Zo heel af en toe maken we binnen Dagelijksauto eens een uitstapje naar andere markten. Zo ook nu. Voor vrachtwagens is eigenlijk Maarten onze specialist, maar toch is er nu vrachtwagen nieuws dat wel interessant is. Volvo opent namelijk een snellader netwerk voor vrachtwagens. Kleine kanttekening hierbij is wel dat dit in eerste instantie enkel in Zweden uitgerold wordt, toch is het zeker ook interessant voor ons!

Dekkend netwerk

Punt op dit moment is namelijk nog wel dat de elektrische vrachtwagen er al een geruime tijd is. Zelfs Jumbo is al overstag en heeft meerdere elektrische Daf vrachtwagens rijden. Toch is het laden met een elektrische vrachtwagen dus nog wel een serieus punt van aandacht. Er is namelijk nu al niet genoeg ruimte meer voor rustende chauffeurs.
Volvo beseft dit dus ook en wil in Zweden dus 130 laadstations gaan plaatsen, die eind volgend jaar al klaar moeten zijn. Positief is ook dat het complete laadnetwerk gevoed zal worden vanuit hernieuwbare energie.

Open voor iedereen

Ondanks dat Volvo dus één van de partners is die het laadnetwerk neer zal zetten en explorteren, zijn de laders niet uitsluitend voor Volvo-trucks geschikt. Hierdoor kan ieder ander merk gebruik maken van dit laadnetwerk. Het netwerk is daarbij dan ook zichtbaar voor alle klanten die volgens Volvo “betrouwvare informatie over waar laadstations voor zware elektrische vrachtwagens te vinden zijn en ze kunnen er zeker van zijn dat ze een eerlijke marktprijs betalen, zonder verborgen kosten. Met de mogelijkheid om de route op een goede manier vooruit te plannen met een minimum aan administratie, ben ik ervan overtuigd dat dit een belangrijke stap is om elektrische vrachtwagens nog populairder te maken bij fleetowners”.

Toekomst snellader netwerk

In de, volgens Volvo nabije, toekomst zal deze samenwerking met onder andere Milence moeten leiden tot minstens 1.700 groene oplaadpunten langs snelwegen en logistieke knooppuntenin heel Europa. Wanneer Nederland aan de beurt is, blijft wat onduidelijk.
Positief is echter dat het ook mogelijk moet zijn om oplaadtijd van te voren vast te leggen en dus te reserveren. Op deze manier moet het voor transporteurs eenvoudiger worden laadstops in te plannen op de verplichte rustmomenten. Prettig zou zijn als de laadservice daarmee ook rekening houdt met verwachte laadtijden om laadpaalkleven tijdens de langere rustmomenten tegen te gaan. Hoe dit in de toekomst precies uit gaat pakken, is nog onduidelijk. Prettig is wel dat er dus al meerdere aanbieders zijn, die binnen de transportwereld het voortouw nemen en na denken hoe elektrisch rijden te implementeren in een alsmaar meer belangrijk wordende sector!

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *