
De evolutie van elektrische auto’s gaat sneller dan ooit. Waar de eerste generatie EV’s – zoals de Nissan Leaf en Renault Zoe – nog experimenteel aanvoelde en de tweede generatie bedoeld was als redelijk volwaardig alternatief op een auto met verbrandingsmotor, is er nu een derde generatie in aantocht. Daarbij draait om veel meer dan alleen emissievrij rijden. De derde generatie moet de traditionele auto’s overtreffen qua intelligentie, rijervaring én actieradius.
Hierbij positioneert Mercedes-Benz zich nadrukkelijk aan de voorhoede. Met de introductie van de Mercedes CLA EV zet het merk een belangrijke stap in de toekomst van premium elektrische mobiliteit. De nieuwe CLA is niet zomaar een elektrische versie van een bestaand model. Hij is ontworpen op een volledig nieuw platform, het Mercedes Modular Architecture (MMA)-platform, dat een ongekende balans tussen prestaties, comfort en digitale innovatie mogelijk maakt.
Wat onderscheidt de derde generatie EV’s?
De eerste elektrische auto’s, die voornamelijk door de early adopters werden gekocht, waren vooral bedoeld om de technologie te bewijzen. Ze hadden nog een beperkte actieradius en waren daarbij ook nog eens afhankelijk van een vrij beperkte infrastructuur. In de tweede generatie werd EV-technologie verder verfijnd en daardoor ook door een breder publiek geaccepteerd.
Maar de derde generatie – waar de Mercedes CLA deel van uitmaakt – laat zien dat elektrische auto’s geen compromis meer zijn, maar volwaardige en vaak zelfs superieur ten opzichte van traditionele auto’s met verbrandingsmotoren. Deze nieuwe generatie wordt gekenmerkt door:
- Betere efficiëntie – Hogere energiedichtheid van accupakketten, geoptimaliseerde aerodynamica en slimmere energieregeneratie zorgen ervoor dat elektrische auto’s verder kunnen rijden op een enkele lading.
- Kortere laadtijden – Dankzij 800-volt-technologie en geavanceerde laadstrategieën zijn lange laadtijden verleden tijd. In het geval van de CLA betekent dit tot 325 kilometer extra rijbereik in slechts 10 minuten.
- Verregaande, intelligente software-integratie – Moderne EV’s zijn niet alleen voertuigen, maar ook computers op wielen. AI-gestuurde assistenten, over-the-air software-updates en een digitaal ecosysteem tillen het gebruiksgemak naar een ongekend niveau.
- Duurzaamheid en hergebruik – De nieuwste EV-platformen, zoals Mercedes’ MMA, zijn ontworpen met gerecyclede en duurzame materialen, zowel in de accu’s als in het interieur.
Mercedes CLA: de eerste op het nieuwe MMA-platform
Met de CLA introduceert Mercedes zijn nieuwste platform voor elektrische én hybride modellen: het Mercedes Modular Architecture (MMA)-platform. Dit platform is speciaal ontwikkeld om elektrische auto’s nóg efficiënter en veelzijdiger te maken. Denk hierbij aan
- Optimale accuverdeling – De geoptimaliseerde plaatsing van de accu zorgt voor een nog lager zwaartepunt en een uitgebalanceerde gewichtsverdeling.
- Lichtgewicht constructie – Door innovatieve materialen te gebruiken blijft het gewicht relatief laag.
- Aerodynamische optimalisatie – Met een luchtweerstandscoëfficiënt (cW) van slechts 0,21 behoort de CLA tot de meest gestroomlijnde EV’s in zijn klasse.
- Bi-directioneel laden (V2G en V2H) – De CLA kan niet alleen opladen, maar ook stroom terug leveren aan het elektriciteitsnet of een woning.
Mercedes-Benz heeft met dit platform een basis gelegd voor de toekomst. Het kenmerkt zich door een grote flexibiliteit en zal in de komende jaren worden gebruikt voor meerdere modellen, van compacte sedans tot SUV’s. Dit betekent dat technologieën zoals 800V-snellaadsystemen, geavanceerde rijhulpsystemen en high-tech infotainment standaard worden in een groot deel van de toekomstige Mercedes-line-up.
De CLA als pionier van een nieuwe standaard
Mercedes-Benz is niet de enige die elektrische premiumauto’s ontwikkelt. BMW heeft zijn Neue Klasse aangekondigd, en Audi heeft de A6 e-tron in de showroom staan. Ook Volvo mengt zich, met de grotere ES90, in de strijd. Toch onderscheidt de CLA zich door een indrukwekkende combinatie van enorme actieradius, hoge laadsnelheid en een ultramodern interieurconcept.
Met een WLTP-actieradius tot 792 km, laadsnelheden tot 320 kW, en een digitale rijervaring die wordt aangedreven door AI en MB.OS (het eigen besturingssysteem van Mercedes), laat de CLA zien dat elektrisch rijden méér kan zijn dan alleen een alternatief voor benzine of diesel. Het is een stap vooruit in alle opzichten: sneller, slimmer en efficiënter.
“Deze auto loopt op elk vlak voor op de concurrentie: actieradius, laadsnelheid, verbruik, comfort en intelligentie. De CLA bevestigt onze leidende positie op het gebied van elektrische mobiliteit en voertuigsoftware.”
– Ola Källenius, CEO van de Mercedes-Benz Group AG
Met de CLA maakt Mercedes duidelijk dat elektrisch rijden niet alleen de toekomst is, maar ook het heden. Dit model bewijst dat een elektrische auto net zo praktisch, krachtig en comfortabel kan zijn als zijn verbrandingsmotor-tegenhangers – en in veel opzichten zelfs beter.
Nieuwe maatstaf op het gebied van efficiëntie, actieradius en laadsnelheid?
Elektrische auto’s hebben de afgelopen jaren enorme sprongen gemaakt op het gebied van efficiëntie en prestaties. Waar ‘range anxiety’ – de angst om met een lege accu te komen staan – jarenlang een obstakel was voor veel consumenten, al lange tijd tanende is, bewijst Mercedes-Benz met de nieuwe CLA dat deze nu definitief tot het verleden behoort.
Bijna 800 kilometer actieradius
Mercedes heeft bij de ontwikkeling van de CLA alles in het werk gesteld om het maximale uit elke kilowattuur te halen. Het resultaat? Een actieradius tot 792 kilometer (WLTP) en een verbruik van slechts 12,2 kWh per 100 km – een van de beste cijfers in het premium elektrische segment. Dit is niet alleen een enorme verbetering ten opzichte van eerdere generaties EV’s, maar ook een overtuigend argument om de overstap naar elektrisch rijden te maken.
“Met een elektrische actieradius tot 792 kilometer en een verbruik van slechts 12,2 kWh/100 km is dit de efficiëntste – en daarmee de beste – in zijn segment. En de 800-volt-architectuur maakt hem niet alleen energiezuinig, maar ook tijdbesparend. Klanten kunnen in slechts 10 minuten tot 325 kilometer bijladen.”
– Markus Schäfer, Chief Technology Officer, Mercedes-Benz Group AG
Hoe ver komt de Mercedes CLA, en de concurrentie?
Met een maximale actieradius van 792 kilometer zet de CLA een nieuwe standaard in zijn klasse. Ter vergelijking:
Actieradius (WLTP) |
Verbruik (kWh/100 km) |
|
Mercedes CLA EV |
792 km |
12,2 kWh |
BMW i4 eDrive40 |
597 km |
15,5 kWh |
Audi A6 e-tron |
756 km |
15,4 kWh |
Tesla Model 3 Long Range |
702 km |
13,3 kWh |
De CLA verslaat hiermee niet alleen zijn directe concurrenten, maar komt zelfs dicht in de buurt van grotere en duurdere modellen. Dit betekent dat lange ritten – zoals Amsterdam-Parijs (500 km) of München-Hamburg (775 km) – moeiteloos zonder laadstop kunnen worden afgelegd.
Razendsnel laden met 800-volt-architectuur
Een grote actieradius is één ding, maar laadsnelheid is minstens zo belangrijk. Mercedes-Benz heeft de CLA voorzien van een 800-volt-architectuur, een technologie die voorheen was voorbehouden aan high-performance modellen zoals de Porsche Taycan en Audi e-tron GT.
Wat betekent dit in de praktijk?
- 320 kW snelladen – Hiermee kan de CLA in slechts 10 minuten tot 325 kilometer rijbereik bijladen.
- Naar 80% opladen in minder dan 25 minuten – Bij een snellaadstation is een volledige laadbeurt razendsnel afgerond.
- Dynamisch laadbeheer – De CLA past zijn laadvermogen automatisch aan op basis van de accutemperatuur en het type laadstation, om altijd de optimale snelheid te garanderen.
Dit maakt de CLA uitermate geschikt voor langeafstandsrijders. Een korte koffie- of lunchpauze is voldoende om honderden kilometers aan bereik toe te voegen. In vergelijking met de concurrentie biedt de CLA een van de snelste laadtijden in zijn segment:
Maximale laadsnelheid |
Laadtijd (10-80%) |
|
Mercedes CLA EV |
320 kW |
~25 minuten |
BMW i4 eDrive40 |
205 kW |
~30 minuten |
Audi A6 e-tron |
270 kW |
~27 minuten |
Mercedes positioneert zich qua laadsnelheid als een van de koploper binnen het premium elektrische segment.
Bi-directioneel laden: de CLA als energiebron
Een van de meest vooruitstrevende features van de CLA is bidirectioneel laden. Dit betekent dat de auto niet alleen stroom kan opnemen, maar ook terug kan leveren aan het elektriciteitsnet of een woning. Dit wordt mogelijk gemaakt door de Vehicle-to-Grid (V2G) en Vehicle-to-Home (V2H) technologieën.
Deze technologie maakt van de CLA niet alleen een geavanceerd vervoermiddel, maar ook een slimme energieoplossing omdat elektrische auto’s hierdoor een integraal onderdeel van een duurzame energievoorziening kunnen worden.
Hybride variant: een tussenstap naar volledig elektrisch
Hoewel de CLA primair als volledig elektrische auto is ontwikkeld, komt er ook een 48V mild-hybride versie. Deze is bedoeld voor markten waar de laadinfrastructuur nog in ontwikkeling is. De hybride variant biedt:
- Een compacte accu die regeneratief wordt opgeladen
- Ondersteuning van de verbrandingsmotor voor efficiënter brandstofverbruik
- Een tijdelijke tussenoplossing voor wie nog niet volledig elektrisch kan of wil rijden
Toch is het duidelijk dat de focus bij Mercedes ligt op volledige elektrificatie. De hybride CLA is slechts een overgangsmodel – de toekomst is elektrisch.
De CLA als benchmark voor EV-technologie
Met zijn actieradius, laadsnelheid en bidirectionele laadfunctionaliteit zet de CLA een nieuwe norm in elektrisch rijden. Mercedes-Benz laat zien dat een EV niet alleen schoon en stil kan zijn, maar ook ongekend praktisch en technologisch geavanceerd.
- Actieradius tot 792 km – Meer dan de BMW i4 en Tesla Model 3 Long Range.
- 800-volt-architectuur – 320 kW snelladen, 325 km in 10 minuten.
- Energie-efficiëntie – Verbruik van slechts 12,2 kWh/100 km.
- Bi-directioneel laden – De CLA kan fungeren als thuisbatterij en energieleverancier.
Met deze indrukwekkende cijfers legt Mercedes-Benz de lat hoger dan ooit. En laat bovendien zien dat elektrische auto’s niet langer slechts een alternatief, maar een superieure keuze op alle fronten kunnen zijn.
Klassieke coupé-lijnen met moderne, futuristische details
Design is altijd een kernwaarde geweest van Mercedes-Benz. Van de iconische SL-modellen tot de gestroomlijnde AMG GT, het merk heeft een rijke traditie van elegante en aerodynamische ontwerpen. Met de introductie van de elektrische CLA zet Mercedes-Benz opnieuw een revolutionaire stap, waarin klassieke coupé-lijnen worden gecombineerd met futuristische details en geavanceerde aerodynamica.
De CLA is een visuele en technische evolutie van wat een Mercedes-Benz zou moeten zijn in het elektrische tijdperk. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,21 en een interieur waarin minimalisme en hightech samenkomen, belichaamt de CLA de volgende generatie van Mercedes’ designfilosofie.
“De CLA heeft onze merkidentiteit altijd afgestemd op de volgende generatie Mercedes-Benz-klanten. Daarom hebben we het ontwerp van deze nieuwe generatie voorzien van een uitgesproken hightech-uitstraling: zo sportief als een vierdeurs GT en zo elegant als een sculptuur. De nieuwe CLA belichaamt de volgende fase van onze iconische en onderscheidende designfilosofie van Sensuele Helderheid – de perfecte versmelting van schoonheid en intelligentie.”
– Gorden Wagener, Chief Design Officer, Mercedes-Benz AG
Sportief silhouet met een functionele doelstelling
De luchtweerstand is bij een elektrische auto is een belangrijke factor die de actieradius direct beïnvloedt. Hoe gestroomlijnder de auto, hoe minder energie nodig is om te versnellen en snelheid te behouden. Mercedes heeft met de CLA een van de laagste cW-waarden (0,21) in zijn klasse gerealiseerd, waardoor de auto op de snelweg minder energie verbruikt, dankzij de verminderde windruis stiller is, en een grote actieradius haalt zonder dat daar een groter accupakket voor nodig is.
De CLA behoudt ondanks die stroomlijn zijn kenmerkende GT-achtige proporties: een lange motorkap, een lage en gestroomlijnde daklijn en korte overhangen. Dit geeft de auto een dynamische, bijna agressieve uitstraling. Mercedes maakt ook gebruik van slimme luchtgeleiders, een gesloten grille en actieve luchtkleppen die automatisch openen en sluiten om de luchtweerstand te optimaliseren.
Unieke verlichting en een verlichte Mercedes-grille
Een opvallend designelement van de CLA is de verlichte Mercedes-grille, een kenmerk dat steeds meer premiummerken beginnen te implementeren. De ster is verwerkt in een patroon van verlichte stippen, wat de CLA een onmiskenbaar futuristische uitstraling geeft. Daarnaast heeft de CLA:
- Dynamische dagrijverlichting in de vorm van een Mercedes-ster, een subtiele maar krachtige knipoog naar de heritage van het merk.
- MULTIBEAM LED-koplampen, die zich in realtime aanpassen aan verkeersomstandigheden en tegemoetkomend verkeer niet verblinden.
- Een geanimeerde welkomst- en afscheidsscenario, waarbij de lichten een korte animatie uitvoeren wanneer je in- of uitstapt.
Deze innovaties zijn niet alleen esthetisch, maar dragen ook bij aan de herkenbaarheid en veiligheid van de CLA.
Meer ruimte dankzij slimme architectuur
Hoewel de CLA een coupé-achtige uitstraling heeft, is de binnenruimte ruimer dan ooit. Dit komt door de langere wielbasis en de slimme plaatsing van de accu. Voor het eerst krijgt de CLA een frunk, en dat is zelfs een behoorlijk grote. Zo’n extra bagageruimte onder de motorkap is ideaal voor laadkabels of kleinere bagage.
Minimalistisch, high-tech interieur
Binnenin de CLA speelt Mercedes in op de groeiende trend van digitale en minimalistische interieurs, zonder in te leveren op luxe. Waar vroegere generaties CLA nog conventionele knoppen en schakelaars hadden, wordt het interieur nu gedomineerd door schermen en slimme spraakbesturing.
MBUX Superscreen: digitale cockpit zonder compromissen
De CLA beschikt over het MBUX Superscreen, een display dat zich uitstrekt over de volledige breedte van het dashboard. Dit systeem combineert drie schermen:
- Een 10,25-inch digitaal instrumentenpaneel met personaliseerbare rij-informatie.
- Een 14-inch centraal infotainmentscherm voor navigatie, media en voertuiginstellingen.
- Optioneel: een 14-inch passagiersdisplay, waarmee de bijrijder zelfstandig media en apps kan bedienen.
Deze schermen worden aangestuurd door het Mercedes-Benz Operating System (MB.OS), dat gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie en spraakherkenning.
Nieuwe, duurzame materialen
Duurzaamheid is een speerpunt voor Mercedes-Benz, en dat is terug te zien in de materiaalkeuze voor het interieur. De CLA heeft:
- Gerecyclede microvezelbekleding voor de stoelen en deurpanelen.
- Optioneel chroomvrij leder met een luxe uitstraling.
- Innovatieve hout- en aluminiumafwerkingen voor het dashboard.
- Sfeerverlichting met 64 kleuren, waarmee bestuurders de sfeer in de auto volledig naar eigen smaak kunnen aanpassen.
Mercedes-Benz bewijst met de CLA dat functionaliteit en schoonheid hand in hand kunnen gaan. De combinatie van aerodynamische verfijning, geavanceerde verlichtingstechnologie en een minimalistisch interieur zorgt voor een auto die niet alleen modern oogt, maar ook klaar is voor de toekomst. Een designstatement waarbij de klassieke coupé-vorm een moderne interpretatie krijgt, en waarbij de integratie van moderne technologie de rijervaring nog indrukwekkender moet maken.
De Mercedes CLA als een snelle, efficiënte en verfijnde rijmachine
Elektrische auto’s worden steeds sneller en geavanceerder, maar bij veel modellen blijft het rijplezier een beetje achter. Daar zal de zware accu uiteraard een rol in spelen. De nieuwe Mercedes CLA laat zien dat elektrisch rijden niet alleen om efficiëntie draait, maar ook dynamisch en verfijnd kan zijn. Dit model combineert krachtige elektrische prestaties met innovatieve technologieën zoals een tweeversnellingsbak en geavanceerd thermomanagement. Hierdoor heeft de CLA zowel een indrukwekkende actieradius als een opwindende rijdynamiek.
De CLA is verkrijgbaar in twee varianten. De CLA 250+ legt de nadruk op maximale efficiëntie en een lange actieradius, terwijl de CLA 350 4MATIC meer vermogen en vierwielaandrijving biedt voor een sportievere rijervaring. Met deze keuze kunnen zowel langeafstandsrijders als liefhebbers van dynamisch rijden de ideale configuratie vinden.
Twee varianten: efficiëntie versus prestaties
De CLA 250+ is ontworpen voor maximale zuinigheid en achterwielaandrijving. Met een vermogen van 272 pk en 335 Nm koppel accelereert hij in 6,7 seconden naar 100 km/h. Dankzij een aerodynamisch geoptimaliseerd ontwerp en slim accubeheer haalt deze versie een indrukwekkende actieradius van maximaal 792 kilometer (WLTP).
Voor wie op zoek is naar extra kracht en grip, is de CLA 350 4MATIC de sportieve keuze. Met vierwielaandrijving, 353 pk en 515 Nm koppel sprint hij in slechts 4,9 seconden naar 100 km/h. De actieradius ligt iets lager, met een maximum van 771 kilometer, maar de betere tractie en snellere acceleratie maken deze variant ideaal voor dynamisch rijden en uitdagende weersomstandigheden.
Tweeversnellingsbak: een primeur in dit segment
Waar de meeste elektrische auto’s een enkele overbrenging hebben, introduceert Mercedes in de CLA een innovatieve tweeversnellingsbak. Dit systeem biedt voordelen op zowel lage als hoge snelheden.
In de eerste versnelling levert de auto maximale trekkracht, wat resulteert in krachtige acceleraties vanuit stilstand. Dit is vooral merkbaar bij het optrekken aan verkeerslichten, het invoegen op de snelweg of bij het trekken van een aanhanger. De tweede versnelling is ontworpen voor efficiëntie op hogere snelheden. Door de overbrengingsverhouding aan te passen, draait de elektromotor rustiger bij lange ritten, wat het energieverbruik verlaagt en de actieradius vergroot.
Deze technologie maakt de CLA niet alleen zuiniger, maar zorgt ook voor een natuurlijker rijgevoel. Terwijl veel EV’s bij hogere snelheden snel vermogen verliezen, behoudt de CLA zijn souplesse en efficiëntie.
Slim thermomanagement
Een veelvoorkomend probleem bij elektrische auto’s is het verlies van actieradius en laadsnelheid bij lage temperaturen. Mercedes heeft dit aangepakt met een geavanceerd thermomanagementsysteem, waarin een luchtzijdige warmtepomp een grote rol speelt.
De restwarmte van de elektromotor en accu wordt hergebruikt om de cabine te verwarmen, waardoor er minder energie uit de accu wordt gehaald. Dit vermindert het verlies aan actieradius in de winter met maximaal 30 procent. Bovendien wordt de accutemperatuur actief gereguleerd, wat niet alleen zorgt voor betere prestaties in koude omstandigheden, maar ook voor snellere laadtijden en een langere levensduur van het accupakket. Hierdoor is de CLA minder gevoelig voor temperatuurschommelingen dan veel andere EV’s en heeft hij voorspelbaardere prestaties in uiteenlopende klimaatomstandigheden.
Intelligent regeneratief remsysteem
Om het maximale uit elke lading te halen, is de CLA voorzien van een intelligent regeneratief remsysteem. Tijdens het afremmen wordt energie teruggewonnen en opnieuw gebruikt, wat de efficiëntie verder verhoogt.
Tot zover niets nieuws onder de zon. Maar het systeem is adaptief en past de mate van regeneratie automatisch aan op basis van verkeersomstandigheden. In stadsverkeer, waar frequent wordt geremd, wordt meer energie gerecupereerd. Op de snelweg wordt de regeneratie juist subtieler ingesteld voor een soepelere rijervaring.
Daarnaast biedt de CLA een ‘one-pedal driving’-modus, waarbij de auto krachtig afremt zodra het stroompedaal wordt losgelaten. Dit zorgt niet alleen voor een intuïtieve bediening, maar verlengt ook de levensduur van de remmen en draagt bij aan een nog grotere actieradius.
Dynamisch rijgedrag en verfijnde besturing
Natuurlijk biedt de CLA naast een uitstekende efficiëntie ook een rijervaring die typisch is voor een Mercedes. Het onderstel is, zoals bij bijna iedere Mercedes, ontworpen voor een perfecte balans tussen comfort en stabiliteit.
De besturing voelt direct en precies aan, met een lage rolweerstand en een uitgebalanceerd chassis. Zelfs bij hoge snelheden blijft de auto stabiel en goed controleerbaar. Geavanceerde geluidsisolatie zorgt ervoor dat de CLA een van de stilste auto’s in zijn klasse is, zelfs op de snelweg.
Voor extra rijcomfort is optioneel adaptieve demping beschikbaar. Dit systeem past zich in real-time aan op de wegomstandigheden en de rijstijl, waardoor de CLA zowel sportief als comfortabel kan rijden.
“Deze auto loopt op elk vlak voor op de concurrentie: actieradius, laadsnelheid, verbruik, comfort en intelligentie. De CLA bevestigt onze leidende positie op het gebied van elektrische mobiliteit en voertuigsoftware. En hij is slechts de eerste in een reeks nieuwe Mercedes-Benz modellen – met elektrische of geavanceerde hybride aandrijving.”
– Ola Källenius, CEO van de Mercedes-Benz Group AG
Is de elektrische CLA dan echt compromisloos?
Met de CLA bewijst Mercedes dat elektrisch rijden niet betekent dat er concessies moeten worden gedaan op het gebied van prestaties en rijcomfort. De slimme combinatie van een innovatieve aandrijflijn, geavanceerd thermomanagement en een dynamisch chassis zorgt een ongekend hoge én een opwindende rijervaring.
Deze auto voelt aan als een echte Mercedes, met een verfijnde afstemming op elk detail. De toevoeging van de tweeversnellingsbak, de adaptieve rijhulpsystemen en de slimme energieregeneratie maken de CLA niet alleen een van de meest efficiënte, maar waarschijnlijk ook een van de meest aangename elektrische auto’s in zijn klasse.
Mercedes MB.OS als digitale spil van een intelligente auto
De Mercedes CLA is niet alleen een technologische doorbraak op het gebied van elektrisch rijden, maar ook een digitale revolutie op wielen. In een tijd waarin software net zo belangrijk is als hardware, heeft Mercedes een volledig nieuw besturingssysteem ontwikkeld: MB.OS (Mercedes-Benz Operating System). Dit systeem integreert kunstmatige intelligentie, spraakbesturing en over-the-air updates, waardoor de CLA niet alleen geavanceerd is bij introductie, maar zich ook continu blijft verbeteren.
In de CLA is software niet langer een ondersteunende functie, maar een centrale pijler van de rijervaring. Van een spraakgestuurde assistent die echt begrijpt wat je zegt tot een infotainmentsysteem dat zich aanpast aan je voorkeuren, MB.OS transformeert de manier waarop bestuurders en auto’s met elkaar communiceren.
MB.OS: geheel eigen software
Mercedes-Benz heeft MB.OS ontwikkeld als een op zichzelf staand platform, los van bestaande systemen zoals Android Automotive of Apple’s CarPlay. Dit betekent dat het merk volledige controle heeft over de gebruikerservaring en functionaliteit, zonder afhankelijk te zijn van externe bedrijven.
MB.OS is ontworpen op basis van vier kernprincipes:
- Personalisatie – Het systeem leert van de bestuurder en past zich aan rijgewoonten en voorkeuren aan.
- Artificial Intelligence (AI) – Door integratie met ChatGPT en Google Gemini kan het systeem complexe vragen beantwoorden en gesprekken voeren die verder gaan dan eenvoudige stemcommando’s.
- Naadloze connectiviteit – De CLA is altijd verbonden met het internet, waardoor live-verkeersinformatie, automatische software-updates en cloudservices beschikbaar zijn.
- Over-the-air updates (OTA) – Net als bij Tesla kan Mercedes de CLA op afstand voorzien van nieuwe functies en prestatieverbeteringen, zonder dat een bezoek aan de dealer nodig is.
Dit zorgt ervoor dat de CLA niet veroudert na een paar jaar, maar juist slimmer en functioneler wordt naarmate de technologie zich ontwikkelt.
MBUX Superscreen voor een cockpit zonder compromissen
Het dashboard van de CLA wordt gedomineerd door het bekende MBUX Superscreen, een naadloze combinatie van drie beeldschermen die de gehele breedte van het interieur beslaan.
- Digitaal instrumentenpaneel – Geeft rij-informatie en kan worden aangepast aan persoonlijke voorkeuren.
- Centraal infotainmentscherm – Bestuurt navigatie, media en voertuiginstellingen, en ondersteunt gebaren- en spraakbediening.
- Optioneel passagiersdisplay – Hiermee kan de bijrijder zelfstandig media bedienen of apps gebruiken zonder de bestuurder af te leiden.
Het scherm is helder, responsief en voorzien van een intuïtieve interface. Mercedes heeft het aantal fysieke knoppen geminimaliseerd, waardoor de CLA een strak en modern interieur krijgt.
Spraakbesturing met AI
Een van de meest baanbrekende innovaties in de CLA is de spraakgestuurde assistent, die dankzij de integratie met ChatGPT veel natuurlijker en intelligenter reageert dan traditionele systemen.
Waar oudere spraakassistenten beperkt waren tot basisopdrachten zoals “zet de temperatuur op 21 graden,” kan de CLA veel complexere verzoeken begrijpen en uitvoeren. Voorbeelden hiervan zijn:
- “Wat is de snelste route naar Parijs zonder tolwegen?”
- “Speel een afspeellijst die past bij een rustige avondrit.”
- “Pas de stoel aan voor een lange rit en activeer de massagefunctie.”
Doordat de assistent continu leert en zich aanpast, wordt de interactie ook steeds natuurlijker en effectiever.
Navigatie en connectiviteit op een nieuw niveau
Navigatie in de CLA gaat verder dan alleen routebepaling. Dankzij verregaand aangepaste Google Maps-integratie en een eigen AI-gestuurd verkeerssysteem kan de CLA:
- Realtime alternatieve routes voorstellen op basis van verkeersdrukte.
- Slimme laadpauzes plannen door te berekenen welke snellaadstations de kortste laadtijd bieden.
- Weersvoorspellingen meenemen in routeplanning en waarschuwingen geven voor slechte wegomstandigheden.
Daarnaast is de CLA volledig compatibel met CarPlay en Android Auto, maar dankzij de diepgaande integratie van MB.OS is het infotainmentsysteem zelfstandig al bijzonder geavanceerd.
Over-the-air updates maken de auto steeds beter
Een van de grootste voordelen van MB.OS is de mogelijkheid om de auto continu te verbeteren via over-the-air software-updates. Een autofabrikant kan hiermee niet alleen kleine bugs oplossen of de interface aanpassen, maar ook complete nieuwe functies toevoegen.
Tesla was het eerste merk die dit principe grootschalig toepast(e) en Mercedes is dus niet de enige op dit gebied. Eerdere Mercedes-modellen konden OTA-updates ontvangen voor infotainment, maar met MB.OS worden nu ook rijhulpsystemen, accubeheer en zelfs het onderstel dynamisch verbeterd via software-updates. Dit betekent dat de CLA niet na een paar jaar verouderd aanvoelt, maar juist steeds slimmer wordt.
Slimme rijassistentie en semi-autonoom rijden met MB.Drive
De CLA is uitgerust met een geavanceerd rijhulpsysteem dat semi-autonoom rijden mogelijk maakt. Dankzij MB.Drive, het nieuwste rijhulpsysteem van Mercedes, kan de CLA:
- Zelfstandig binnen de rijstrook blijven, met subtiele stuurcorrecties.
- Geautomatiseerd van rijstrook wisselen door een tikje tegen de richtingaanwijzer.
- Adaptieve cruise control gebruiken die zich automatisch aanpast aan verkeersomstandigheden.
- Verkeersborden herkennen én de snelheid hierop aanpassen.
Hoewel volledig autonoom rijden nog niet mogelijk is, neemt de CLA al veel taken over om lange ritten comfortabeler en veiliger te maken.
Een blauwdruk voor de volgende elektrische generatie
Met de introductie van de nieuwe CLA zet Mercedes-Benz niet alleen een nieuwe standaard in het premium elektrische segment, maar geeft het merk ook een duidelijk signaal af over de toekomst. Deze auto is veel meer dan slechts een nieuw model in het gamma; hij is ook een blauwdruk voor de volgende generatie Mercedes-voertuigen.
De CLA is de eerste auto die gebruikmaakt van het Mercedes Modular Architecture (MMA)-platform, een volledig nieuwe basis die speciaal is ontworpen voor elektrische en geavanceerde hybride aandrijflijnen. Dit platform zal in de toekomst de basis vormen voor meerdere modellen, van compacte sedans tot middelgrote SUV’s. Dat betekent dat de technologieën die nu in de CLA debuteren, de ruggengraat zullen vormen van het toekomstige modellengamma van Mercedes-Benz.
De eerste stap naar een volledig elektrisch premiumgamma
Mercedes-Benz heeft een duidelijke koers uitgezet richting een emissievrij wagenpark. De CLA laat zien hoe het merk deze ambitie wil waarmaken.
- Het MMA-platform maakt het mogelijk om flexibele en efficiënte elektrische modellen te bouwen, zonder de beperkingen van eerdere generaties EV-platformen.
- Een focus op actieradius en laadsnelheid geeft de CLA een voorsprong op de concurrentie en laat zien dat Mercedes EV’s niet langer als compromismodel beschouwt, maar als volwaardige alternatieven voor verbrandingsmotoren.
- MB.OS als digitale ruggengraat bewijst dat de toekomst van auto’s niet alleen draait om elektromotoren, maar ook om slimme, zelflerende software die de rijervaring voortdurend verbetert.
Dit alles wijst erop dat Mercedes-Benz niet alleen EV’s bouwt omdat de regelgeving daarom vraagt, maar omdat het merk gelooft dat elektrische mobiliteit de toekomst is. Het feit dat deze nieuwe CLA vooral als volledig elektrische auto op de markt wordt gezet, en dat de hybride variant slechts een alternatief is, bewijst dat eens te meer.
De CLA als het begin van een nieuwe familie
De CLA is de eerste van een reeks modellen op het nieuwe MMA-platform. In de komende jaren zal Mercedes verschillende nieuwe modellen introduceren die voortbouwen op deze technologie.
- Een elektrische GLA en GLB – Compacte elektrische SUV’s met de technologie van de CLA, maar met een hogere zitpositie en meer binnenruimte.
- Een nieuwe generatie C-Klasse – Mogelijk de eerste volledig elektrische C-Klasse, gebaseerd op een aangepaste versie van het MMA-platform.
- Een compacte elektrische shooting brake – Mercedes overweegt een sportief en ruim model dat de veelzijdigheid van een stationwagen combineert met de efficiëntie van een EV. Hoogstwaarschijnlijk op basis van deze CLA.
Deze modellen zullen ook de innovaties bevatten die in de CLA zijn geïntroduceerd, zoals 800-volt laadinfrastructuur, slimme AI-gebaseerde software en een revolutionair energiebeheersysteem.
Hoe verhoudt de CLA zich tot de concurrentie?
In vergelijking met zijn directe rivalen biedt de CLA een bijna unieke mix van efficiëntie, prestaties en luxe.
- De BMW i4 M50 en Tesla Model 3 Performance zijn sneller in een sprint naar 100 km/h, maar missen de tweeversnellingsbak die de CLA efficiënter maakt op hogere snelheden.
- De Audi A6 e-tron biedt een vergelijkbare actieradius, maar legt meer nadruk op comfort en minder op dynamisch rijgedrag.
- Waar Tesla bekendstaat om zijn software en laadnetwerk, biedt de CLA een meer verfijnde rijervaring en een luxueuzer interieur.
De CLA positioneert zich onmiskenbaar als een premium EV die uitblinkt op het gebied van efficiëntie, maar die ook veel rijplezier biedt tijdens zowel dagelijks gebruik als lange reizen.
Kan Mercedes het EV-leiderschap van Tesla en BMW overnemen?
Het spreekt voor zich dat de CLA een belangrijke troef is voor Mercedes-Benz, in de concurrentiestrijd met Tesla en BMW. Tesla heeft nog altijd een voorsprong op het gebied van laadinfrastructuur en geavanceerd autonoom rijden, waar Mercedes zich als premium fabrikant meer richt op een verfijnde rijervaring, hoogwaardigere afwerking en een luxueuzer interieur.
Maar de technologie wordt steeds belangrijker. Niet alleen voor Tesla, maar ook voor Mercedes. Net als bij BMW, dat met de aankomende Neue Klasse ook grote plannen voor een nieuwe generatie premium elektrische auto’s heeft, moet de CLA Mercedes een belangrijke technologische voorsprong geven. Met de CLA laat het Duitse merk zien dat het een vooraanstaande positie in wil nemen. Het is echter nog veel te vroeg om te zeggen of Mercedes daadwerkelijk Tesla en BMW van de troon kan stoten. Over een maand is de statische onthulling, en uiteraard zijn wij daar ook bij.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl