Nog wat nieuws van de overkant van de oceaan. De Honda Prologue, een elektrische SUV die eind 2023 op de Amerikaanse markt verscheen, heeft alle verwachtingen overtroffen. Velen zagen als hem een “compliance car” – een model dat vooral dient om aan emissie-eisen te voldoen – maar het blijkt toch een aardig verkoopsuccesje te zijn. En dat terwijl de Prologue in technisch opzicht niet eens een “echte” Honda is. Onderhuids maakt hij namelijk gebruik van het Ultium platform van General Motors, dezelfde technologie die ook in modellen van Chevrolet en Cadillac te vinden is.
Opmerkelijk succes(je)
De verkoopaantallen zijn nog vrij bescheiden, naar Amerikaanse maatstaven gezien. Logisch, want volledig elektrische auto’s zijn daar nog niet zo heel erg ingeburgerd. Maar de Honda Prologue werd er in 2024 wél beter verkocht dan al die GM-modellen, zoals collega Patrick George van het Amerikaanse magazine InsideEVs.com opviel. Met ruim 33.000 verkochte exemplaren laat de elektrische Honda de Chevrolet Equinox EV, Blazer EV en zelfs de Cadillac Lyriq achter zich. Een opmerkelijke prestatie, zeker gezien het feit dat de Prologue pas halverwege het jaar echt beschikbaar was.
Niet echt onderscheidend
Wat maakt de Prologue zo aantrekkelijk? Want echt heel bijzonder is de Prologue eigenlijk niet. Natuurlijk lift hij mee met de betrouwbare reputatie van Honda, een merk dat in Amerika sowieso heel aardige resultaten boekt en daar steevast in de top 10 te vinden is. Maar qua specificaties is hij niet bepaald onderscheidend.
Met een 85 kWh accu en een EPA-actieradius van 440 tot 475 kilometer (afhankelijk van de uitvoering) hoeft niemand zich zorgen te maken over “range anxiety” maar springt hij er niet bovenuit. Ook de laadsnelheid is met 155 kW niet grensverleggend, al compenseert Honda dit weer door kopers een (thuis)lader of een tegoed voor snelladen aan te bieden. Dat soort incentives zijn daar trouwens veel gebruikelijker dan hier.
Aanvankelijk zou Honda samen met General Motors een hele reeks elektrische auto’s gaan ontwikkelen. Die samenwerking is uiteindelijk afgeblazen, maar dat is wel de reden dat de Prologue zijn technische basis – en dus ook het Ultium-platform – met de Chevrolet Blazer EV deelt, al heeft Honda daar wel duidelijk zijn eigen sausje overheen gegoten. Het design is daardoor typisch Honda, met vloeiende lijnen en een herkenbare familieneus. Ook het interieur heeft een eigen karakter en is ook echt een Honda, met hoogwaardige materialen en een duidelijke focus op functionaliteit en ergonomie.
Marktconform
Daarom benadrukt het Japanse merk ook dat de Prologue meer is dan een “rebadged” GM-product. De Japanse ingenieurs hebben de aandrijflijn en het onderstel afgestemd op hun eigen voorkeuren. Ook de software is aangepast, met specifieke rijmodi en een eigen infotainmentsysteem.
Door al die aanpassingen zullen de consumenten het geen bezwaar vinden dat de Prologue onderhuids een GM-product is. Sterker nog, ze zullen het waarschijnlijk eerder als een verbetering van de EV’s van GM ervaren. Nu is GM’s Ultium platform een geavanceerde en betrouwbare architectuur, die zich in verschillende modellen heeft bewezen. Met de verbeteringen die Honda heeft doorgevoerd, staat er dus een prima, doordacht en marktconform product in de showroom. En dan ook nog voor een iets lagere prijs. Waar de prijzen van de Chevy Blazer EV bij $ 50195 beginnen, heeft de Honda Prologue een prijskaartje van $ 47.400 en is er voor die Amerikaanse Japanner hier en daar ook nog een onverslaanbare leasedeal voor $229 te vinden. Wie sowieso al gecharmeerd is van deze Honda, zal door de prijsstelling nog eerder tot aankoop overgaan.
Eigen EV-platformen
Hopelijk is dat succesje van de Prologue een opsteker voor Honda, dat op EV-gebied verder nog allesbehalve succesvol is. Het Japanse merk is met een bescheiden inhaalslag begonnen en werkt aan verschillende nieuwe, eigen EV-platformen, welke de basis zullen vormen voor een nieuwe generatie elektrische modellen. Men heeft al wat concepten van grotere modellen op basis van een van die platform gepresenteerd, en die modellen moeten in 2026 op de markt komen. We hebben het uiteraard over de studiemodellen die vorig jaar en dit jaar op de CES te zien waren en zijn, en voorlopig de Honda 0 Series worden genoemd. Daarnaast is er ook een elektrisch model door Honda’s luxemerk Acura aangekondigd, waarvan onlangs een voorproefje in de vorm van de ‘Performance EV Concept’ werd getoond.
- Een platform voor compacte EV’s: Dit platform is specifiek bedoeld voor kleinere, betaalbare elektrische auto’s, voornamelijk gericht op de Aziatische markt. Honda heeft nog niet veel details vrijgegeven over dit platform, maar het is duidelijk dat ze hiermee een breder publiek willen aanspreken.
- e:N Architecture F-platform: Dit reeds productierijpe platform is specifiek ontworpen voor compacte en middelgrote elektrische auto’s met voorwielaandrijving, zoals de e:Ny1. De “F” staat voor “Front-wheel drive”. Dit platform focust op efficiëntie, wendbaarheid en rijplezier in compacte elektrische modellen.
- e:N Architecture W-platform: Dit platform is bedoeld voor grotere elektrische auto’s, met name SUV’s en crossovers. De “W” staat hier voor “Wheel”, waarmee Honda aangeeft dat dit platform vierwielaandrijving mogelijk maakt. We kunnen van de op dit platform gebaseerde modellen dus meer ruimte, prestaties en mogelijk zelfs offroad-capaciteiten verwachten.
Maar tot het laatste platform productierijp is, zal Honda voor de grotere elektrische modellen dus nog even blijven leunen op de technologie van General Motors.
En de toekomst?
Als de Prologue een voorbode is van wat we kunnen verwachten, dan zou je verwachten dat Honda een veelbelovende toekomst in het EV-tijdperk tegemoet kan zien. Maar de twee aangekondigde nieuwe modellen zijn wel behoorlijk gedurfd, en hopelijk slaan de Japanners de plank daarmee niet mis.
In Europa is Honda vooralsnog ook niet echt succesvol met EV’s. De kleine Honda e is hier alweer van de markt verdwenen en de e:Ny1 SUV – de enige elektrische Honda die hier momenteel verkrijgbaar is – heeft waarschijnlijk niet genoeg in huis om het tij te doen keren. Maar wellicht kan Honda leren van het Amerikaanse succes en ook in Europa succesnummers als de Prologue op de markt brengen.
Honda heeft trouwens nóg een ijzer in het vuur: de Afeela 1, de elektrische auto die samen met Sony wordt ontwikkeld. Die zal, zo laat men bij de start van de CES 2025 weten, volgend jaar worden geleverd. We zullen hier heel binnenkort nog wat over vertellen. Bovendien zijn er dus onderhandelingen gaande tussen Honda, Nissan en Mitsubishi over een eventuele samenwerking of fusie.
Op de CES 2025 in Las Vegas, die vandaag van start gaat, presenteert het Japanse merk naast de twee genoemde conceptauto’s trouwens ook een conceptauto van die Afeela 1, die al in vergevorderd stadium is en dus niet al te veel van het uiteindelijke productiemodel zal afwijken.
https://www.evupdate.nl/elektrische-auto/artikel/honda-prologue-een-onverwacht-verkoopsucces-voor-general-motors
EV nieuws