De Kia EV3 is uitgeroepen tot World Car of the Year 2025. Daarmee wint het Koreaanse merk voor het tweede jaar op rij de belangrijkste internationale autoverkiezing – vorig jaar viel de grotere EV9 in de prijzen. De bekroning markeert de opmars van compacte elektrische SUV’s uit Zuid-Korea, en laat zien dat Kia inzet op bruikbare innovatie in plaats van alleen prestige.

De verkiezing wordt georganiseerd door de World Car Awards, met een jury van 96 autojournalisten uit 30 landen. Van de 52 genomineerde auto’s bleven er drie over: de Kia EV3, BMW X3 en Hyundai Inster/Casper Electric. De uiteindelijke winnaar moest voldoen aan eisen rond verkoopvolume, prijsstelling en wereldwijde beschikbaarheid.

Wat deze prijs bijzonder maakt: het gaat hier niet om een vlaggenschipmodel, maar om een betaalbare middenklasser – precies het type auto waarin de elektrificatie zich nú afspeelt.

Slimme balans tussen bereik, laadtijd en gebruiksgemak

De Kia EV3 mikt op wat dagelijks telt. De uitvoering met 81,4 kWh-accu haalt tot 605 kilometer op de WLTP-cyclus en laadt in 31 minuten van 10 naar 80 procent. Daarmee zit hij in een hoek waar actieradius en laadgemak elkaar niet langer bijten.

Qua formaat is het een compacte SUV, maar met verrassend veel binnenruimte. De digitale infrastructuur is volwassen: AI-assistent, over-the-air updates, en geavanceerde rijhulpsystemen zijn standaard of optioneel beschikbaar. Het is techniek zonder poespas, gericht op gebruiksgemak – en daar zit precies de kracht van dit model.

Techniek van de topklasse, maar dan bereikbaar

Dat Kia dit allemaal in een model onder de €40.000 weet te stoppen, heeft alles te maken met de platformstrategie van het merk. De EV3 maakt gebruik van het E-GMP-platform, dat ook wordt ingezet voor de EV6 en EV9, en bij zustermerk Hyundai voor de Ioniq 5, 6 en 9. Hierdoor deelt hij componenten, softwarestructuren en laadinfrastructuur met zijn familieleden.

Die aanpak maakt niet alleen de ontwikkeling efficiënter, maar ook de productie schaalbaar. Kia benut dat door high-end techniek bereikbaar te maken voor een veel grotere groep automobilisten. De EV3 voelt daardoor als een volwassen EV, maar is geprijsd als een compacte middenklasser.

Kia EV3 verkozen tot World Car of the Year 2025

Sterke competitie, maar Kia bleef overeind

De overwinning van de EV3 krijgt nog meer lading als je kijkt naar de andere winnaars bij de World Car Awards 2025. Die geven een scherp beeld van hoe breed én concurrerend de elektrische automarkt inmiddels is geworden.

Volvo EX90 – World Luxury Car

De EX90, opvolger van de populaire XC90, laat zien waar Volvo op inzet: softwaregestuurde veiligheid, elektrische verfijning en een duidelijke duurzaamheidsambitie. Het model beschikt over bidirectioneel laden, lidar voor vergevorderde rijhulpsystemen en een interieur vol gerecyclede materialen. Daarmee bevestigt Volvo zijn koers richting premium elektrificatie. Maar dit is geen auto voor de massa – eerder een toonbeeld van wat technisch mogelijk is aan de bovenkant van de markt.

Porsche 911 Carrera GTS – World Performance Car

De nieuwe 911 Carrera GTS is de enige niet-elektrische auto onder de winnaars van deze verkiezing. Deze auto laat zien dat Porsche nog altijd de maatstaf is op het gebied van sportiviteit. De achtste generatie van de iconische 911 is uitgerust met een innovatief T-Hybrid-systeem, dat een elektrische ondersteuning combineert met pure prestaties. Volgens Porsche is de hybride techniek vooral ingezet om de rijdynamiek verder te verbeteren, niet om concessies te doen aan het rijkarakter.

Hyundai Inster / Casper Electric – World Electric Vehicle

Met deze compacte EV speelt Hyundai in op de vraag naar stadsauto’s die eenvoudig, betaalbaar en toch slim zijn. De Inster – nog niet leverbaar in Europa – mikt op stedelijk gebruik, met bescheiden afmetingen en een praktische actieradius. De techniek is overzichtelijk, maar biedt wél zaken als snelladen en digitale ondersteuning. In dit prijssegment is het een doeltreffend model, al mist hij de veelzijdigheid die de EV3 juist wél biedt.

BYD Seagull / Dolphin Mini – World Urban Car

De Chinese fabrikant BYD toont met deze stadsauto’s hoe snel en goedkoop je een bruikbare elektrische auto op de weg kunt zetten. De Seagull en Dolphin Mini zijn licht, eenvoudig en verrassend compleet. In thuisland China kosten ze minder dan €10.000, en toch beschikken ze over zaken als warmtepomp en fatsoenlijke assistentiesystemen. Het zijn geen auto’s voor lange ritten, maar ze bewijzen hoe effectief BYD zijn modellen afstemt op massaproductie.

Volkswagen ID. Buzz – World Car Design of the Year

De ID. Buzz viel op vanwege zijn ontwerp: een moderne interpretatie van de iconische T1-bus. De retrostijl geeft het model een uitgesproken karakter, en maakt het tot een rijdend uithangbord voor Volkswagen’s elektrische ambities. Technisch is hij nauw verwant aan de andere ID-modellen, maar zijn prijs en positionering maken hem tot een lifestyle-model. De designprijs bevestigt vooral dat uitstraling nog altijd telt – ook in het EV-tijdperk.

Kia EV3 wint verkiezing World Car of the Year 2025

Zuid-Korea bepaalt het tempo steeds meer

Met twee van de drie finalisten in de hoofdklasse – én winst in zowel de EV- als de algemene categorie – laat Zuid-Korea zich nadrukkelijk gelden als de nieuwe belangrijke speler in de wereldwijde automarkt. Sinds 2020 won Kia zes World Car Awards. Samen met Hyundai beheerst het Koreaanse merk inmiddels alle belangrijke EV-segmenten.

Het is geen toeval. Door ‘platformdenken’, korte ontwikkelcycli, onderscheidend doch consequent design en een sterke focus op software en efficiency, weten de Zuid-Koreaanse merken keer op keer de juiste snaar te raken. Niet door het hardst te schreeuwen, maar door te leveren wat werkt. Voor de consument, én voor de markt.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *