
Nissan wil opnieuw meetellen in de Europese EV-markt
Het was even stil rond Nissan. Behoorlijk stil. En dat is best bijzonder, voor een merk dat ooit vooropliep met de Leaf – een van de eerste echt populaire elektrische auto’s in Europa. Terwijl merken als Hyundai, Kia, Volkswagen en Renault de laatste jaren stevig aan hun elektrische weg timmerden, bleef het bij Nissan opvallend rustig. Tot nu. Want het in moeilijkheden verkerende Japanse merk komt terug, en niet met één, maar met drie volledig elektrische modellen. Bekende namen – Micra, Leaf en Juke – keren terug in een nieuw elektrisch jasje.
De strategie is duidelijk: Nissan wil herkenbaarheid combineren met een vernieuwing van het leveringsprogramma. Geen experimentele ontwerpen of futuristische naamcreaties, maar modellen die vertrouwd klinken en tegelijkertijd voldoen aan de wensen van de Europese rijder. En dat lijkt geen toeval: ze worden ook daadwerkelijk in Europa ontworpen, gebouwd en verkocht.
Nissan Leaf: pionier wordt een volwaardige cross-over
De Leaf keert terug, zoals we al eerder schreven, maar is allesbehalve de oude bekende. De derde generatie is ruimer, aerodynamischer en stijlvoller. Geen bescheiden ogende hatchback meer, maar een volwaardige cross-over op het inmiddels bekende CMF-EV-platform, dat ook bij de Ariya gebruikt wordt. Die overstap naar een modulair platform biedt vooral voordelen: meer binnenruimte, efficiëntere accupakketten en een grotere actieradius – al is die laatste nog niet officieel bevestigd.

Wat al wél duidelijk is: de nieuwe LEAF mikt op gezinnen en forenzen die eerder misschien naar een ID.4 of Peugeot e-3008 zouden kijken. Denk aan 19-inch velgen, een panoramisch dak en een interieur dat meer premium aanvoelt dan voorheen. En dat is nodig ook – de concurrentie in dit segment is moordend.
Micra: compacte klassieker wordt volledig elektrisch
De Micra is terug van weggeweest, en hoe. Geen verbrandingsmotor meer, geen gedateerd dashboard, en niet langer afgeleid van de Renault Clio maar hoe kan het ook anders – van de Renault 5. En dat maakt van de Micra uiteraard een moderne elektrische stadsauto. Ontworpen door Nissan Design Europe in Londen en geproduceerd in samenwerking met Renault in Frankrijk, is deze Micra volledig op Europa afgestemd.

Hij is een stuk kleiner dan de Leaf, speelser qua design en gericht op stedelijk gebruik. Handzaam in de file, zuinig met energie en – als we de eerste beelden mogen geloven – een stuk hipper dan z’n
Verkoopstart: is al gepland voor eind dit jaar. Dat wordt interessant, zeker met concurrenten in dit segment in aantocht.
Elektrische Juke: uitgesproken design met EV-techniek
Ook de Juke krijgt een volledige transformatie, en wordt in 2026 een volwaardige BEV. Daarmee sluit Nissan het elektrische trio voorlopig af. Deze nieuwe Juke is niet zomaar een opvolger – hij wordt gebouwd op basis van het Hyper Punk-concept dat eerder getoond werd. Verwacht dus opvallende vormen, scherpe lijnen en veel digitale snufjes.
De Juke heeft altijd een eigen doelgroep gehad: mensen die iets anders zochten dan een grijze SUV. Die lijn trekt Nissan nu door naar elektrisch rijden. Vooral jonge rijders, die iets ‘eigens’ willen en niet per se een mainstream EV zoeken, lijken de doelgroep.
Er zijn nog weinig details bekend over actieradius of laadtijd, maar met het CMF-EV-platform als basis ligt een vergelijkbare aanpak als bij de LEAF voor de hand.
Nissan’s EV-aanpak: slim, herkenbaar en Europees
Wat opvalt, is de strategie achter deze drie modellen. Nissan mikt niet op snelheid of schokkende innovatie. Het merk kiest voor herkenbare modelnamen, een degelijke technologische basis en een ontwerp- en productieproces binnen Europa. Dat maakt de levering betrouwbaarder en de ontwerpen relevanter voor de Europese rijder.
Tegelijkertijd werkt Nissan nadrukkelijk samen met Renault, onder meer in het Ampere-project – iets wat de kosten drukt én de ontwikkelingstijd versnelt. En dat is broodnodig in een markt die snel beweegt.
Als alles volgens plan loopt, staan er dus in 2026 drie volledig elektrische Nissan-modellen in de showrooms. En daarmee lijkt Nissan weer mee te willen doen – niet als revolutionaire voorloper, maar als degelijke, vertrouwde speler met een Europese focus.
En wie weet is een dergelijke aanpak inderdaad dé sleutel tot een wat groter marktaandeel in Europa. Of dat genoeg is om de toekomst van het Japanse merk te waarborgen, is niet duidelijk. Uiteraard heeft Nissan soortgelijke initiatieven voor de andere markten gepland en is het niet alleen van Europa afhankelijk.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl