Het Franse merk is the winning mood en hengelt prijs na prijs binnen, bij zowel de personenauto’s als de bedrijfsauto’s. Alles lijkt te worden omgevormd tot goud. Dat betekent niet dat ze alles maar lukraak elektrisch maken. Ze geloven ook nog in hybride techniek, maar niet als daar een stekker bij komt kijken.
Overvolle prijzenkast
Vorig jaar was de Car Of The Year award voor de Renault Scenic een tussendoortje. Daarna volgde voor de Scenic de ‘beste nieuwkomer’ van de zakenauto van het jaarverkiezing 2025, de Renault Master won de titel Van of the Year van IVOTY (International Van Of The Year), maar ook de Bestelauto van het Jaar verkiezing van AM (Automotive Management). Hetzelfde gebeurde een paar jaar eerder al met de Renault Kangoo. De laatste trofee voor Renault’s prijzen kast is de befaamde COTY (Europese Car Of The Year) verkiezing die overduidelijk naar de Renault 5 ging. Iets wat ondergetekende wel snapt. In gesprek met Renault’s CEO en VP vragen we naar gemaakte keuzes en ontwikkelingen.
Voor of tegen PHEV?
Jarenlang was de geijkte vraag, elektrisch of waterstof? Welke aandrijflijn heeft je voorkeur of zal hét worden in de toekomst? Het is onderhand overduidelijk dat er weinig leven meer in waterstof zit. Er worden bijna geen auto’s van verkocht en de vulstations worden maar mondjesmaat aangevuld met nieuwe locaties. Waterstof is duidelijk terrein aan het verliezen ten faveure van de Plug-In Hybride techniek. Voor velen, vooral particulieren, is dit de ideale combinaties om dagelijks je woon-werkritten (bijna) elektrisch af te leggen en op vakantie heb je geen last van laadpaalstress. Je hebt het beste van beide werelden, of toch niet?
Opmerkelijk
Renault gelooft namelijk niet in PHEV-techniek. Van de 7 modellen die uitgerust zijn met hybride techniek is er maar één beschikbaar met Plug-In Hybride techniek, de Rafale. Terwijl deze desgewenst ook nog als gewone hybride beschikbaar is. We hadden een roundtable meeting met Renault CEO Fabrice Cambolive en Bruno Vanel, de VP van Renault. Daaruit kwamen een paar opmerkelijke zaken naar voren.
Het Franse merk wil liever anders zijn, dan regulier aldus de heren van Renault. In het Engels klinkt het beter “rather different than mainstream”. Bij de vraag over de benadering van de fleet-/leasemarkt hadden ze het opvallend genoeg over het C/D segment. Dat zijn dus de Megane en Scenic. Terwijl in Nederland in de zakelijke markt ook de A en B segment auto’s populair zijn (vanwege onze hoge autobelastingen). Inzet van A/B segment auto’s in de zakelijke markt zorgt later ook weer voor aantrekkelijke auto’s voor de particuliere markt. Vooral als ze zo aantrekkelijk er uit zien als de 5 en de aankomende Twingo.
Opvallend genoeg zijn het voornamelijk de iconische modellen die geëlektrificeerd worden. Waar Renault met nieuwe modelnamen in het brandstofsegment een naam probeert op te bouwen (Symbioz, Arkana, Austral en Rafale), kiest Renault er voor om iconische modellen van weleer op elektrische wijze nieuw leven in te blazen. Zie daar de Renault 4, Renault 5, zelfs de 5 Turbo komt er aan en vanaf 2026 ook de Twingo. Zoals elk automerk ‘gelooft in elektrisch rijden’ wordt het merk wel extra fijn geladen als je zulke iconische modellen aantrekkelijk elektrisch maakt en ook nog eens bereikbaar. De 5 is er al vanaf 25.000 euro, ook al zul je voor de echt lekkere versie richting de 30.000 euro schieten. Toch kiest een bevriende autojournalist bewust en met veel plezier voor de basisversie. Waarom juist iconische modellen geëlektrificeerd worden, is uiteraard het antwoord van de CEO “we geloven in elektrisch”, maar zo vult de VP aan dat je met een elektrische aandrijflijn deze vorm van toen goed terug kunt laten komen. Denk bijvoorbeeld aan grote wielen en een korte overhang aan de voor- en achterkant. Met de huidige brandstoftechniek is dat niet meer mogelijk.
Opvallend genoeg gaat de liefde van elektrisch rijden niet via Plug-In Hybride techniek. Renault zegt zelf dat een PHEV niet aantrekkelijk is. Het is dure techniek, de auto wordt van twee aandrijflijnen voorzien wat hem ook niet goedkoop in ontwikkeling maakt, maar het maakt de auto ook nodeloos zwaar. Eerlijk gezegd valt daar ook wel iets voor te zeggen. Het is ook wel een manier om berijders elektrisch rijden te laten ervaren. In hybride auto’s gaat het opladen en ontladen vanzelf en hoef je niet na te denken over range anxiety of het inplannen van laadsessies. Met een PHEV kun je daar alvast aan wennen.
Het is net als in de sport, als je wint heb je gelijk en op dit moment kun je Renault alleen maar gelijk geven. Bij Renault moet je gewoon voor volledig elektrisch gaan wil je elektrisch rijden.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl