Toyota was dé pionier in hybride autorijden, ze begonnen met de Prius en zijn voorlopig nooit meer gestopt met het leveren van zeer capabele Hybrids. Maar, hoe zit dat met EV’s? Daar lopen ze voorlopig best mee achter. Ze hebben alleen de bZ4X als wereldwijd verkochte EV. Maar, daar komt drastisch verandering in.

Klaagzang

De aandeelhouders van Toyota zijn van mening dat het merk, zelfs na de overname van de nieuwe CEO, steeds verder achter de Koreaanse en Chinese concurrentie komt te liggen. Ze zijn bang dat ze hierdoor hun aandelen steeds minder waard worden en dat is natuurlijk niet in hun voordeel.

Nieuwe fabriek

Toyota heeft een nieuwe divisie opgericht die zich gaat specialiseren in het produceren van elektrische auto’s. De eerste auto die uit die divisie voortkomt, is pas verkrijgbaar in 2026. Dat duurt nog aardig lang.

Deze auto zal nog een gewone Lithium-Ionaccu krijgen, maar die heeft wel een zeer hoge energiedichtheid. In normale taal betekent dat dat er meer energie in dezelfde grootte van accu kan. Dit betekent dat zij gokken op een range van zo’n 965km. Dat is ongeveer twee keer zo veel als hun huidige (en enige) EV.

In de fabriek kan enorm efficiënt gewerkt worden, hierdoor kan de prijs ook erg omlaag met een geschatte 20 procent. Toyota wil daarnaast focussen op een superkorte laadtijd van 10 tot 80 procent in minder dan 20 minuten. Als kers op de taart willen ze ook de stroomlijn verbeteren en het gewicht verminderen zodat de auto’s nog efficiënter kunnen rijden.

De Prius is al zeer aerodynamisch

1448 kilometer bereik

In de toekomst (2028) wil Toyota hun auto’s gaan uitrusten met solid state batterijen. Dit betekent dat de actieradius kan oplopen tot bijna 1450km. Die accu’s kunnen namelijk nóg meer energie dragen dan lithium-ion accu’s. Dit is alleen nog verre toekomstmuziek. Geen enkele autofabrikant is het nog gelukt om iets te bereiken met deze nieuwe type accu’s.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *