Een grote stap vooruit voor de BMW iX, het paradepaardje van BMW’s elektrische SUV-lijn. Deze heeft namelijk een aardige upgrade gekregen. Met meer vermogen, een grotere actieradius en een strakker design moet hij weer helemaal klaar voor de toekomst zijn. Uiteraard moeten de verbeteringen BMW’s positie in het premium elektrische segment verstevigen en de iX nóg aantrekkelijker maken.

Sneller en krachtiger dan ooit

Het vermogen van alle iX-varianten heeft een flinke boost gekregen:

  • iX xDrive45: 408 pk (+82 pk), 0-100 km/u in 5,1 seconden
  • iX xDrive60: 544 pk, 0-100 km/u in 4,6 seconden
  • iX M70 xDrive: 659 pk, tot 1.100 Nm koppel, 0-100 km/u in 3,8 seconden

Deze vermogenswinst komt door geoptimaliseerde power-elektronica, betere accutechnologie en een efficiënter energiebeheer. Maar het gaat niet alleen om brute kracht: de wielophanging en besturing zijn nu nog meer verfijnd, waardoor de BMW iX niet alleen sneller is, maar ook soepeler en dynamischer rijdt.

Nog verder op een acculading

Meer power, maar ook meer kilometers. De iX xDrive60 haalt nu tot 701 km (WLTP) op een volle accu – 60 kilometer meer dan voorheen. Ook de andere uitvoeringen van de BMW iX krijgen van een grotere actieradius:

  • iX xDrive45: 490 – 602 km
  • iX M70 xDrive: 521 – 600 km

Deze verbetering komt door nieuwe invertertechnologie, efficiëntere accucellen en een slimmere wielophanging. Daarnaast helpt adaptieve recuperatie bij het terugwinnen van energie bij afremmen, en kan de Max Range-modus het bereik met 25% verlengen door energie te besparen op minder essentiële systemen.

Slimmer en sneller laden

De actieradius wordt dus groter. Daarnaast worden de oplaadtijden van de iX korter dan ooit:

  • iX xDrive45: snelladen met maximaal 175 kW
  • iX xDrive60 & M70 xDrive: snelladen met maximaal 195 kW

Dankzij de nieuwe Plug & Charge Multi Contract-functie herkent de iX zichzelf automatisch bij compatibele laadstations – geen gedoe dus meer met laadpassen en -druppels. Thuis opladen wordt ook slimmer met Connected Home Charging, dat rekening houdt met energieprijzen en zonne-energie.

Strakker design, luxer interieur

BMW heeft het design subtiel, maar doeltreffend aangescherpt. De vernieuwde Iconic Glow-grille is licht op in het donker, de koplampen zijn slanker en scherper en de bumpers met verbeterde luchtinlaten geven de elektrische SUV een extra krachtige uitstraling. Nieuwe kleuren, zoals Arctic Race Blue en Space Silver, zorgen voor meer personalisatie.

Binnenin draait alles om technologie en luxe. Het Curved Display met BMW Operating System 8.5 biedt snellere menu’s en intuïtieve spraakbediening. Optioneel zijn er extra’s zoals een Sky Lounge panoramadak, een Bowers & Wilkins audiosysteem en een M Sport-interieur met sportstoelen.

Verbeterde assistentiesystemen

BMW tilt ook de rijhulpsystemen naar een hoger niveau:

  • Highway Assistant (Level 2+): handsfree rijden tot 130 km/u
  • Active Lane Change Assistant: rijstrookwissel met een simpele oogbeweging
  • Parking Assistant Professional: parkeren via een smartphone-app
  • BMW Maps: slimmere navigatie met laadpaalvoorspelling en augmented reality

Duurzaamheid: ook in de praktijk

De vernieuwde iX is niet alleen krachtiger en efficiënter, maar ook duurzamer. BMW gebruikt elektromotoren zonder zeldzame aardmetalen en heeft de accutechnologie verbeterd zonder extra gewicht toe te voegen. De productie in Dingolfing draait op 100% hernieuwbare energie, en gerecyclede materialen spelen nu een nog grotere rol in de bouw van de auto.

Klaar voor de strijd

De BMW iX was lange tijd een van de meest aantrekkelijke elektrische SUV’s. Maar de concurrentie heeft niet stil gezeten en de strijd is – zeker nu de verkopen in dit segment nogal tegenvallen – heviger dan ooit. Dankzij de update krijgt de iX dus meer vermogen, een groter bereik en diverse slimme innovaties. Verbeteringen, die de BMW iX weer helemaal klaar moeten maken om de strijd in het premium SUV-segment aan te gaan.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *