Het Chinese merk Xpeng zet flink in om de Nederlandse markt te veroveren. Binnen een jaar tijd zitten zij al op vier Nederlandse dealers. Op dit moment heeft Xpeng al dealers in Leidschendam, Badhoevedorp en en Rotterdam. Xpeng opent nu een vierde dealer in Breukelen langs de A2. Volgens Xpeng is er hiermee een volledige dekking binnen de randstad. Ook deze locatie is overigens weer tot stand gekomen door de samenwerking met Emil Frey, net als de locatie in Rotterdam.
Xpeng locatie mag geen dealer heten
Toch is er ook wat bijzonders aan de hand. Zoals ieder zichzelf respecterend en hip merk, spreekt ook Xpeng niet meer over dealers. Nee, het Chinese merk spreekt over Experience Centers (gemiste kans om hier geen Xperience van te maken overigens) en Service en Delivery Centers. Zo heet de locatie in Leidschendam voluit Experience Store in de Westfield Mall of The Netherlands. En is de locatie in Badhoevedorp dus een Service en Delivery Center. Rotterdam heeft dan ook weer een Experience Store. De nieuwe locatie in Breukelen heet dan weer kortweg Xpeng Center. Volgens Xpeng zelf is er op deze manier voldoende dekking voor de vier grote Nederlandse steden. Wanneer boeren, burgers en buitenlui van de vleugeldeuren van de P7 mogen genieten is nog niet duidelijk.
Guido Pot, Deputy Managing Director van Xpeng in de Benelux
“De opening van ons Xpeng Center Utrecht is een nieuwe mijlpaal voor ons merk in Nederland. Het valt samen met het heugelijke feit van de eerste afleveringen van P7’s aan Nederlandse eigenaren deze maand. Nu we in de hele Randstad zijn vertegenwoordigd, kijken we ernaar uit om nog meer Nederlanders kennis te laten maken met de fascinerende toekomst van onze elektrische modellen en duurzame mobiliteit.”
Simon Luijckx, CEO van Emil Frey Nederland
“Dit is een belangrijke volgende stap in het voorzien van een breed dekkend service- en distributienetwerk voor Xpeng in Nederland. De opening van het eerste Experience Center in Rotterdam maakte de nieuwe generatie EV’s toegankelijker voor het Nederlandse publiek. We kijken ernaar uit om onze succesvolle samenwerking voort te zetten met deze nieuwe markante locatie in het hart van Nederland.”
Twee modellen
Op dit moment heeft Xpeng overigens nog maar twee modellen die de flinke showrooms moeten gaan vullen. De eerste hiervan is de P7. Inderdaad die met de vleugeldeuren. Xpeng positioneert deze sedan overigens nadrukkelijk aan de sportieve kant van het segment. Dit blijkt ook uit de samenwerking met Porsche en Brembo voor de afstelling van het onderstel en de remmen. De P7 moet goed zijn voor 576 kilometer actieradius (WLTP).
De G9 is dan weer de grote en luxe SUV die ieder merk tegenwoordig blijkbaar moet aanbieden. Bijzonder aan de G9 is diens 800V laadmogelijkheid. Opladen van het 93,1 kWh accupakket van 10 naar 80 procent kost volgens Xpeng daardoor nog maar 20 minuten. Op papier geeft Xpeng voor de G9 300 kW aan, maar wij hebben al hogere DC laadsnelheden ervaren dan wat Xpeng opgeeft.