Renault gaat zijn programma lichte bedrijfswagens nieuw leven inblazen. Het Franse merk kondigt drie nieuwe, volledig elektrische bestelauto’s aan: de Estafette, de Goelette en de Trafic. Deze namen zijn niet zomaar gekozen; ze verwijzen naar iconische modellen uit het verleden van Renault, die nu in een elektrische uitvoering opnieuw op de markt komen. De Trafic is een naam die Renault op dit moment ook al gebruikt, maar voor de Estafette en met name de Goelette moeten we een aardig stukje terug in de tijd. 

De nieuwe modellen komen niet helemaal als een verrassing. Nog niet zo lang geleden was er immers al de introductie van drie enigszins soortgelijke elektrische bestelauto’s van Flexis. En dat bedrijf is weer opgericht door de Renault Group, Volvo Group en CMA CGM Group. Dit samenwerkingsverband presenteerde eind vorige maand een reeks innovatieve bedrijfswagens.

Drie onderscheidende modellen

De Estafette, Goelette en Trafic zijn drie onderscheidende, maar complementaire modellen met een gedeeld DNA. Elk model richt zich op een specifieke doelgroep en heeft zijn eigen unieke kenmerken.

  • De Estafette is het vlaggenschip van de nieuwe reeks. Het is een ruime en veelzijdige bestelwagen die ideaal is voor zwaar transport en logistieke taken.
  • De Goelette is een compactere bestelwagen die vooral geschikt is voor gebruik in stedelijke omgevingen en voor kleinere bedrijven.
  • De Trafic is net als nu een middelgrote bestelwagen die een balans biedt tussen ruimte en wendbaarheid, waardoor het een ideale keuze is voor diverse toepassingen.

Alle drie de modellen hebben een modern en functioneel design, en het zal geen verrassing zijn dat ze aardig op de modellen van Flexis lijken. Ze zijn gebouwd op het nieuwe SDV-platform (Software Defined Vehicle) van Ampere, dat voor een hoge mate van flexibiliteit en schaalbaarheid zorgt. Dit platform maakt het ook mogelijk om de voertuigen eenvoudig te updaten en te integreren met andere systemen.

Toonbeeld van technologische vooruitgang

Dat SDV-platform van Ampere is een belangrijk onderdeel van de technologische vooruitgang die deze nieuwe modellen kenmerkt. Het is een geavanceerd platform dat is ontwikkeld voor elektrische voertuigen en dat een enorme hoeveelheid aan mogelijkheden op het gebied van software en connectiviteit biedt.

Dankzij het SDV-platform kunnen de voertuigen ook voortdurend worden verbeterd door middel van software-updates. De gebruikers hebben dus altijd toegang tot de nieuwste functies en mogelijkheden. Bovendien biedt het platform mogelijkheden voor integratie met andere systemen, zoals fleet-managementsystemen. Die integratie is tegenwoordig belangrijker dan ooit.

Flexis speelde overigens een belangrijke rol in de ontwikkeling van het SDV-platform en de nieuwe modellen. Het bedrijf heeft zijn expertise ingebracht op het gebied van elektrische aandrijflijnen, accutechnologie en software-ontwikkeling.

Productie in Frankrijk

De productie van de Estafette, Goelette en Trafic zal plaatsvinden in de fabriek van Renault in het Franse Sandouville. Deze fabriek heeft een lange geschiedenis in de productie van bedrijfswagens voor Renault en wordt nu in rap tempo klaargestoomd voor elektrische mobiliteit.

De komst van de elektrische Estafette, Goelette en Trafic moet Renault nieuwe impulsen op de bedrijfswagenmarkt geven. Renault heeft hoge verwachtingen van de nieuwe modellen en gelooft dat ze een belangrijke rol zullen spelen in de transitie naar elektrische bedrijfswagens. De marktintroductie van de nieuwe Estafette, Goelette en Trafic is volgens het persbericht van Renault gepland voor 2026. We mogen ervan uitgaan dat de Renault Master met de komst van de drie nieuwe bestelauto’s zijn langste tijd heeft gehad. Maar wie weet beleeft die over een jaar of wat weer zijn revival.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *