Met de Ford Mustang Mach-E heeft Ford eindelijk een elektrische auto die het kan opnemen tegen de concurrentie. Kan de Ford Mustang Mach-E het opnemen tegen de populaire modellen van Tesla? Een Amerikaanse vader en zoon zetten een Ford Mustang Mach-E naast een Tesla Model Y voor een vergelijking.
Ondanks de grootste aankondigingen houdt Ford de Mustang Mach-E nog erg verborgen. We hebben er een keer aan mogen ruiken, we mochten een keertje meerijden, maar zelf rijden kunnen we nog niet. Daarom is het lastig om echt een mening te vormen over de Ford Mustang Mach-E, al houdt het ons niet tegen om dat toch te doen.
We zijn dus nog afhankelijk van reviews uit Amerika, waar de Mustang Mach-E al wel beschikbaar is. Voor het Youtube-kanaal The Fast Lane Car zetten vader Roman en zoon Tommy een geleende Ford Mustang Mach-E naast hun eigen Tesla Model Y.
Vergelijking uiterlijk
Zowel de Tesla Model Y als de Ford Mustang Mach-E zijn crossovers. Ze zijn ongeveer even groot, hebben ruimte voor vier volwassenen en een flinke kofferruimte. Ook hebben ze allebei een frunk, een opbergruimte voorin. Die van Ford is zelfs voorzien van een afvoer, zodat hij uitgespoeld kan worden. Het zijn allebei moderne auto’s, waarbij bijvoorbeeld traditionele deurhendels ontbreken.
Over smaak valt niet te twisten, maar er wordt wel vastgesteld dat het uiterlijk van de Ford Mustang Mach-E een traditioneler uiterlijk heeft. De presentatoren delen onze mening dat de Mach-E geen echte Mustang is, ongeacht hoeveel afbeeldingen van het beroemde rennende paardje in de auto zijn verwerkt.
Vergelijking interieur
Het minimalistische interieur van de Tesla Model Y steekt af tegen het meer traditionele interieur van de Ford Mustang Mach-E. De Tesla heeft slechts een liggend 15-inch scherm en enkele knoppen op het stuur, waardoor elke functie bediend moet worden via het touchscreen. Zelfs zaken als het openen van het handschoenkastje en het verstellen van het stuur of de spiegels moet via het scherm.
Het scherm in de Ford Mustang Mach-E is met 15,5-inch net iets groter dan in de Tesla. Bovendien is het verticaal gemonteerd en voorzien van een grote draaiknop. Naast het grote scherm heeft de Ford Mustang Mach-E een tweede scherm achter het stuur. Waar Tesla je niet wil afleiden met allerlei knoppen en informatie, vindt Ford het belangrijker dat je de snelheid kan zien zonder je ogen van de weg te halen.
In het interieur van de Ford bevinden zich meer knoppen, zodat niet alles via het scherm hoeft. Met een sleutel, een startknop en een draaiknop voor de versnellingen lijkt de Mustang Mach-E meer op een traditionele auto.
Vergelijking uitrusting
Op het grote scherm van de Ford Mustang Mach-E draait Fords nieuwe Sync4-systeem. Het is duidelijk dat Ford hier nog wat werk te doen heeft: het werkt niet zo fijn als het scherm van Tesla. Fords scherm reageert vrij traag en sommige functies werkten nog niet naar behoren.
Ondanks dat de Ford Mustang Mach-E goedkoper is dan de Tesla Model Y is hij toch completer uitgerust. Een verwarmbaar stuur, een 360-graden camera en Apple Car Play zijn opties die de Tesla niet heeft en de Ford wel. Daar staat tegenover dat de Ford geen scheetgeluiden kan maken. In tegenstelling tot de Tesla heeft de Ford geen warmtepomp om het interieur efficiënt te verwarmen. Dit kan bij koude temperaturen van invloed zijn op het rijbereik.
Vergelijking prestaties
De vergelijking is niet helemaal eerlijk omdat een standaard Ford Mustang Mach-E (4WD Premium Standard Range) vergeleken wordt met het Performance-model van de Tesla Model Y. De Mustang Mach-E GT zou eerlijker zijn, maar die is ook in Amerika nog niet beschikbaar.
Beide elektrische auto’s trekken hard op, maar zelfs in ‘unbridled’ modus (de sportiefste stand) komt de Ford Mustang Mach-E niet in de buurt van het Tesla Performance-model. Daar staat tegenover dat de Tesla veel harder is geveerd en dus minder comfortabel is als de Ford. Meer comfortabel dan snel: dat is exact wat wij ook al concludeerden toen we in de Ford Mustang Mach-E zaten.
Afhankelijk van de uitvoering heeft de Ford Mustang Mach-E een rijbereik van 610 kilometer, tegen 505 kilometer bij de Tesla Model Y. Bij beide auto’s kun je kiezen voor sportieve of ‘long range’ uitvoeringen. Waar de Tesla standaard vierwielaandrijving heeft, kun je bij Ford kiezen tussen achterwiel- en vierwielaandrijving.
Conclusie vergelijking Ford Mustang Mach-E en Tesla Model Y
In de video zijn beide heren het erover eens dat de Ford Mustang Mach-E veel behoudender is dan de futuristische Tesla Model Y. Dit maakt de Ford eenvoudiger in gebruik. Tesla heeft daarentegen duidelijk een voorsprong in techniek. De aandrijving van de Tesla is verfijnder en ook de software op het touchscreen is beter. De acceleratie van Tesla levert meer glimlachen per kilometer, zeker in de Performance-uitvoering.
Toch roemen de heren het comfort van de Ford Mustang Mach-E. Volgens hen is de Ford meer verfijnd dan de Tesla en een betere allround auto. De bouwkwaliteit en de afwerking van de Mustang Mach-E zijn duidelijk beter, met minder rateltjes en piepjes. De achterstand op het gebied van techniek heeft Ford echter nog niet ingelopen: hierin blijft Tesla superieur.
Bekijk de video hier: