Aalsmeer, 5 maart 2019 – Subaru heeft vandaag de eerste elektrohybride Subaru XV e-BOXER en de volledig nieuwe Forester e-BOXER gepresenteerd tijdens de persdag van de 89e editie van de internationale autotententoonstelling van Genève. Naast de e-BOXER-modellen werd het nieuwe studiemodel VIZIV ADRENALINE voor het eerst aan de wereld getoond.
De Subaru XV en de compleet nieuwe Subaru Forester zijn de eerste twee modellen die zijn uitgerust met e-BOXER technologie. Deze nieuwe aandrijflijn combineert elektrische motorondersteuning met twee vertrouwde Subaru-technologie: een boxermotor en Symmetrical AWD vierwielaandrijving. Onderdeel van de Subaru e-BOXER-aandrijflijn is een Lineartronic transmissie met een geïntegreerde elektromotor. Deze is verbonden met een krachtig Lithium-ion accupakket, een DC/DC-omvormer en een inverter.
Bezoek de website www.subaru.eu/mediavoor gedetailleerde specificaties en beeldmateriaal.
De volledig nieuwe Forester e-BOXER
Sinds de lancering in 1997 is de Forester uitgegroeid tot een van de populairste Subaru-modellen. Klanten over de hele wereld kiezen het model om zijn combinatie van veiligheid en betrouwbaarheid. De vijfde generatie Forester is een nieuwe interpretatie van de kernwaarden van het merk Subaru. De volledig nieuwe Forester staat op het Subaru Global Platform (SGP) dat garant staat voor rijdynamiek, superieure stabiliteit en rijeigenschappen, doorontwikkelde veiligheidssystemen en meer stuurgevoel, aangevuld met uitzonderlijke demping van trillingen en rijcomfort.
Het nieuwe model beschikt over de onderscheidende combinatie van Symmetrical All-Wheel-Drive en de nieuwe e-BOXER-aandrijflijn. De aandrijflijn bestaat uit een direct ingespoten 2,0-liter viercilinder boxermotor met 80% nieuwe componenten en een Lineartronic-transmissie met een geïntegreerde elektromotor. Het eindresultaat is een aandrijflijn met een soepel karakter, meer trekkracht en een 30% meer lineaire acceleratie.
De Subaru e-BOXER-aandrijflijn zorgt voor een optimaal samenspel tussen de direct ingespoten 2,0-liter boxermotor en de elektromotor. Er zijn drie rijmodi: Engine driving, EV driving en Motor Assist driving.
Tijdens wegrijden vanuit stilstand en bij lage snelheden drijft de elektromotor de auto aan. EV driving zorgt op deze manier voor een stille en emissievrije rijbeleving. Afhankelijk van het model en de laadtoestand van het accupakket is een volledig elektrisch rijbereik tot 1,6 kilometer haalbaar met een maximale snelheid tot 40 km/h. Bij hogere snelheden werken de boxermotor en de elektromotor samen in de rijmodus Motor Assist driving. De aandrijflijn pakt soepel op, reageert lineair en verbruikt minder brandstof. Op hoge snelheid schakelt de e-BOXER-aandrijflijn over naar de rijmodus Engine driving. In deze situatie drijft de 2.0 boxermotor de auto aan terwijl het accupakket wordt opgeladen.
De e-BOXER-aandrijflijn verlaagt het brandstofverbruik in de stad en tijdens start-stop verkeer. Afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder is een 11% lager brandstofverbruik mogelijk in vergelijking met de uitgaande 2.0 boxerbenzinemotor.
In de Forester zijn de elektromotor en het accupakket in lengterichting gemonteerd. De elektromotor is dichtbij het zwaartepunt van de auto geplaatst. Het accupakket en andere componenten bevinden zich boven de achteras en dragen bij aan een lager zwaartepunt en een betere gewichtsverdeling over de voor- en achteras.
Voor nog meer flexibiliteit onder verschillende rijomstandigheden zorgt SI-DRIVE. Dit powertrain performance management system is standaard op de nieuwe Forester en laat de bestuurder kiezen tussen de rijprogramma’s “Intelligent” en “Sport”. Afhankelijk van het gekozen programma wordt de gaspedaalrespons aangepast.
De nieuwe Forester is het meest technologisch vooruitstrevende model van Subaru in Europa en veiliger dan ooit dankzij nieuwe Advanced Safety technologie. Zo is EyeSight Driver Assist Technology onderdeel van de standaarduitrusting. Voor nog meer actieve veiligheid zorgt het Driver Monitoring System dat werkt op basis van gezichtsherkenning. Het systeem waarschuwt de bestuurder in geval van vermoeidheid of afleiding. Daarnaast onthoudt het Driver Monitoring System de stoelinstellingen, de stand van de spiegels en de voorkeursinstellingen van de airconditioning. Ook nieuw voor de vijfde generatie Forester is Reverse Automatic Braking. Dit veiligheidssysteem voorkomt aanrijdingen tijdens achteruitrijden en minimaliseert de gevolgschade bij een aanrijding.
De ruimste en meest veelzijdige Forester tot nu toe heeft een interieur met een hoogwaardige afwerking, veel ruimte voor inzittenden en een variabele bagageruimte. Het compacte accupakkket heeft nauwelijks invloed op het ruimte-aanbod. De nieuwe Forester is in lengterichting gegroeid met 20 mm. Deze toename komt ten goede van het zitcomfort van de voorstoelen. De 30 mm grotere wielbasis maakte het mogelijk om de afstand tussen de voorstoelen en de achterbank met 33 mm te verlengen. Deze extra ruimte komt ten goede aan het zitcomfort van de achterpassagiers.
Met een bodemvrijheid van 220 mm en grote aanloop- en afloophoeken, alsmede een optimale overrijdhoek, leent de nieuwe Forester zich uitstekend voor avontuurlijke ritten buiten de gebaande paden. X-Mode is voortaan uitgerust met een dubbele functionaliteit en optimaal toegerust voor de meest uiteenlopende weg- en weerssituaties. In lijn met zijn karakter heeft de nieuwe Forester een trekgewicht van maximaal 1.870 kg.
Het ruigere uiterlijk van het nieuwe model Forester is geïnspireerd op de “Dynamic x Solid” designfilosofie van Subaru. Aan de buitenkant accentueren opvallende schouderlijnen de hoogte en de kracht van het ontwerp. De brede wielkastranden verwijzen naar de functionaliteit van het Subaru Symmetrical All-Wheel Drive-systeem.
Meer informatie over de Forester e-BOXER: https://www.subaru.eu/e-boxer/
De Subaru XV e-BOXER
Sinds de lancering in 2017 is de Subaru XV uitgegroeid tot een populaire keuze onder Subaru-klanten. Dankzij de grote populariteit was de XV vorig jaar zelfs het meest verkochte Subaru-model in Europa. De modelnaam XV staat voor de kernwaarden van Subaru: veiligheid, rijplezier en duurzaamheid.
De Subaru XV staat op het nieuwe Subaru Global Platform (SGP) dat synoniem is met toonaangevende botsveiligheid, superieure actieve veiligheidssystemen en vooruitstrevende rijeigenschappen en comfort. Dankzij de toepassing van het SGP zijn de stijfheid van de carrosserie en het chassis sterk toegenomen. De frontale laterale torsiestijfheid groeide met +90%, de torsiestijfheid met +70%, de stijfheid van de voorwielophanging met 70%, en de stijfheid van het achterste subframe met +100%. Ten opzichte van de huidige modellen is de botsenergieabsorptie verbeterd met 40%.
Voor de aandrijving van het nieuwe model XV zorgt een direct ingespoten 2,0-liter viercilinder boxermotor. 80% van alle motorcomponenten is nieuw. De boxerbenzinemotor is verbonden met een Lineairtronic-transmissie met een geïntegreerde elektromotor. De nieuwe e-BOXER-aandrijflijn zorgt voor een soepele, 30% meer lineaire acceleratie en meer trekkracht.
Afhankelijk van de rijomstandigheden zorgt de Subaru e-BOXER-technologie voor een flexibele aandrijfkrachtregeling en een optimale samenwerking tussen de 2,0-liter direct ingespoten boxermotor en de elektromotor. De e-BOXER-aandrijflijn heeft drie rijmodi: Engine driving, EV driving en Motor Assist driving.
Tijdens wegrijden vanuit stilstand en bij lage snelheden drijft de elektromotor de auto aan. EV driving zorgt op deze wijze voor een stille en emissievrije rijbeleving. Afhankelijk van het model en de laadtoestand van het accupakket is een volledig elektrisch rijbereik tot 1,6 kilometer haalbaar met een maximale snelheid tot 40 km/h. Bij hogere snelheden werken de boxermotor en de elektromotor samen in de Motor Assist driving rijmodus. De aandrijflijn pakt soepel op, reageert lineair en verbruikt minder brandstof. Op hoge snelheid schakelt de e-BOXER aandrijflijn over naar de Engine driving rijmodus. In deze situatie drijft de 2.0 boxermotor de auto aan en wordt het accupakket opgeladen.
De Subaru e-BOXER-aandrijflijn verlaagt het brandstofverbruik in de stad en tijdens start-stop verkeer. Afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder is een 11% lager brandstofverbruik mogelijk in vergelijking met de uitgaande 2.0 benzinemotor.
Net als bij de nieuwe Forester zijn de elektromotor en het accupakket bij de nieuwe XV in lengterichting gemonteerd. De elektromotor is dichtbij het zwaartepunt gemonteerd. Het accupakket en andere componenten bevinden zich boven de achteras en dragen bij aan een lager zwaartepunt en een betere gewichtsverdeling over de voor- en achteras.
Vanzelfsprekend is de nieuwe Subaru XV e-BOXER standaard uitgerust met een uitgebreid aanbod rijhulpsystemen en veiligheidssystemen, waaronder EyeSight Driver Assist Technology. Een andere veiligheidsvoorziening is Subaru Rear Vehicle Detection.
De XV maakt zijn compacte en krachtige uiterlijk waar met volwaardige SUV-eigenschappen. De bodemvrijheid van 220 mm, Subaru Symmetrical AWD, Active Torque Vectoring en doorontwikkelde X-Mode zorgen voor indrukwekkende prestaties op onverhard wegdek. Het uiterlijk van de nieuwe Subaru XV e-BOXER straalt stoere functionaliteit en urban coolnessuit en past perfect bij een auto die zich overal thuisvoelt. De nieuwe Subaru XV is leverbaar in de exclusieve nieuwe lakkleur Lagoon Blue Pearl.
Meer informatie over de Subaru XV e-BOXER: https://www.subaru.eu/e-boxer/
Subaru VIZIV ADRENALINE Concept
De “Subaru VIZIV ADRENALINE Concept” is het eerste studiemodel dat is ontworpen volgens het nieuwe “BOLDER” designconcept.
De vormgeving van de VIZIV ADRENALINE straalt kracht en dynamiek uit. Het unieke dakdesign is fraai en functioneel, net als de speciale body protectors, en voegt extra stijfheid toe aan de carrosserie. De witte kleuraccenten op de wielen en all-terrain banden geven het ontwerp dezelfde ruige en mechanische uitstraling als outdoor uitrusting. Samen benadrukken de ontwerpelementen de stoerheid en de wendbaarheid van het VIZIV ADRENALINE Concept studiemodel.
The post Subaru presenteert eerste elektrohybrides in Europa: nieuwe Forester en XV appeared first on Elektrischeauto.nl.