
Smart (bewust met kleine letters) is een automerk die bij een ieder wel bekend is. Voor Brabus geldt hetzelfde, alleen staat dit merk niet voor klein, maar voor snelheid. De samenwerking tussen smart en BRABUS staat al jaren garant voor een kleine opwinding, en met de volledig elektrische smart #5 BRABUS zetten beide merken een forse stap vooruit – of opzij? Want deze SUV met 638 pk, vierwielaandrijving en een accupakket van 100 kWh lijkt op het eerste gezicht allesbehalve ‘compact’. En juist dat maakt hem interessant.

Een andere definitie van ‘smart’
Ooit was smart hét merk voor de stad: klein, wendbaar, functioneel en allesbehalve pretentieus. De #5 BRABUS laat die roots grotendeels los. Met een lengte van bijna 4,70 meter en een agressief BRABUS-ontwerp met extra luchtinlaten, 21-inch wielen (met teveel chroom naar mijn smaak) en een uitgesproken ‘off-road’ flair, is deze smart iets compleet anders. Hij oogt zelfverzekerd en volwassen, en dat is knap – al moet je wel even schakelen bij het idee dat dit nog altijd een ‘smart’ heet.


Ongekende prestaties
De cijfers zijn ronduit indrukwekkend. Dankzij twee elektromotoren (voor en achter) accelereert de smart #5 BRABUS in minder dan vier seconden naar de 100 km/u. Het gecombineerde vermogen van 638 pk en 840 Nm koppel is BRABUS-waardig en doet niet onder voor veel sportwagens. Het is overduidelijk dat deze auto gebouwd is om te verbazen, niet om bescheiden te zijn. En hoewel je kunt twijfelen aan het nut van zoveel vermogen in een ‘urban crossover’, laat de #5 BRABUS wel zien dat elektrisch rijden absoluut opwindend kan zijn.
Technologie die indruk maakt
De #5 is meer dan alleen brute kracht. Hij is uitgerust met een indrukwekkend 12,8 inch OLED-scherm, 10-inch head-up display, 16 luidsprekers van Beats en slimme assistentiesystemen zoals automatische rijbaanwissel en een adaptieve luchtvering. Daarmee positioneert smart zich ineens als premiummerk – een gewaagde, maar niet onrealistische zet. Elektrisch onderscheidt hij zich door met 22 kW bij openbare laadpalen te kunnen laden. Snelladen kan met een indrukwekkende maximum van 400 kW, met dank aan het 800V-platform. Snelladen is in zo’n 15 minuten gedaan tot 70%.


BRABUS-DNA met een randje
Het BRABUS-karakter is overtuigend doorgevoerd: rode details, een sportiever interieur, een specifieke rijmodus (‘BRABUS Mode’) en een aangepaste ophanging zorgen voor een directe, ruigere rijbeleving. Toch mist de auto soms de scherpte die je verwacht van een BRABUS. Het hoge gewicht – bijna 2.4 ton – kan niet 100% weggepoetst worden in de bochten. Het is wachten op een rijtest, die volgende maand op ons staat te wachten.

Een smart met identiteit – of identiteitscrisis?
De smart #5 BRABUS is een statement. Hij toont aan dat elektrische auto’s niet saai hoeven te zijn, en dat smart meer wil zijn dan een merk voor stadsauto’s. Tegelijkertijd roept deze reus wel vragen op: voor wie is hij bedoeld? Is het een serieuze concurrent voor elektrische premium SUV’s van Audi of BMW, of vooral een showcase van wat smart en BRABUS samen kunnen?
Wat er ook van zij: de #5 BRABUS is een indrukwekkende machine. Positief kritisch bezien is dit een spannend hoofdstuk voor smart – als het merk erin slaagt zijn nieuwe identiteit overtuigend neer te zetten, heeft het met deze auto goud in handen. Maar als de boodschap verwatert, dreigt de #5 een spectaculaire, maar directionele zijweg te worden. Na een rijtest hebben we misschien alle antwoorden.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl