Wie had erop gerekend dat de Zuid-Koreanen eind 2021 het voortouw zou nemen in de strijd tegen het almachtige Tesla? Met de Kia EV6 en de IONIQ 5 is de concurrentie een stevige klap toegebracht. Twee auto’s, twee merken, maar eigenlijk toch hetzelfde. Tijd om ze eens met elkaar te vergelijken.
Dezelfde basis
Veel mensen weten niet dat Kia eigendom is van Hyundai. Dat komt deels omdat Kia in Nederland meer auto’s verkoopt dan Hyundai – iets dat in de meeste andere landen niet zo is. Onderhuids hebben de Kia EV6 en de IONIQ 5 (van Hyundai) dezelfde basis.
Beide auto’s staan op het E-GMP platform. Op dit door Hyundai ontwikkelde ‘skateboard’ kunnen oneindig veel verschillende carrosserieën geplaatst worden. De Kia EV6 en de IONIQ 5 zijn aan de buitenkant dan ook totaal verschillende auto’s. Onderhuids vinden we vergelijkbare accupakketten: 58 kWh als kleinste variant of 72,6 / 77,4 kWh. Het rijbereik van beide modellen is dan ook ongeveer gelijk.
De Kia EV6 en de IONIQ 5 zijn allebei verkrijgbaar met achterwiel- of vierwielaandrijving. De ophanging is hetzelfde. Het vermogen dat de elektromotoren produceren is niet helemaal gelijk, maar wel vergelijkbaar. Beide auto’s kunnen even snel opladen, tot 240 kW. Alleen al hiermee steken deze Zuid-Koreaanse broertjes veel duurdere concurrenten naar de kroon.
Daar houdt de vergelijking dan wel meteen op. De Kia EV6 en de IONIQ 5 mogen dan familie van elkaar zijn, allebei hebben ze hun eigen identiteit.
Uiterlijk
Een skateboard-platform biedt enorme voordelen: zonder grote brandstofmotor of versnellingsbak kunnen ontwerpers zich helemaal uitleven. De Kia EV6 en de IONIQ 5 zijn dan ook beide opvallende auto’s. Toch zal niemand ze met elkaar verwarren: ze ogen totaal verschillend.
De IONIQ 5 is een combinatie van oud en nieuw. De ontwerpers hebben een futuristische versie van de oude Hyundai Pony gemaakt. Rechte panelen en scherpe hoeken kenmerken de IONIQ 5. De motorkap van de IONIQ 5 loopt vrij horizontaal. De rechtopstaande grille completeert het vierkante uiterlijk.
Hiermee oogt de IONIQ 5 vertrouwd, bijna retro. Hij ziet er uit als een ouderwetse hatchback, maar dan wat groter. De vierkante lichten voor en achter dragen hier ook aan bij. Ook hier blijkt retro futuristisch: de lampen van de IONIQ 5 zijn het bestuderen waard.
In vergelijking is de Kia EV6 veel ronder van vorm. Ondanks de iets kortere wielbasis oogt hij groter, dankzij een minder plat liggende voorruit en lange daklijn. De wielkasten zijn prominent aanwezig. Aan de voorkant loopt de korte motorkap scherp af naar voren. Dankzij de lage, puntige koplampen oogt de Kia EV6 van voren vrij agressief.
Ook hier blinkt de verlichting uit in details. Een lijn begint onderop de voorbumper van de Kia EV6, loopt over de dorpels naar achteren en eindigt in een lichtband als een grote spoiler. Hier geen retro vakjesontwerp, maar juist onopvallende weggewerkte futuristische vormen.
Interieur
Binnen in de Kia EV6 en de IONIQ 5 geven sommige elementen weg dat de modellen familie van elkaar zijn. Beide hebben ze twee naast elkaar geplaatste 12,3 inch schermen. Ze hebben ook allebei het multi-mode display, dat bij aanraking verandert van temperatuurinstellingen naar bediening van radio en navigatie.
Toch zijn ook hier de verschillen groot. Zo zit de bediening van de versnellingen bij de IONIQ 5 op het stuur, terwijl de Kia EV6 gewoon een draaiknop op de middenconsole heeft. Deze middenconsole is dan wel zwevend, bij de IONIQ 5 ontbreekt hij simpelweg voor een extra ruimtelijk gevoel. Je zou bijna een bank monteren in plaats van de voorstoelen. Uiteraard hebben beide auto’s een vlakke vloer.
Achter het verschrikkelijk saaie stuur van de IONIQ 5 staan de twee beeldschermen rechtop, als knipoog naar de rechte vormen van de buitenkant. In de Kia EV6 buigen de schermen zich juist naar de bestuurder toe. Het stuur van de Kia is geen schoonheid, maar er staat tenminste een logo op.
Het interieur van de IONIQ 5 oogt eenvoudiger dan die van de Kia EV6. Simpel kan verward worden met goedkoop. De Kia EV6 legt hier duidelijk meer op elegantie en luxe. Het lijkt allemaal net iets verder uitgewerkt en voelt daardoor van een hogere kwaliteit.
Beide elektrische auto’s hebben een flinke kofferbak. Omdat de elektromotoren onder de vloer liggen, is de tildrempel vrij hoog. Zowel de IONIQ 5 als de Kia EV6 beschikken over een frunk.
Rijden
Met dezelfde techniek onder de huid zou je verwachten dat de Kia EV6 en de IONIQ 5 hetzelfde rijden. Natuurlijk zijn ze allebei snel – ze zijn immers volledig elektrisch. Ze zijn ook allebei zwaar – de Kia nog iets meer dan de IONIQ.
De prestaties van beide auto’s zijn nagenoeg gelijk. De nadelen van de minder aerodynamische vorm van de IONIQ 5 wordt gecompenseerd door het hogere gewicht van de Kia EV6. Beide auto’s rijden prettig, met alle voordelen van elektrisch rijden aanwezig.
De zitpositie is vrij hoog in beide auto’s. Je zit immers bovenop de accu’s. Toch merk je ook hier dat de Kia EV6 verfijnder aanvoelt dan de IONIQ 5. De Kia lijkt iets minder te hangen in de bochten en voert de opdrachten die je via het stuur geeft met meer vertrouwen uit.
Conclusie: Kia EV6 vs. IONIQ 5
De vierkante, retro vormen van de IONIQ 5 en zijn simpele interieur spreken de nostalgie aan. Hij oogt sportief en speels. De auto doet terugdenken aan de hoogtijdagen van de hot hatches. De IONIQ 5 ziet deze praktische, eenvoudige hatchbacks met hun sportieve rijgedrag van weleer en katapulteert deze naar het tijdperk van het elektrisch rijden.
De Kia EV6 daarentegen is serieuzer. Het uiterlijk kijkt meer naar de toekomst dan naar het verleden. De Kia EV6 lijkt gemaakt voor mensen die uitgespeeld zijn met auto’s zoals de IONIQ 5 en liever iets meer verfijning blieven. Het interieur is luxer en het ontwerp is minder toegankelijk dan de IONIQ 5.
Beide auto’s maken het de concurrentie erg moeilijk. Ondanks hun gedeelde afkomst hebben de Kia EV6 en de IONIQ 5 een heel eigen identiteit. Geen van de auto’s is beter dan de andere. Ze hebben een eigen stijl en spreken hiermee een ander publiek aan. Daarom kunnen ze perfect naast elkaar bestaan. Ieder voor zich, samen tegen de rest.