Een nieuw platform voor elektrische voertuigen én een elektrisch aangedreven SUV, dat is wat Toyota en Subaru samen gaan ontwikkelen. Dit zijn de moederbedrijven van deze automerken, de Toyota Motor Corporation en Subaru Corporation, namelijk samen overeengekomen. De merken werken al meer dan 10 jaar samen op het gebied van ontwikkeling, productie en verkoop. Subaru en Toyota hebben hun samenwerking gedurende die jaren langzaam geïntensiveerd. Dat resulteerde bijvoorbeeld in de introductie van de Subaru XV Hybrid, waar onder de motorkap de hybridetechniek van Toyota schuil gaat. Een eerder succesvol voorbeeld is de gezamenlijke ontwikkeling van de Subaru BRZ en Toyota GT86 sportwagens.

Hernieuwde samenwerking

Er gebeurt momenteel van alles in de automobielindustrie. De branche ondergaat op dit moment grote veranderingen. Niet alleen op het gebied van elektrificatie en autonoom rijden. Ook de vele nieuwe mobiliteits- en autodelingsdiensten hebben het landschap voor de automobielindustrie flink veranderd. Om daar goed op in te spelen gaan de automerken hun samenwerking intensiveren om de ontwikkeling van de technologieën in een breder spectrum aan te kunnen sturen.

Verschillende markten

De nieuwe samenwerking moet leiden tot oplossingen op het gebied van geëlektrificeerde aandrijvingen en componenten. De verschillen tussen de wereldwijde markten zijn groot. Ze verschillen niet alleen op het gebied van markteisen. Ook de regelgeving, infrastructuur en energievoorziening zorgt overal weer voor een andere aanpak. Daarom is het belangrijk dat de daarvoor benodigde technologieën en producten tijdig en efficiënt kunnen worden ontwikkeld.

Andere aanpak

De fundamentele veranderingen in de markt vereisen een nieuwe aanpak. Factoren als de maximale en daadwerkelijke actieradius, de oplaadinfrastructuur en deelgebruik vereisen een aanpassing van de huidige verkoopmethoden. Daarom zijn Toyota en Subaru vinden dat er een nieuw businessmodel nodig is. Een businessmodel waarmee adequaat kan worden gereageerd op de behoeften, veranderingen en uitdagingen in de markt. Dat is de reden dat beide bedrijven hebben besloten om hun krachten te bundelen.

Sterke punten samen

De twee partners willen middels deze samenwerking aantrekkelijke producten ontwikkelen die de voordelen van elektrische voertuigen zo goed mogelijk weten te benutten. Beide bedrijven brengen dan ook hun sterke punten in de samenwerking in en vullen elkaar daarin zo goed mogelijk aan. Toyota heeft een enorme kennis en een jarenlange ervaring op het gebied van elektrificatie. Subaru heeft op haar beurt weer een enorme expertise op het gebied van vierwielaangedreven voertuigen. Daarnaast heeft ook Subaru al heel wat ervaring op het gebied van elektrische voertuigen.

Nieuw platform

Toyota en Subaru willen gezamenlijk een nieuw platform voor elektrische voertuigen ontwikkelen. Een platform dat kan worden gebruikt voor verschillende soorten personenauto’s in het C- en D-segment. Auto’s, die bieden wat de snel veranderende markt vraagt.

The post Toyota en Subaru intensiveren samenwerking appeared first on Elektrischeauto.nl.

Categorieën