
Zeekr heeft het zelf nog niet breed uitgemeten, maar het Chinese merk heeft stilletjes een nieuwe basisversie van de Zeekr X geïntroduceerd: de Core RWD. Die doet wat instapmodellen vaker doen – het prijskaartje verlagen – maar zónder in te leveren op motorvermogen of de koper opzadelen met een bijzonder karige uitrusting. Daarmee mengt deze nieuwe variant zich direct in de steeds fellere strijd om de gunst van EV-rijders die iets compacts willen met nét dat beetje extra – de actieradius buiten beschouwing gelaten.
Duizenden euro’s goedkoper
Met zijn prijs van €37.990 is de Zeekr X Core ruim €4.500 goedkoper dan de Long Range RWD, maar je levert wel in op accucapaciteit, laadsnelheid en bereik. De nieuwe versie komt tot 330 kilometer (WLTP) dankzij een kleinere 49 kWh-accu en laadt met maximaal 130 kW aan de snellader. Tegelijk blijft de 200 kW sterke achterwielaandrijving behouden, goed voor een sprint naar de honderd in nog geen zes seconden.
Wat is er nieuw aan de Zeekr X Core?
De Core RWD is technisch gezien een uitgeklede versie van de bestaande Zeekr X Long Range RWD, maar hij behoudt opvallend veel van het DNA. Onder de motorkap ligt nog steeds de krachtige 200 kW (272 pk) sterke elektromotor op de achteras, die ook in de Long Range en AWD-uitvoeringen te vinden is. Alleen de accu is fors kleiner: 49 kWh in plaats van 66 kWh. Dat verschil vertaalt zich in een reikwijdte van 330 kilometer, tegenover 446 km voor de Long Range RWD.
Ook op laadgebied zijn er concessies gedaan. Snelladen gaat met maximaal 130 kW, waar de duurdere modellen 150 kW halen. Maar de accu is ook weer kleiner, dus je staat in principe niet langer aan de snellader.
Aan de reguliere laadpaal blijft het bij 11 kW – wat voor de meeste situaties voldoende is. De acceleratie is ook nog steeds lekker vlot: 0–100 km/h in 5,9 seconden in plaats van 5,6. Op papier is deze instapversie dus trager, maar dat is in de praktijk nauwelijks merkbaar.
Zeekr lijkt hiermee bewust gekozen te hebben voor een versie die vooral bezuinigt op het bereik afstand, niet op de rijbeleving.

Hoe verhoudt de Zeekr X Core zich tot de concurrentie?
Met een vanafprijs van €37.990 positioneert Zeekr de X Core RWD scherp onder de eerder goedkoopste variant (Long Range RWD: €42.490). Daarmee schuift de auto richting het spanningsveld waarin ook de Volvo EX30, Smart #1 Pure en de Lynk & Co 02 opereren – stuk voor stuk modellen die recent in prijs zijn gezakt of juist nieuwe basisversies hebben gekregen. Ook de Tesla Model 3, BYD Atto 3 en de gloednieuwe Leapmotor C10 blijven in dit speelveld interessant als benchmarks in efficiëntie, bereik en/of ruimte.
De onderlinge verschillen bieden allemaal een andere balans tussen actieradius, vermogen en prijs:
Model |
Vanafprijs |
WLTP-bereik |
Vermogen |
Tesla Model 3 RWD |
€39.990 |
513 km |
283 pk |
Lynk & Co 02 EV |
€35.495 |
445 km |
272 pk |
Kia EV3 Standard Range |
€36.995 |
436 km |
204 pk |
BYD Atto 3 Comfort |
€39.690 |
420 km |
204 pk |
Leapmotor C10 |
€39.050 |
420 km |
215 pk |
Volvo EX30 Essential |
€34.795 |
336 km |
272 pk |
Zeekr X Core RWD |
€37.990 |
330 km |
272 pk |
Smart #1 Pure |
€37.570 |
310 km |
272 pk |
In dit overzicht valt op dat de Zeekr X Core in het midden hangt qua prijs en vermogen, maar onderaan eindigt qua actieradius. Hij deelt zijn 272 pk sterke motor – en Geely’s SEA-platform – met modellen als de Volvo EX30, Smart #1 en de Lynk & Co 02, maar wie met de goedkoopste versies va Zeekr X of Smart #1 langere ritten maakt moet beduidend meer laadstops maken. Dan is de Lynk & Co 02 toch best een interessant – maar minder ‘premium’ – alternatief.
Wie het vooral om de uitstraling gaat, tot een strak budget beperkt is en de actieradius minder belangrijk vindt, zou met de Zeekr X Core evengoed eens heel tevreden kunnen zijn.
Voor rationele veelrijders blijven de Tesla Model 3, Kia EV3 en Lynk & Co 02 qua bereik interessanter – waarbij die laatste ook nog eens goedkoper is. En voor wie een lage aanschafprijs een heel belangrijke factor is, zijn een aantal van de genoemde auto’s momenteel met een interessante korting verkrijgbaar.
En nu we het over acties hebben: dan heeft Volkswagen met de VW ID.3 Limited Edition (à € 29.990 – bereik 384 km) misschien wel een bijna onverslaanbaar aanbod in huis.

Vooral voor de kortere ritten
De Zeekr X Core mikt niet op de zakelijke kilometervreter of de vakantierijder, maar op stedelijke gebruikers en leaserijders die veelal binnen een vaste regio opereren. Mensen die een opvallende, premium ogende EV willen zonder al te diep in de buidel te moeten tasten.
De accugrootte van 49 kWh biedt voor dagelijks gebruik meer dan genoeg marge, en met 130 kW aan de snellader kun je in de praktijk best wel vlot bijladen tot 80 procent. Ook qua rijcomfort en interieurinrichting wijkt de Core weinig af van zijn duurdere broers – afhankelijk van de definitieve uitrusting behoud je zaken als een groot centraal display, panoramadak en connected infotainment.
Goed bezet segment drukt de prijzen
Met deze nieuwe Core-versie schaart Zeekr zich in een rijtje merken die hun gamma naar beneden uitbreiden, zonder meteen afbreuk te doen aan merkbeleving of prestaties. De trend is duidelijk: meer aanbod onder de €40.000, meer keuze voor EV-rijders die net onder deze schijnbaar magische grens willen blijven.
Audi deed – in een iets hoger segment – eerder hetzelfde met de Q4 40 e-tron, en ook merken als Smart en Volvo kiezen bewust voor modellen die qua techniek grotendeels gelijk zijn, maar qua prijs een breder publiek aanspreken. De nieuwe Zeekr X Core past exact in die lijn – en laat zien dat een ‘instapmodel anno 2025’ allesbehalve kaal of traag hoeft te zijn. Maar je zult voor die lagere prijs natuurlijk wel wat concessies moeten doen.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl