Het begint er nu eindelijk naar uit te zien dat het straks echt is toegestaan om met een B-rijbewijs zwaardere elektrische bestelauto’s tot 4.250 kilo te besturen. Een belangrijke stap voor de elektrificatie van de transportsector, waar al jaren naar uitgekeken wordt. Nieuwe wetgeving, die waarschijnlijk medio 2025 van kracht is, moet het mogelijk maken om met een regulier rijbewijs e-bestelauto’s tot 4250 kg te besturen. Dit is goed nieuws, want tot nu toe vielen veel elektrische bestelauto’s door het gewicht van de accu buiten het bereik van chauffeurs met een B-rijbewijs. Deze nieuwe regels maken de inzet van grotere elektrische bedrijfswagens mogelijk voor een bredere groep ondernemers, wat de CO2-uitstoot in de transportsector kan helpen verminderen.

Geen C-rijbewijs meer nodig

Wat verandert er nu precies? Simpel gezegd: voor elektrische bestelauto’s tot 4250 kg is straks geen C-rijbewijs meer nodig. Dit betekent dat meer chauffeurs deze voertuigen mogen besturen, zonder dat ze eerst een extra rijbewijs hoeven te halen. Een flinke vereenvoudiging die de overstap naar elektrisch rijden aantrekkelijker maakt.

Door het wegvallen van de rijbewijsbeperking, mogen grotere elektrische bestelwagens meer laadvermogen hebben. Doordat het maximale gewicht wordt verhoogd van 3.500 naar 4.250 kilo, kunnen elektrische bestelauto’s meer goederen vervoeren. Dit maakt ze interessanter voor bedrijven die grotere of zwaardere ladingen moeten vervoeren.

Minister Madlener: “Dit convenant is goed voor de verkeersveiligheid en voor de duurzaamheid van het vervoer over de weg. En het helpt de sector ook. Je ziet dat zij graag op pad gaan met duurzaam aangedreven vervoer. Daardoor zijn hun bedrijfsvoertuigen zwaarder dan momenteel wordt toegestaan voor een B-rijbewijs. Vanaf 1 juli 2025 willen we wettelijk vastleggen dat voor bestuurders van deze voertuigen dezelfde regels gelden als voor bestuurders van dieselbestelauto’s. Daar komen bepaalde verkeersveiligheidsvraagstukken bij kijken, dit convenant moet die veiligheid waarborgen.

Veiligheid voor alles: aanvullende opleiding aanbevolen

Natuurlijk staat veiligheid voorop. Daarom is er wel een belangrijke voorwaarde aan de nieuwe regeling verbonden: in het convenant staat dat chauffeurs worden gestimuleerd om een aanvullende rijopleiding te volgen. In deze cursus leren ze omgaan met de specifieke eigenschappen van zwaardere elektrische bestelauto’s, zoals het remgedrag en de gewichtsverdeling. Zo wordt gewaarborgd dat ze veilig de weg op kunnen.

Gedoogregeling biedt voorlopig soelaas

In afwachting van de nieuwe wetgeving is er goed nieuws voor ondernemers die niet kunnen wachten: de huidige gedoogregeling blijft van kracht. Deze regeling, die geldt voor elektrische bestelauto’s die vóór oktober 2023 zijn geregistreerd of besteld, maakt het nu al mogelijk om met een B-rijbewijs een zwaardere elektrische bestelauto te besturen. Dat voertuig moet vóór oktober 2023 zijn geregistreerd of besteld. Ook moet de chauffeur minimaal twee jaar over een rijbewijs beschikken. Er mag volgens de gedoogregeling ook een aanhanger tot 750 kilo worden getrokken.

Ook onder de gedoogregeling geldt de afspraak dat de chauffeurs een aanvullende rijopleiding volgen. Zij zouden deze cursus uiterlijk drie maanden na inwerkingtreding van het convenant met succes moeten hebben afgerond. Zo wordt een soepele overgang naar de nieuwe wetgeving gegarandeerd.

Vrijstelling tachograafplicht, maar onduidelijkheid over aanhanger

Naast de versoepeling van de rijbewijsregels, zijn er nog twee belangrijke punten om te noemen: de tachograafplicht én de aanhanger. In de huidige gedoogregeling zijn elektrische bestelauto’s tot 4250 kg vrijgesteld van de verplichting om een tachograaf te installeren. Dit betekent dat chauffeurs geen rij- en rusttijden hoeven te registreren, wat een administratieve lastenverlichting oplevert. Bovendien mogen ze met hun B-rijbewijs een aanhanger tot 750 kg trekken.

Het is nog niet helemaal zeker of deze vrijstellingen ook zullen gelden onder de nieuwe regels. In het convenant wordt er wel naar de tachograafplicht verwezen, maar niet naar de aanhanger. De definitieve wetgeving zal hier ongetwijfeld duidelijkheid over scheppen.

Branche reageert positief

De nieuwe regeling wordt met open armen ontvangen door de transportsector. Frits van Bruggen, voorzitter van RAI Vereniging, noemt het “een belangrijke stap in de transitie naar duurzame mobiliteit”. Ook andere brancheorganisaties, zoals evofenedex en TLN, zijn enthousiast. Zij zien de versoepeling van de rijbewijsregels als een belangrijke stimulans voor de elektrificatie van bedrijfswagens.

Een afspraak is nog geen wetgeving

Nu is het nog wachten op een definitieve wetgeving, want het besproken convenant is nog steeds niet meer dan een formele afspraak tussen verschillende partijen, zoals de RAI Vereniging, evofenedex, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het convenant legt vast hoe deze partijen willen zorgen voor een veilige en verantwoorde invoering van de nieuwe wetgeving. Hoewel men voornemens is om die wetgeving per medio 2025 van kracht te laten worden, is dat niet expliciet afgesproken.

https://www.evupdate.nl/elektrische-auto/artikel/b-rijbewijs-voor-e-bestelautos-tot-4250-kg-komt-een-stap-dichterbij

EV nieuws

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *