
Van pk’s naar processorvermogen: auto’s worden slimmer dan ooit
De vraag ‘hoeveel pk heeft hij?’ maakt langzamerhand plaats voor een andere: ‘hoe slim is hij?’. Auto’s veranderen van mechanische machines in softwaregedreven voertuigen, en BMW’s Neue Klasse is daar een schoolvoorbeeld van. Deze nieuwe generatie zet niet alleen in op elektrificatie, maar vooral op rekenkracht. Met een compleet vernieuwde digitale architectuur en vier krachtige ‘Superbrains’ maakt BMW de sprong naar verregaande digitalisering.
Deze architectuur belooft niet alleen krachtigere software en meer flexibiliteit, maar ook een fors efficiëntere werking van de auto. Dit past in een bredere trend binnen de industrie, waarin autofabrikanten als BMW en Volvo wedijveren om de slimste, meest aanpasbare voertuigen te bouwen.
De vier Superbrains van de Neue Klasse
BMW maakt met de Neue Klasse een grote sprong op het gebied van digitalisering. In plaats van tientallen losse regeleenheden gebruikt het merk nu vier krachtige ‘Superbrains’ die samen de belangrijkste functies van de auto aansturen: infotainment, rijhulpsystemen, rijdynamiek en energiebeheer. Door deze rekenkracht centraal te bundelen, is de software niet alleen sneller, maar ook flexibeler en makkelijker te updaten:
- Infotainment en connectiviteit – Verzorgt een naadloze gebruikerservaring met razendsnelle bediening, geavanceerde spraakbesturing en voortdurende online updates.
- Geautomatiseerd rijden en veiligheid – Stuurt niet alleen rijhulpsystemen en autonome functies aan, maar leert ook van verkeerssituaties om steeds slimmer en veiliger te reageren.
- Rijdynamiek en prestaties – Past de aandrijving en stuurrespons real-time aan op rijstijl en wegcondities, wat zorgt voor een meer responsieve en efficiënte rijervaring.
- Basisfuncties en energiebeheer – Optimaliseert energieverbruik, reguleert klimaatcontrole en stroomvoorziening en schakelt onnodige systemen uit om de actieradius te maximaliseren.
Met deze aanpak verhoogt BMW de rekenkracht in de Neue Klasse met een factor twintig ten opzichte van eerdere generaties. Dit stelt het merk in staat om AI-gestuurde updates en nieuwe functionaliteiten sneller en efficiënter te implementeren. Hierdoor blijven BMW’s niet alleen langer actueel, maar kunnen ze na verloop van tijd zelfs betere rijprestaties en functionaliteiten krijgen. In ons eerdere artikel Dynamischer op weg met BMW’s Neue Klasse werd al ingezoomd op de rijprestaties van dit model.

Minder bekabeling, meer intelligentie en efficiëntie
Naast geavanceerde software en krachtige hardware introduceert BMW een nieuwe zonal wiring harness-architectuur. Dit concept verdeelt de bedrading in vier hoofdsecties binnen de auto en vermindert de totale lengte van kabels met 600 meter—een besparing van 30% in gewicht.
Een cruciale innovatie hierin zijn de Smart eFuses, digitale zekeringen die tot 150 traditionele zekeringen vervangen. In plaats van vaste stroomcircuits kunnen deze slimme schakelaars dynamisch energie verdelen, waardoor onnodig stroomverbruik wordt vermeden. Dit verhoogt de algehele energie-efficiëntie met 20% en zorgt ervoor dat componenten slimmer worden aangestuurd.
BMW versus Volvo: wie kiest de beste strategie?
BMW is niet de enige fabrikant die zwaar inzet op digitale innovatie. Ook Volvo volgt een soortgelijke koers, zoals blijkt uit de recente introductie van de Volvo ES90. Dit model beschikt over een dubbele NVIDIA DRIVE AGX Orin-configuratie, goed voor 508 biljoen bewerkingen per seconde. In tegenstelling tot BMW, dat kiest voor een volledig eigen software-ecosysteem, maakt Volvo gebruik van externe techpartners zoals NVIDIA en Qualcomm om zijn rekenkracht te maximaliseren.
Deze twee strategieën hebben elk hun voordelen:
- BMW’s aanpak biedt volledige controle over de software en naadloze integratie tussen hardware en software. Dit kan op lange termijn leiden tot betere optimalisaties en veiligere, beter afgestemde rijprestaties.
- Volvo’s strategie maakt gebruik van bewezen technologieën van gespecialiseerde techbedrijven, waardoor het merk sneller kan innoveren en profiteren van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI en autonoom rijden.
BMW en Volvo nemen verschillende routes in de softwarestrijd. BMW kiest voor een gesloten ecosysteem met volledige controle over de software, terwijl Volvo zich richt op samenwerking met techreuzen als NVIDIA en Qualcomm. BMW’s strategie biedt diepere integratie en snellere optimalisaties, terwijl Volvo gebruik maakt van de expertise en technologie van gespecialiseerde bedrijven zoals NVIDIA en Qualcomm, waardoor het ook snel kan inspelen op innovaties in kunstmatige intelligentie en autonoom rijden.
Twee fundamenteel verschillende benaderingen, maar met hetzelfde doel: de slimste auto bouwen. De toekomst zal uitwijzen wie de juiste keuze heeft gemaakt.

Een auto die zich aanpast aan zijn bestuurder
BMW’s Nieuwe Klasse betekent niet alleen een technologische sprong vooruit, maar ook een andere manier van autorijden. De rijervaring wordt steeds dynamischer, niet alleen door het ontwerp of de prestaties, maar ook door software die zich continu aanpast aan de bestuurder en de omstandigheden.
- Persoonlijk rijgedrag, real-time bijgestuurd
De Superbrains kunnen doorlopend rijgegevens analyseren en finetunen hoe de auto reageert. Rijd je liever wat sportiever? Dan past de software de stuurrespons en gaspedaalafstelling aan. Kies je voor zuinig rijden, dan optimaliseert het systeem de energieverdeling om zoveel mogelijk kilometers uit de accu te halen. - Rijden wordt slimmer in plaats van alleen sneller
Niet alleen de prestaties, maar ook de veiligheid en efficiëntie van de auto verbeteren door de intelligentie van het systeem. Denk aan rijhulpfuncties die niet alleen assistentie bieden, maar zichzelf verfijnen op basis van verkeerssituaties, weercondities en persoonlijke rijstijl. - Minder verspilde energie, meer kilometers
Dankzij slimme eFuses en geavanceerd energiebeheer verspilt de auto geen stroom aan systemen die je niet gebruikt. Parkeer je? Dan schakelt hij automatisch niet-essentiële functies uit. Zet je de verwarming aan? Dan verdeelt hij de energie slimmer om de actieradius te optimaliseren. Zonder dat je iets hoeft te doen, wordt elke kWh zo efficiënt mogelijk benut. - Een auto die zichzelf verbetert, ook jaren na aankoop
Dankzij over-the-air updates blijven BMW’s Nieuwe Klasse-modellen doorontwikkelen, zonder dat je daarvoor naar de dealer hoeft. Softwarematig kunnen zelfs rij-eigenschappen, energiebeheer en assistentiesystemen aangepast worden, waardoor de auto over vijf jaar nog steeds bij de top kan horen.
Deze ontwikkeling laat zien dat auto’s niet langer statische machines zijn die na een paar jaar verouderd aanvoelen. Software veroudert niet, het leert juist bij. Waar een traditionele auto in waarde daalt naarmate hij ouder wordt, groeit een software gedreven auto juist mee met zijn bestuurder. Hiermee zet BMW een stap richting auto’s die niet verouderen, maar slimmer worden naarmate de tijd vordert.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl