Het heeft even geduurd, maar de bijna-definitieve versie van de elektrische auto van Sony en Honda is eindelijk officieel onthuld. Dat gebeurde gisteren, net voor de start van de CES 2025 in Las Vegas. Onder de naam Afeela 1 presenteerde Sony Honda Mobility (SHM) een elektrische sedan die bol staat van de geavanceerde technologie en zich richt op een interactieve relatie tussen mens en voertuig. Hoewel de eerste studiemodellen al begin 2020 werden getoond, kunnen kopers pas in 2026 daadwerkelijk met de Afeela 1 de weg op. Voor wie nu al overtuigd is, zijn de online reserveringen in Californië al geopend.
Afeela: De eerste nieuwe Japanse speler in de EV-markt
Sony Honda Mobility is een joint venture tussen – je raadt het al – Sony en Honda, opgericht in 2022. In navolging van de talloze nieuwe Chinese spelers is het nu dus tijd voor een nieuweling uit Japan. En niet de eerste de beste, integendeel. Sony en Honda hebben beide een trackrecord waarmee je voor de dag kunt komen.
Met de Afeela 1 zet SHM in op wat zij ‘intelligente mobiliteit’ noemen. Hierbij moet je denken aan geavanceerde software, naadloze integratie van technologie en een focus op de beleving van de inzittenden. De Afeela 1 begeeft zich daarmee in het premium segment, waar hij concurrenten als de Tesla Model S, Mercedes EQE/EQS, BMW i7, Polestar 5 en Lucid Air treft.
Volgens de vrijgegeven informatie is de Sony Afeela 1 4,90 meter lang, 1,90 meter breed en 1,46 meter hoog. De wielbasis bedraagt 3,00 meter, en dat zorgt ongetwijfeld voor een bijzonder ruime cabine.
Hoewel Sony Honda Mobility nog niet alle details over de aandrijflijn heeft vrijgegeven, weten we wel dat de Afeela 1 beschikt over twee elektromotoren die samen 340 kW (462 pk) leveren. Daarmee sprint de Afeela 1 in ongeveer 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Nette cijfers, maar ook niet heel indrukwekkend. Maar SHM wil met de Afeela 1 natuurlijk ook geen volbloed racemachine op de markt brengen. Dat mag Honda in een ander samenwerkingsverband (met Aston Martin in de F1 ) doen.
Over de accucapaciteit is SHM nog wat terughoudend, maar het gerucht gaat dat er een accupakket met een capaciteit van rond de 100 kWh in de Afeela 1 komt. Dit zou de beoogde EPA-actieradius van 480 kilometer moeten kunnen realiseren. De WLTP-actieradius is wat optimistischer dan de EPA-actieradius, deze zal ongeveer 580 kilometer bedragen. Niet opzienbarend, maar ook niet teleurstellend.
Overigens zal de Afeela 1 compatibel zijn met het Tesla Supercharger Network, zodat eigenaren toegang hebben tot een uitgebreid netwerk van snelladers. Een slimme zet omdat in de VS de laadinfrastructuur niet zo gestandaardiseerd is als bij ons. In Europa zal hij ongetwijfeld worden voorzien van de CCS 2 Combo laadaansluiting worden uitgerust.
Duurzaam design en twee uitvoeringen
Het design van de Afeela 1 is gebaseerd op het “Oval” concept, dat zowel in het interieur als exterieur terugkomt. Echt heel opvallend is het uiterlijk niet, SHM noemt dat ‘een harmonieuze en tijdloze esthetiek’ en daar valt natuurlijk wel wat voor te zeggen.
De Afeela 1 glijdt met zijn vloeiende lijnen bijna onopvallend door het straatbeeld. Netjes en keurig dus, maar zeker geen auto die de hoofden doet draaien. Je zou het design zelfs braaf kunnen noemen, zeker voor een merk als Sony dat bekend staat om zijn wat meer gedurfde designs.
Ook het interieur is niet echt opzienbarend. Daar worden hoogwaardige, functionele materialen gebruikt, waarvan een deel plantaardig of gerecycled is. De echte highlights van het interieur zijn natuurlijk alle technologische gimmicks, waar Sony kwistig mee strooit.
Ondersteuning door 40 (!) sensoren
De Afeela 1 ziet zo’n beetje alles, want hij is uitgerust met Afeela Intelligent Drive, een bijzonder geavanceerd ADAS-systeem (Advanced Driver Assistance Systems) dat gebruikmaakt van maar liefst 40 sensoren, waaronder camera’s, LiDAR, radar en ultrasone sensoren.
Met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) analyseert het systeem de omgeving en ondersteunt het de bestuurder in alle fasen van de rit, van vertrek tot parkeren. Je zou bijna denken dat de Afeela 1 je gedachten kan lezen. Dat gaat natuurlijk te ver, maar SHM belooft wel een veilige en comfortabele rijervaring, waarbij de bestuurder zo goed als volledig wordt ontzorgd.
Naast ADAS beschikt de Afeela 1 over een “3D Motion Management System”. Dit adaptieve systeem integreert de controle over de motor, remmen en ophanging om optimale wegligging en rijcomfort te garanderen, ongeacht het wegdek.
Een rijdende ‘entertainment hub’
In het interieur van de Afeela 1 draait alles natuurlijk ook om interactie en entertainment. Dat past natuurlijk perfect in het straatje van Sony. SHM noemt de cabine een “Mobility as a Creative Entertainment Space”, waar inzittenden kunnen genieten van diverse apps en content. Ten eerste is er de Afeela Personal Agent, een spraakgestuurde assistent, een soort digitale butler die je bedient met spraakcommando’s. Maar deze virtuele assistent doet meer dan alleen vragen beantwoorden. Hij kan je bijvoorbeeld ook proactief informeren over files, interessante bezienswaardigheden langs de route, of suggesties doen voor restaurants in de buurt.
Verder heeft de Afeela 1 een hele rits aan features die de rit kunnen veraangenamen. Naast de Personal Agent beschikt de Afeela 1 over een uniek geluidssysteem, ontwikkeld in samenwerking met Sony’s audio-experts. Hierbij zijn de speakers optimaal zijn geplaatst voor elke inzittende, gecombineerd met Sony’s 360 Spatial Sound-technologie. Dit zorgt voor een indrukwekkende geluidservaring, waarbij je het gevoel hebt midden in de muziek te zitten. Of je nu klassieke muziek, pop of heavy metal prefereert, de Afeela 1 belooft een ware concertzaal op wielen te zijn.
Dan zijn er natuurlijk nog de displays. Elke passagier heeft zijn eigen scherm, waarop hij of zij kan genieten van diverse apps en content. SHM werkt samen met verschillende entertainment partners, waaronder streamingdiensten, game-ontwikkelaars en social media platforms. Welke apps precies beschikbaar zullen zijn, is nog niet bekend, maar SHM belooft een breed aanbod voor iedere smaak. Jij kunt bijvoorbeeld achter het stuur genieten van je favoriete podcast, terwijl de kinderen op de achterbank naar een film kijken en jouw partner ondertussen door zijn of haar social media feed scrolt. De Afeela 1 maakt het allemaal mogelijk.
Of al die entertainmentmogelijkheden niet wat veel afleiding opleveren tijdens het rijden? Die vraag ligt natuurlijk voor de hand. SHM benadrukt dat veiligheid voorop staat en dat de Afeela Intelligent Drive de bestuurder zal ondersteunen om geconcentreerd te blijven. Toch blijft het de vraag of al die digitale verleidingen niet te veel van het goede zijn. We zullen moeten wachten tot de eerste test drives om daar een definitief oordeel over te vellen.
SHM benadrukt trouwens dat de Afeela 1 een ‘buddy’ is die mee-evolueert met zijn eigenaar. Software-updates zullen nieuwe functies en verbeteringen toevoegen, en SHM werkt samen met externe ontwikkelaars om ‘unieke ervaringen’ te creëren.
Waar voor je geld?
De Afeela 1 wordt in de VS momenteel aangeboden in twee uitvoeringen: de Afeela 1 Origin en de Afeela 1 Signature. Beide versies, die je nu al kunt pre-orderen, zijn standaard uitgerust met Afeela Intelligent Drive, Afeela Personal Agent, een selectie van entertainment content en 5G data connectiviteit.
De prijzen beginnen bij $89.900 voor de Afeela 1 Origin en $102.900 voor de Afeela 1 Signature, die onder andere 21-inch velgen en een rear-seat entertainmentsysteem heeft.
Om de prijzen naar Euro’s om te rekenen, kunnen we de prijzen met iets minder dan 25% verhogen om er een euroteken voor te kunnen zetten. Reken er dus op dat hij hier te zijner tijd voor zo’n 110 en 125 mille kost, als hij in de showroom staat. Forse bedragen, waarvan nu nog onmogelijk in te schatten is in hoeverre deze marktconform zijn.
Wanneer kunnen we de Afeela 1 verwachten?
De eerste leveringen van de Afeela 1 staan gepland voor medio 2026 in Californië. Japan volgt later dat jaar. Of en wanneer de Afeela 1 naar Europa (en Nederland) komt, is nog niet bekend.
Hoewel het design niet bepaald revolutionair is, maakt de Afeela 1 met zijn overvloed aan geavanceerde technologie en uitgebreide entertainmentmogelijkheden toch een veelbelovende indruk. Maar net als bij de andere nieuwkomers is het ook hier weer afwachten hoe deze ‘intelligente’ auto zich in de praktijk bewijst en of hij de hoge verwachtingen kan waarmaken. Het forse prijskaartje zorgt er sowieso voor dat deze rijdende entertainment hub alleen voor de happy few is weggelegd.
https://www.evupdate.nl/elektrische-auto/artikel/afeela-1-reserveren-kan-nu-rijden-pas-in-2026
EV nieuws