Tesla Model X Onderhoud

Vanaf het begin werd de techniek van Tesla gewaardeerd, maar hadden veel mensen hun twijfels over de kwaliteit. Ondertussen zijn er genoeg Tesla’s met veel kilometers op de klok, maar een Tesla Model X 90D uit Californië heeft misschien de hoogste kilometerstand ter wereld. En nog mooier: de eigenaar heeft precies bijgehouden wat er allemaal kapot is gegaan.

Taxi-service

De grote Tesla SUV met vleugeldeuren was eigendom van een verhuur- en taxibedrijf en heeft in vier jaar ruim 650.000 kilometer gereden. De auto uit 2016 vervoerde dagelijks mensen tussen Los Angeles, Las Vegas en San Diego. Het bedrijf rijdt met meerdere Tesla’s, die allemaal veel kilometers maken.

Het bedrijf houdt alle reparaties heel precies bij, ook met de Model X gedurende de 650.000 kilometer die hij gereden heeft. Dankzij onze vrienden van jalopnik.com hebben we een uniek inkijkje in de onderhouds- en reparatiekosten van deze Tesla. Het zegt natuurlijk weinig over Tesla in het algemeen, maar toch kun je er wel wat van afleiden.

Tesla Model X onderhoud

Accu

De elektrische aandrijving en de accu’s zijn bij een Tesla natuurlijk het meest interessant. De originele accu heeft het maar liefst ruim 500.000 kilometers volgehouden. Dit is fors meer dan de garantie van 200.000 kilometer die Tesla gaf toen de auto werd verkocht.

Lees hier onze rijtest met de Tesla Model X P100D Ludicrous

Toen de Tesla herhaaldelijk stilviel met een lege accu, terwijl de auto meldde nog 100 kilometer te kunnen rijden, is de accu vervangen. Tot tevredenheid van het bedrijf heeft Tesla dit toen onder garantie gedaan, omdat het melden van een fout bereik een technisch mankement is. Het langzaam minder worden van de accu valt niet onder de garantie.

Aandrijving

Opvallend is dat de aandrijfas vervangen is na 265.000 kilometer. Het bedrijf geeft aan dat het probleem zat in de aansluiting van de as. Door het aanpassen van de rijhoogte van de auto ontstaat er een hoek tussen de as en aansluiting, waardoor deze gaat trillen en verslijt. Dit is een bekend probleem onder eigenaren van de Model X.

De unit die de aandrijving regelt, is vervangen na bijna 5 ton. Dit is ver voorbij de levensduur die Tesla zelf opgeeft. Hij is niet vervangen omdat hij kapot was, maar omdat hij een onaangenaam geluid ging produceren bij het versnellen. Voor een auto die klanten vervoert, is dit natuurlijk niet gewenst.

Een ander probleem was het klepje van de laadaansluiting. Deze is na 460.000 kilometer opnieuw afgesteld en bij 600.000 kilometer vervangen. Hierbij is de hele laadaansluiting vervangen, omdat alleen het klepje vervangen niet mogelijk bleek. Volgens het bedrijf hebben al hun Tesla’s soortgelijke problemen.

Tesla Model X onderhoud

Remmen en banden

Deze Tesla bewijst dat elektrische auto’s veel langer met hun remmen doen. Pas na 265.000 kilometer zijn de remschoenen voor de eerste keer vervangen, veel later dan bij een auto met een verbrandingsmotor. Door het regenereren van energie worden de remmen veel minder aangesproken, en dat merk je dus. De remmen zelf zijn pas vervangen toen de teller al ver voorbij de 6 ton was. Ondanks dat deze Tesla zijn kilometers vooral sleet op de snelweg is dit een flinke prestatie.

Wel heeft de Tesla Model X heel wat banden versleten. Het is bekend dat elektrische auto’s door de snellere acceleratie veel minder lang doen met een set banden. Deze Tesla deed gemiddeld 30 à 35.000 kilometer met een set banden: de banden van de Tesla zijn in die 650.000 kilometer dus 19 keer vervangen!

Andere onderdelen

Bij elke auto die zoveel kilometers rijdt, gaan onderdelen kapot en dat was bij deze Tesla niet anders. De pomp voor de airconditioning is twee keer vervangen. Vanwege het klimaat in Californië reed de auto altijd met de airco aan – hij reed ook vaak door de woestijn. Het is bekend dat de pompen bij Tesla zelden de 2 ton halen, maar dat is bij veel andere automerken niet anders. De wiellagers zijn vervangen, maar de rest van de ophanging is nog origineel.

Ook zijn er in het leven van de Tesla Model X meerdere elektrische componenten vervangen, onder andere de knop om de achterdeuren te openen, een knop op het stuur en sensoren van de gordels en de achterklep. Bij Tesla’s is het bekend dat het multimediascherm langzaam geel wordt en er op een bepaald moment mee stopt. Bij deze Tesla was dit pas na bijna 6 ton. Het vervangen was wel een dure aangelegenheid.

Tesla model X onderhoud

Interieur

Verder vertelde het bedrijf dat er wat problemen waren met het interieur. Soms kwamen plasticdelen los en plastic strips rond de wielkasten zijn drie keer vervangen. Deze kwamen los te zitten door opvliegende steentjes op de weg. Ook zijn deurrubbers en de scharnieren van het dashboardkastje vervangen.

De stoelen gaven meer problemen. Het verstelmechanisme van de achterstoelen gaf relatief snel de geest en moest worden gerepareerd. Na 377.000 kilometer waren er weer problemen en zijn de achterstoelen geheel vervangen. Volgens het bedrijf was dit een zwak punt van vroege Tesla’s: ondertussen is het mechanisme verbeterd.

Lage onderhoudskosten

Het bedrijf is zeer tevreden over de kwaliteit van de Tesla’s. Tot 350.000 kilometers heb je eigenlijk geen grote kosten, aldus het bedrijf. In totaal heeft het bedrijf slechts € 26.000,- aan reparaties betaald. Een deel van de reparaties is dan wel onder garantie gedaan, maar toch is dit bedrag extreem weinig voor 650.000 gereden kilometers.

Lees hier al het elektrische autonieuws

Deze Tesla lijkt het beeld te bevestigen dat je bij elektrische auto’s veel minder kwijt bent aan onderhoud en reparaties ten opzichte van een auto met een verbrandingsmotor. Bij deze Tesla, die mensen vervoerde voor een vergoeding, moest elk probleem direct worden opgelost. De auto werd daarom tiptop onderhouden en dagelijks schoongemaakt.

Dat dit de juiste manier was, werd bewezen toen de Tesla Model X na 650.000 gereden kilometers werd verkocht: ondanks de hoge kilometerstand is de auto voor € 27.000 verkocht. Ongetwijfeld gaat hij nog vele kilometers mee.

Categorieën