
Een icoon in transitie
De Volkswagen Transporter, door onze oosterburen liefkozend Bulli genoemd, is al decennialang een begrip onder de bedrijfswagens. Sinds de introductie van de T1 in de jaren ’50 heeft de Transporter zich ontwikkeld tot een vaste waarde voor ambachtslieden, bezorgdiensten en avonturiers. Waar je ook kijkt, van bouwplaatsen tot snelwegen en van surfspots tot binnensteden, de kans is groot dat er een Transporter rondrijdt. Een bestelauto, die bekendstaat om zijn betrouwbaarheid, slimme ontwerp en solide rijgedrag, en die door de jaren heen een enorme schare trouwe gebruikers én zelfs fans heeft opgebouwd.
Tijden veranderen
Toch is de markt veranderd. Elektrificatie is niet langer een keuze, maar een noodzaak. Ontwikkelingskosten rijzen de pan uit en autofabrikanten zoeken steeds vaker samenwerking om efficiënter te kunnen produceren. En zo komt het dat de nieuwste Volkswagen E-Transporter niet langer een puur Volkswagen-product is. In plaats van een doorontwikkeling van de T6.1, is hij gebaseerd op de Ford E-Transit Custom en rolt hij van de band in een Ford-fabriek in Turkije. Dat betekent dat hij onderhuids grotendeels identiek is aan zijn Amerikaanse evenknie.
Voor Volkswagen is het een slimme strategische zet. Het bespaart ontwikkelingskosten en zorgt ervoor dat het merk zonder enorme investeringen kan voldoen aan de steeds strengere emissieregels. Maar voor de liefhebbers van de Transporter is het wennen. Een bestelbus die generaties lang een eigen identiteit had, deelt nu zijn technische basis met een ander merk.
Dat roept vragen op. Zit er nog genoeg Volkswagen-DNA in deze E-Transporter om hem een échte Transporter te noemen? Zijn er nog noemenswaardige verschillen met de Ford? En blijft het model zijn trouwe kopers aanspreken, of zullen zij nu ook naar Ford kijken? Om daarachter te komen, zetten we beide modellen naast elkaar. Want hoe sterk ze ook op elkaar lijken, er zijn wél degelijk nuances die de doorslag kunnen geven.
DER Transporter – oder nicht?
Bovenstaande foto, op de IAA gemaakt door collega Maarten van der Westen, illustreert de vraagstelling heel mooi. Terwijl Volkswagen daar de nieuwe Transporter – op Ford-basis – lanceert, deelt Ford een stevige plaagstoot uit met billboards van de Transit Custom met de tekst “DER Transporter”. En op de achtergrond een tweede billboard, even groot, maar iets bescheidener van toon, met de nieuwe Volkswagen Transporter. Inderdaad, tijden veranderen, en dat laat Ford maar al te graag zien.
Nog altijd een begrip – maar voor hoe lang nog?
Vooral bij onze oosterburen uiteraard, die zich grote zorgen maken of de Transporter nog wel een echte Transporter is. Dit woord is in Duitsland immers zo’n beetje synoniem geworden voor een middelgrote bestelbus. Net zoals “Bulli” een begrip is, is “Transporter” dat ook. En dat is dus iets waar Ford nu ook graag aanspraak op wil maken, en zoals bovenstaande foto laat zien, brengen ze dat maar al te graag onder de aandacht.
Het is overigens niet alleen in Duitsland dat bestelbusnamen tot het collectieve vocabulaire zijn gaan behoren. Ook in Engeland heeft Ford een soortgelijke status bereikt met de “Transit van”. Oorspronkelijk verwijzend naar de iconische Ford Transit, wordt deze term inmiddels vaak gebruikt als een generieke benaming voor middelgrote tot grote bestelwagens, ongeacht het merk. In het Verenigd Koninkrijk is een “white van man” – de zelfstandige vakman die in zijn witte bestelbus het land doorkruist – haast standaard verbonden aan een Transit.
Met de nieuwe samenwerking tussen Volkswagen en Ford komen deze twee bestelwagen-iconen nu op technisch vlak samen. Maar in de hoofden van hun trouwe gebruikers zullen ze altijd hun eigen identiteit behouden. De vraag is alleen: hoelang nog?
Welke gevolgen heeft de samenwerking tussen Volkswagen en Ford?
Ford en Volkswagen werken al enkele jaren samen op het gebied van bedrijfswagens. In 2020 kondigden de twee merken een strategisch partnerschap aan, met als doel kosten te drukken en sneller nieuwe modellen op de markt te brengen. Een van de concrete gevolgen? De Ford Transit Custom en Volkswagen Transporter delen vanaf 2025 dezelfde technische basis en worden beide gebouwd in de Ford Otosan-fabriek in Turkije.
Voor Ford is het een kans om de productiekosten te spreiden en zijn platform breder in te zetten. Voor Volkswagen betekent het dat het niet meer hoeft te investeren in een volledig eigen elektrisch platform voor de Transporter. Maar daarmee rijst ook de vraag: is de Transporter nog wel een echte Transporter?
Is er nog wel genoeg verschil tussen de Transporter en Transit Custom?
Liefhebbers van het merk hebben hun bedenkingen. Want hoewel Volkswagen nog steeds zijn eigen afstemming en design invloeden toevoegt, is de fundering van de nieuwe E-Transporter feitelijk die van een Ford. Dat roept een interessante vraag op: zit er nog wel genoeg verschil tussen deze twee bestelwagens om een echte keuze te maken?
Dat gaan we allemaal uitzoeken in onderstaande vergelijking. Hoe verschillend zijn ze nog? En waar liggen de nuances? De verschillen zijn niet al te groot, en dat maakt het vergelijken des te lastiger. Neem er even de tijd voor, want we hebben hier aardig ons best voor gedaan.
1. Technologie en prestaties: hoe verschillen ze hier?
De overstap naar elektrisch rijden betekent voor bedrijfswagens veel meer dan alleen een andere aandrijflijn. Elektrische bussen rijden anders, laden anders en vereisen een compleet nieuwe manier van denken over actieradius, vermogen en energiebeheer.
Toen Volkswagen nog zijn eigen Transporter-platform gebruikte, had de bestelbus een duidelijk herkenbare rijbeleving: solide en verfijnd, met een typisch Volkswagen-gevoel in de besturing en afstelling van de ophanging. Ford’s Transit Custom stond daarentegen bekend als een no-nonsense werkpaard, met een meer functionele rijervaring en een focus op betrouwbaarheid.
Nu beide bussen technisch grotendeels identiek zijn, ligt de vraag voor de hand: hoe verschillend zijn ze eigenlijk nog op de weg? Blijft de Volkswagen E-Transporter nog steeds aanvoelen als een Volkswagen, of heeft hij meer Ford-DNA meegekregen? En zijn er nog noemenswaardige prestatieverschillen die de keuze beïnvloeden?
We nemen de cijfers en technologie onder de loep om te ontdekken of er in de praktijk nog onderscheid is.
Accupakket en actieradius: evenveel kilometers, gelijke aanpak
Ook al vermelden de prijslijsten een verschil van 1 kWh, de Ford E-Transit Custom en de Volkswagen E-Transporter delen hetzelfde accupakket en bieden ook een vergelijkbare actieradius:
- Ford E-Transit Custom → 65 kWh, maximaal 330 km WLTP.
- Volkswagen E-Transporter → 64 kWh, maximaal 330 km WLTP.
De verschillen zijn miniem, zou je denken. Maar toch kunnen er in de praktijk kleine nuances optreden. Als je kijkt naar de prijslijsten en specificaties, dan zou je denken dan alleen de Volkswagen Transporter standaard een warmtepomp heeft, wat vooral in de winter helpt om de actieradius stabieler te houden. Maar navraag bij Ford leerde ons dat ook de Transit Custom daar standaard mee is uitgerust. Ook hier dus weer geen concrete verschillen.
Vermogen en prestaties: geen verschil
En ook qua motorisering zijn er alleen maar overeenkomsten.
- De Ford E-Transit Custom heeft driemotoropties:
- 100 kW (136 pk)
- 160 kW (218 pk)
- 210 kW (286 pk)
- En de Volkswagen E-Transporterheeft exact dezelfde motoropties:
- 100 kW (136 pk)
- 160 kW (218 pk)
- 210 kW (286 pk)
Voor de meeste gebruikers zullen de 136 pk- en 218 pk-opties meer dan voldoende zijn. Maar voor bedrijven die met zware ladingen rijden, veel op de snelweg zitten of in heuvelachtig terrein werken, biedt de 210 kW-optie uiteraard een duidelijk voordeel.
Ford E-Transit Custom |
Volkswagen E-Transporter |
Verschil in praktijk |
|
Accucapaciteit |
65 kWh |
64 kWh |
Verwaarloosbaar/geen verschil |
Max. actieradius (WLTP) |
330 km |
330 km |
Geen verschil |
Vermogensopties |
100 kW (136 pk) |
100 kW (136 pk) |
Geen verschil |
Laadvermogen en trekcapaciteit: Ford draagt meer, Volkswagen trekt meer
Een belangrijke factor bij de keuze voor een bedrijfswagen is hoeveel hij kan vervoeren. Hier zijn er duidelijke verschillen tussen beide modellen.
Ford E-Transit Custom |
Volkswagen E-Transporter |
Verschil in praktijk |
|
Max. laadvermogen |
1.062 – 1.115kg |
1.029 – 1.118 kg |
Minimala verschil |
Max. trekcapaciteit |
2.300 kg |
2.300 kg |
Geen verschil |
Ook hier zijn er geen of amper verschillen. De verschillen zijn te klein om een doorslaggevende factor te zijn.
Ophanging en rijgedrag: Ford dynamischer, Volkswagen comfortabeler?
Hoewel beide modellen technisch op dezelfde basis staan, heeft Volkswagen eigen afstellingen voor het onderstel en de besturing toegepast om de rijbeleving een herkenbaar Volkswagen-karakter te geven.
- Ford E-Transit Custom staat bekend om zijn directe besturing en dynamisch rijgedrag, wat de bus wendbaar en prettig te rijden maakt in de stad.
- Volkswagen E-Transporter heeft volgens eerste rijtests een iets comfortabelere afstemming, met een focus op langere ritten en stabiliteit op de snelweg.
De verschillen zijn klein, maar ze zouden invloed kunnen hebben op de keuze. Ford voelt waarschijnlijk iets speelser en wendbaarder aan, terwijl Volkswagen zich meer richt op lange ritten en comfort.
Praktisch voordeel: Ford Pro Power biedt mobiele stroomvoorziening
Een onderscheidend voordeel van de Ford E-Transit Custom ten opzichte van de Volkswagen E-Transporter is Ford Pro Power Onboard. Dit systeem biedt een ingebouwde 230V-aansluiting met een vermogen van maximaal 2,3 kW in de laadruimte, waarmee elektrische gereedschappen, laptops of andere apparaten direct vanuit de voertuigaccu van stroom kunnen worden voorzien.
Dit maakt de Ford E-Transit Custom een aantrekkelijkere keuze voor ambachtslieden, aannemers en bedrijven die regelmatig stroom nodig hebben op locatie. Denk aan bouwplaatsen, servicevoertuigen of evenementen waar een externe generator normaal gesproken vereist zou zijn. Volkswagen biedt op de E-Transporter geen vergelijkbare functionaliteit, waardoor Ford hier een duidelijk praktisch voordeel heeft.
2. Laadruimte en carrosserie: hoeveel past erin?
Bij een bedrijfswagen draait het niet alleen om actieradius en prestaties, maar vooral om praktisch gebruiksgemak. Hoeveel ruimte is er beschikbaar voor gereedschap, goederen of pakketten? Hoe flexibel is de indeling? En past de bus überhaupt in een parkeergarage?
De Volkswagen Transporter stond altijd bekend om zijn brede inzetbaarheid, van compacte werkbus tot ruim ingerichte camper. Ford daarentegen heeft met de Transit Custom vooral een no-nonsense werkpaard neergezet, geliefd bij ondernemers die een robuuste en functionele bus zoeken.
Maar nu de E-Transporter op Ford-techniek is gebaseerd, rijst de vraag: hoeveel Volkswagen-identiteit is er nog over op het gebied van ruimte en carrosserie?
Geen extra dakhoogtes meer bij de Transporter
Eerdere generaties van de Transporter (zoals de T5 en T6.1) waren in meerdere dakhoogtes verkrijgbaar. Dat is bij de nieuwe E-Transporter niet langer het geval. Net als de Ford E-Transit Custom is hij alleen leverbaar met een H1-dak. Voor bedrijven die een hogere laadruimte nodig hebben, zoals koeriersdiensten of bouwbedrijven met stellingen, is de beperking tot alleen een H1-dak een duidelijke versobering ten opzichte van eerdere Transporter-generaties.
Lengtematen |
Dakhoogtes |
Carrosserievarianten |
|
Ford E-Transit Custom |
L1, L2 |
H1 |
Gesloten bestelwagen, dubbele cabine, Kombi |
Volkswagen E-Transporter |
L1, L2 |
H1 |
Gesloten bestelwagen, dubbele cabine |
Speciale uitvoeringen: in Duitsland is meer keuze
Interessant genoeg biedt Volkswagen Nutzfahrzeuge in Duitsland wél een e-Transporter Hochdach en een e-Transporter Kombi aan. In Nederland zijn deze varianten officieel niet leverbaar, en moet je voor een personenbus uitwijken naar de duurdere e-Caravelle. Het lijkt waarschijnlijk dat Nederlandse klanten met specifieke wensen (zoals een Hochdach of Kombi) deze uitvoeringen via import of speciale orders alsnog kunnen verkrijgen – mits je er genoeg afneemt en goed doorvraagt.
Bij Ford is de E-Transit Custom Kombi overigens wél gewoon beschikbaar.
Laadruimte: hoe groot is de bus van binnen?
Omdat de E-Transporter en E-Transit Custom op hetzelfde platform staan, zijn de binnenafmetingen vrijwel identiek.
Ford E-Transit Custom |
Volkswagen E-Transporter |
Verschil in praktijk |
|
Laadvolume (H1, L1) |
± 5,8 m³ |
± 5,8 m³ |
Geen verschil |
Laadvolume (H1, L2) |
± 6,8 m³ |
± 6,8 m³ |
Geen verschil |
Max. laadlengte (L1) |
± 2.600 mm |
± 2.600 mm |
Geen verschil |
Max. laadlengte (L2) |
± 3.000 mm |
± 3.000 mm |
Geen verschil |
Max. laadhoogte (H1) |
± 1.400 mm |
± 1.400 mm |
Geen verschil |
Door de beperking tot alleen een H1-dak zijn de nieuwe elektrische versies minder flexibel dan eerdere Transporter-generaties. Zoals gezegd, in Duitsland is er wel een Hochdach verkrijgbaar, maar dat laten we in deze vergelijking buiten beschouwing.
3. Infotainment en rijhulpsystemen: verschillen in technologie en comfort
Bij bedrijfswagens draait het niet alleen om ruimte en prestaties; technologie speelt een steeds grotere rol. Een goed infotainmentsysteem en geavanceerde rijhulpsystemen kunnen het rijcomfort verhogen, vermoeidheid verminderen en de efficiëntie verbeteren.
De Volkswagen Transporter stond altijd bekend om zijn verfijnde afwerking en hoogwaardige technologie, terwijl Ford zich met de Transit Custom profileerde als een praktisch en robuust werkpaard. Maar nu de E-Transporter op het Ford-platform is gebaseerd, rijst de vraag: is Volkswagen nog steeds het premium alternatief? Of zijn de verschillen grotendeels verdwenen? Laten we de systemen in detail vergelijken.
Infotainment: Ford heeft 5G, Volkswagen meer opslag
Beide modellen zijn uitgerust met een 13-inch touchscreen, maar er zijn subtiele verschillen in functionaliteit en connectiviteit.
Ford E-Transit Custom |
Volkswagen E-Transporter |
Verschil in praktijk |
|
Schermformaat |
13 inch touchscreen |
13 inch touchscreen |
Geen verschil |
Besturingssysteem |
SYNC 4 |
App-Connect |
Andere interface |
Navigatie |
Online via 5G |
Offline + 64 GB opslag |
VW biedt meer lokale opslag |
Smartphone-connectiviteit |
Apple CarPlay & Android Auto (draadloos) |
Apple CarPlay & Android Auto (draadloos) |
Geen verschil |
Internetverbinding |
5G-modem (standaard) |
4G-connectiviteit |
Ford heeft een snellere dataverbinding |
Spraakbediening |
Ford Assistant (spraakherkenning) |
Volkswagen spraakbediening |
Persoonlijke voorkeur |
Aantal speakers |
4 standaard, optioneel 6 B&O speakers |
4 standaard, optioneel premium speakers |
Geen groot verschil |
Het grootste verschil zit dus in de connectiviteit:
- Ford heeft een ingebouwde 5G-modem, wat snellere internetverbindingen en live-updates mogelijk maakt. Dit is vooral handig voor bedrijven die fleetmanagement gebruiken of regelmatig online navigatie raadplegen.
- Volkswagen biedt 64 GB opslag, wat betekent dat kaarten en media lokaal kunnen worden opgeslagen, zonder afhankelijkheid van een internetverbinding.
Voor wie veel online werkt of afhankelijk is van real-time data en software-updates, is Ford de betere keuze. Voor wie liever offline navigatie en media-opslag heeft, biedt Volkswagen een voordeel.
Rijhulpsystemen: Volkswagen scoort met standaard adaptieve cruise control
Beide bussen hebben een breed scala aan rijhulpsystemen, maar Volkswagen biedt standaard een paar extra’s.
Ford E-Transit Custom |
Volkswagen E-Transporter |
Verschil in praktijk |
|
Adaptive Cruise Control |
Optioneel |
Standaard |
VW biedt meer gemak op lange ritten |
Lane Keeping Assist |
Standaard |
Standaard |
Geen verschil |
Pre-Collision Assist |
Standaard |
Standaard |
Geen verschil |
Achteruitrijcamera |
Optioneel |
Standaard |
VW biedt beter zicht bij achteruitrijden |
Parkeersensoren (voor/achter) |
Standaard |
Standaard |
Geen verschil |
Blind Spot Assist |
Optioneel |
Optioneel |
Geen verschil |
Verkeersbordherkenning |
Standaard |
Standaard |
Geen verschil |
Het opvallendste verschil is de adaptieve cruise control:
- Volkswagen levert deze standaard, wat het rijden op de snelweg comfortabeler maakt.
- Ford biedt hem alleen als optie, wat betekent dat je extra moet betalen als je dit wilt hebben.
Daarnaast heeft Volkswagen standaard een achteruitrijcamera, wat handig is bij manoeuvreren en parkeren.
Praktische technologie: wat betekent dit voor de bestuurder?
Welke van de twee modellen beter bij je past, hangt af van hoe je de technologie gebruikt.
De Ford E-Transit Custom is beter voor:
- Snelle, betrouwbare internetverbinding → ideaal voor bedrijven die fleetmanagement en online navigatie gebruiken.
- Een scherpere prijs → doordat sommige opties niet standaard zijn, kun je kiezen wat je echt nodig hebt.
- Een robuuste werkbus zonder overbodige luxe.
De Volkswagen E-Transporter is beter voor:
- Comfortabele snelwegritten → standaard adaptieve cruise control maakt lange ritten relaxter.
- Minder afhankelijk van internet → dankzij 64 GB opslag voor offline kaarten en media.
- Meer standaard luxe en gemak, zonder extra opties te hoeven aanvinken.
De keuze komt neer op functionaliteit vs. comfort: Ford richt zich op efficiënte, verbonden bedrijfswagens, terwijl Volkswagen meer standaard luxe en rijhulpsystemen biedt.
4. Servicenetwerk en aftersales: wie biedt de beste ondersteuning?
Een bedrijfswagen is geen gewone auto. Voor bedrijven en zelfstandigen is een bestelbus een essentieel werkinstrument, en stilstand betekent simpelweg verlies van inkomsten. Daarom is betrouwbare aftersalesondersteuning cruciaal.
Hoe goed zijn Ford en Volkswagen uitgerust om hun elektrische bedrijfswagens op de weg te houden? Beide merken hebben een uitgebreid servicenetwerk in Nederland en bieden speciale programma’s voor hun bedrijfswagens. Maar er zijn wel degelijk verschillen in aanpak en services.
Ford Pro: focus op uptime en digitale ondersteuning
Ford heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in zijn bedrijfswagentak. Met Ford Pro biedt het merk een compleet ecosysteem van diensten gericht op maximale inzetbaarheid van bedrijfswagens.
- Ford Pro Service → Snellere onderhoudsbeurten en prioriteit voor bedrijfswagens.
- FordLiive → Een geavanceerd telematicasysteem dat preventief onderhoud plant en storingen voorspelt.
- 24/7 noodhulp → Beschikbaar via de Ford Pass-app.
- Gespecialiseerde bedrijfswagendealers → In Nederland zijn er meerdere Ford Pro Centra, speciaal gericht op onderhoud en service voor bedrijfswagens.
Uniek voordeel Ford: FordLiive, een connected serviceplatform, kan storingen en onderhoudsbehoeften voorspellen op basis van real-time voertuigdata. Dit helpt bedrijven om onverwachte stilstand te voorkomen.
Volkswagen Bedrijfswagens: bewezen netwerk en merkbetrouwbaarheid
Volkswagen heeft een lange traditie in bedrijfswagens en biedt via zijn netwerk van Volkswagen Bedrijfswagens Servicecentra uitgebreide ondersteuning.
- Mobiliteitsgarantie → Standaard inbegrepen, met vervangend vervoer bij pech.
- Proactieve service → Gebruikt voertuigdata om onderhoud te plannen en storingen vroegtijdig te signaleren.
- Online onderhoudsboekje → Volkswagen biedt digitale onderhoudsgeschiedenis en herinneringen.
- Aftersalespakket → Tot 5 jaar onderhoud en APK inbegrepen bij aanschaf van de E-Transporter.
Uniek voordeel VW: De vijf jaar onderhoud en APK kunnen bedrijven helpen lagere operationele kosten te realiseren. Dit betekent dat de eerste jaren minder verrassingen op onderhoudsgebied komen.
Kosten en beschikbaarheid: wie biedt de beste dekking?
Nederland heeft een sterk netwerk van zowel Ford Pro-centra als Volkswagen Bedrijfswagens Servicecentra. Maar er zijn wel verschillen:
Ford E-Transit Custom |
Volkswagen E-Transporter |
Verschil in praktijk |
|
Aantal dealers/servicepunten |
Ruim 80 Ford-bedrijfswagencentra |
Ruim 100 VW-bedrijfswagencentra |
VW heeft iets meer dekking |
Gespecialiseerde EV-service |
Ja, via Ford Pro & Transit Centra |
Ja, via VW Bedrijfswagens Servicecentra |
Geen groot verschil |
Voorspellend onderhoud |
Ja, via FordLiive (real-time data) |
Ja, via Proactieve Service (signaleert storingen) |
FordLiive biedt iets geavanceerdere data |
Gratis onderhoud bij aanschaf |
Nee, wel onderhoudscontracten mogelijk |
Ja, tot 5 jaar onderhoud en APK inbegrepen |
VW biedt een financieel voordeel |
Mobiliteitsgarantie (bij pech) |
Ja, maar afhankelijk van onderhoudscontract |
Ja, standaard bij Volkswagen |
VW biedt standaard garantie, Ford optioneel |
Praktische overwegingen: welke aftersales past bij jouw bedrijf?
De Ford E-Transit Custom is beter voor:
- Bedrijven die actief wagenparkbeheer voeren en real-time data willen gebruiken voor preventief onderhoud.
- Wie korte stilstand wil minimaliseren, dankzij de snellere service bij Ford Transit Centra.
- Vlootbeheerders die een volledig geïntegreerd digitaal onderhoudssysteem zoeken (FordLiive).
De Volkswagen E-Transporter is beter voor:
- Ondernemers die een all-in servicepakket willen, met standaard 5 jaar onderhoud en APK inbegrepen.
- Bedrijven die meer dekking willen qua servicelocaties in Nederland.
- Wie standaard mobiliteitsgarantie belangrijk vindt, zonder extra onderhoudscontracten.
Eindoordeel: uptime vs. kostenbeheersing
Ford Pro richt zich op maximale uptime en voorspellend onderhoud, terwijl Volkswagen meer inzet op klantvriendelijke aftersales en voorspelbare kosten. De keuze hangt af van wat voor jouw onderneming het belangrijkste is: voorkomen van stilstand (Ford) of zorgeloos onderhoud zonder extra kosten (Volkswagen).
5. Verschil in aanschafprijs is marginaal
De prijsverschillen tussen de Ford en Volkswagen zijn gering. Onderstaand een kort overzicht van de aanschafprijzen van de Volkswagen E-Transporter en de Ford E-Transit Custom, gebaseerd op de prijslijsten van januari/februari 2025. Uiteraard gaan we uit van het instapmodel, om het overzicht te bewaren.
Vermogen |
Netto catalogusprijs (excl. BTW/BPM) |
|
Volkswagen E-Transporter L1H1 100 kW (136 pk) |
100 kW |
€ 46.990 |
Ford E-Transit Custom L1H1 100 kW (136 pk) Trend |
100 kW |
€ 46.320 |
Volkswagen E-Transporter L1H1 160 kW (218 pk) |
160 kW |
€ 48.390 |
Ford E-Transit Custom L1H1 160 kW (218 pk) Limited |
160 kW |
€ 49.340 |
Volkswagen E-Transporter L1H1 210 kW (286 pk) |
210 kW |
€ 51.190 |
Ford E-Transit Custom L1H1 210 kW (286 pk) MS-RT |
210 kW |
€ 60.720 |
Zoals je ziet liggen de basisprijzen van de Ford E-Transit Custom en de Volkswagen E-Transporter liggen dicht bij elkaar, met een verschil van slechts enkele honderden euro’s in de lagere uitvoeringen.
Opvallend is dat de MS-RT-versie van Ford met 286 pk beduidend duurder is dan de Volkswagen-variant met dezelfde motor. Dit komt door de extra uitrusting en sportieve afwerking van de MS-RT-uitvoering.
6. Leaseprijzen: hier zijn wél flinke verschillen
Voor veel ondernemers is het maandelijkse leasetarief doorslaggevend bij de keuze voor een elektrische bedrijfswagen. En opvallend genoeg blijken er aanzienlijke verschillen te zijn tussen de leasekosten van de Ford E-Transit Custom en de Volkswagen E-Transporter, afhankelijk van de aanbieder. Om inzicht te krijgen in deze verschillen, zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- Looptijd: 60 maanden
- Kilometers per jaar: 20.000 km
Leasemaatschappij |
Volkswagen E-Transporter |
Ford E-Transit Custom |
Leasemaatschappij 1 |
€ 886,39 |
€ 864,81 |
Leasemaatschappij 2 |
€ 899,00 |
€ 857,03 |
Leasemaatschappij 3 |
€ 828,94 |
€ 719,16 |
Bij elke aanbieder is de Ford voordeliger, maar bij leasemaatschappij 3 loopt het verschil op tot ruim € 100 per maand. Over vijf jaar scheelt dat bijna € 10.000, wat een doorslaggevend verschil kan zijn.
Waarom is de Ford Transit E-Custom goedkoper?
De lagere leaseprijs van de Ford heeft vooral te maken met:
- Hogere importeurskortingen → Ford biedt op dit moment scherpere kortingen dan Volkswagen. Bij leasemaatschappij 3 zal er ongetwijfeld sprake van een speciale aanbieding zijn.
- Restwaarde-inschattingen → Leasemaatschappijen schatten de restwaarde van elektrische bedrijfswagens verschillend in, wat invloed heeft op de maandprijs.
- Specifieke leasemaatschappij-acties → Tijdelijke aanbiedingen kunnen flinke prijsverschillen veroorzaken.
Bij extra opties vanaf € 5.000 of meer kunnen de verschillen kleiner worden, afhankelijk van lopende kortingen en voorwaarden.
Grote prijsverschillen blijven een trend
Bij elektrische bedrijfswagens zien we grotere leaseprijsverschillen dan bij dieselmodellen. Dit komt door wisselende restwaardes, importeurskortingen en inkoopstrategieën van leasemaatschappijen.
Goed vergelijken loont dus – niet alleen op maandprijs, maar ook op voorwaarden zoals extra kilometers, schadeafhandeling en onderhoudspakketten. Een slimme keuze kan op termijn duizenden euro’s besparen.
De Bedrijfswagenadviseurs
Bovenstaand leasevergelijk is voor ons samengesteld door De Bedrijfswagenadviseurs, een onafhankelijke partij die ondernemers helpt bij het vinden van de juiste bedrijfswagen en leaseconstructie. Dankzij hun kennis van importeurskortingen, leasemaatschappijen en fiscale voordelen kunnen zij snel de meest gunstige opties in kaart brengen.

Blijft de Volkswagen Transporter wel een Transporter?
De vergelijking tussen de Ford E-Transit Custom en de Volkswagen E-Transporter laat zien dat beide modellen in de basis enorm veel gemeen hebben. Dat is niet verrassend, aangezien ze op hetzelfde platform zijn gebouwd en uit dezelfde fabriek in Turkije komen. Maar ondanks die gedeelde basis hebben Ford en Volkswagen elk hun eigen accenten gelegd.
Ford heeft zich gericht op praktische efficiëntie, met een scherp geprijsde elektrische bedrijfswagen die vooral moet functioneren als een robuust werkpaard. Volkswagen daarentegen heeft zijn E-Transporter neergezet als een luxer en veelzijdiger alternatief, met meer carrosserievarianten, een krachtigere motoroptie en extra standaarduitrusting.
Toch blijven we op die ene vraag terugkomen: is de Transporter nog wel echt een Volkswagen?
Waar blijft het Volkswagen-DNA?
De Volkswagen Transporter is sinds zijn introductie in 1950 een van de meest iconische bedrijfswagens ter wereld. Van de klassieke T1 en T2 tot de succesvolle T5 en T6.1: elke generatie had een duidelijke Volkswagen-identiteit. De Transporter stond altijd bekend om zijn solide bouwkwaliteit, herkenbare ontwerp en betrouwbare techniek.
Maar met de nieuwste E-Transporter verschuift dat beeld. De bus rijdt op Ford-technologie, gebruikt een Ford-platform en komt zelfs uit een Ford-fabriek. Ja, Volkswagen heeft zijn eigen afstemming op het gebied van rijbeleving en interieur toegevoegd, maar onderhuids is dit de eerste Transporter ooit die niet op Volkswagen-techniek is gebaseerd. In hoeverre zullen de trouwe Volkswagen-klanten dit accepteren? Zal ieder mankementje niet meteen het “zie je wel” stempel krijgen?
Verandert de merkentrouw?
Bestelwagens zijn niet alleen een vervoersmiddel, ze zijn voor veel ondernemers een belangrijk deel van hun bedrijf. Ambachtslieden, aannemers en koeriers bouwen vaak een lange relatie op met een specifiek merk, waarbij vertrouwen in kwaliteit en service centraal staat.
- Volkswagen-rijders hebben vaak een sterke band met het merk en kiezen bewust voor de Transporter vanwege zijn betrouwbaarheid en rijbeleving.
- Ford-rijders waarderen de robuustheid en scherpe prijs-kwaliteitverhouding van de Transit-reeks.
Maar wat gebeurt er nu deze modellen technisch zo dicht bij elkaar liggen? Gaan traditionele Transporter-klanten overstappen naar Ford, nu de basis grotendeels hetzelfde is? En gaan Ford-klanten die op zoek zijn naar meer luxe juist Volkswagen overwegen?
Er zijn een paar scenario’s denkbaar:
- Volkswagen-klanten blijven trouw, omdat ze de afwerking, het design en het servicenetwerk van Volkswagen waarderen.
- Ford trekt nieuwe klanten, omdat de E-Transit Custom voordeliger en functioneler is dan de Transporter, maar technisch grotendeels gelijk.
- Bedrijven kiezen puur op prijs en opties, en laten het merksentiment achter zich.
De tijd zal leren hoe dit uitpakt, maar één ding is zeker: de Volkswagen Transporter is niet meer de bestelauto die hij ooit was. Dat kan voor sommige klanten een gemis zijn – en voor anderen juist een reden om hun merkvoorkeur te heroverwegen.
De markt is en blijft de uiteindelijke scheidsrechter
In een tijdperk waarin elektrificatie, kostenbesparing en TCO steeds meer de drijvende krachten zijn, lijken traditionele merkidentiteiten steeds meer te vervagen. Ford en Volkswagen zijn niet de enige merken die platforms delen – het gebeurt in de hele auto-industrie. Maar het feit dat een icoon als de Transporter nu op Ford-techniek is gebaseerd, illustreert wel heel duidelijk hoe groot deze verschuiving is.
Uiteindelijk zal de markt natuurlijk bepalen wie de winnaar wordt. Blijft de Volkswagen Transporter een geliefde keuze bij ondernemers, ondanks zijn Ford-DNA? Of grijpt Ford deze kans om klanten weg te snoepen bij Volkswagen? Dat zal de komende jaren moeten blijken. Maar één ding staat vast: de Transporter is definitief een andere bus geworden, en daar zullen niet alle trouwe Volkswagen-rijders even blij mee zijn.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl