De slogan ‘Das Beste oder nichts’ is een oude automotive slogan van Mercedes-Benz. Het betekent letterlijk “Het beste of niets”. Deze slogan is lange tijd een graadmeter geweest voor de kwaliteit van de auto’s van het merk. Het was niet voor niets dat taxichauffeurs en masse in E-Klasses rondreden. Niet alleen ruim, maar ook degelijk. We maken nu niet het linkje dat de huidige Mercedes modellen niet meer ruim of degelijk zouden zijn. Wij zijn nu eenmaal van de elektrische auto’s en kunnen daarom wel zeggen dat Mercedes met haar elektrische modellen niet altijd ‘Das Beste oder nichts’ was. De EQC was in 2019 echt wel goed, maar de 2-fasen 7,4 kW omvormer was niet ‘het beste’. Dit betekende namelijk dat het opladen 1/3 langzamer ging dan bij een 3-fasen omvormer. De oorzaak daarvoor had te maken met het 2-fasen net in Duitsland. Later is dat wel aangepast naar 3-fasen voor de EQC.

Nu we het over opladen hebben

Ten tijde dat de Mercedes de EQS introduceerde, 2021, waren Hyundai en Kia ook bezig met hun 800 voltstechnologie met laadsnelheden van dik 200 kW. De EQS kwam niet verder dan 200 kW, maar zou het wel lang volhouden. Althans, dat werd me gezegd door de Duitse Mercedes vertegenwoordiging op het Nederlandse hoofdkantoor. Het is, volgens Fastned, gebleken dat bij 40% SoC (State of Charge, het laadniveau van de auto) de laadsnelheid onder de 200 kW zakt, dus zeker geen ‘Tafelberg’. De eveneens in 2021 aangekondigde Mercedes EQE is wel weer een sterk staaltje Duits vakmanschap, praktijkactieradiussen van 600 kilometer zijn daarmee zeker mogelijk.

Elektrische G kan meer

Bij het Duitse premium merk staat elektrisch voor efficiency en performance. Dat laatste kan op verschillende manieren ingevuld worden, zie bijvoorbeeld de G 580 met EQ-technologie. Hierbij worden de voordelen van elektrische autotechniek gebruikt voor uitstekende off road kwaliteiten. Vanwege het gemis van bijvoorbeeld een luchtinlaat of een uitlaat heeft de elektrische G-Klasse een 15 centimeter grotere doorwaadhoogte. De brandstofvariant kon altijd maximaal 70 cm diep ‘in het water’ staan. De elektrische variant kan dit tot 85 cm. De motorvermogens kunnen ook perfect per wiel afgestemd worden, omdat elk wiel zijn eigen elektromotor heeft. De inmiddels wel bekende ‘tank turn / G-Turn’ is daardoor een leuke gimmick geworden. Je kunt dan bijvoorbeeld de linkerwielen naar achteren laten draaien en beide rechterwielen naar voren, daardoor draait de G-Klasse om zijn as. Ook is de designbox achterop niet bedoeld voor een lekke band maar kan deze gebruikt worden voor de laadkabel.

Wel zijn er ook een paar nadelen van het elektrificeren van de G-Klasse. De 2 centimeter hogere ‘motorkap’ is niet zozeer een nadeel, wel dat de bodem lager ligt. Die overigens 3 centimeter dik is om de accu te beschermen. Het 116 kWh accupakket is namelijk op elkaar gestapeld en ligt, vanwege ook zijn hogere gewicht van in totaal 2.910 kg, lager in de auto. Daardoor is de hellingshoek wel verkleind van 25,6° naar 20,3°. Maar nog steeds wegen de voordelen meer op dan de nadelen.

Verder en sneller

De technische ontwikkelingen houden niet op bij de G-Klasse als het aan Mercedes-Benz ligt. Zij willen verder en sneller. Althans als je de specificaties van de nieuwe Mercedes CLA bekijkt. De nieuwe CLA, die deze zomer bij de Nederlandse dealers in de showroom staat, is de opvolger van de huidige 4 en 5-deurs A-Klasse als de CLA Coupé en Shooting Brake.

CLA laat de toekomst van Mercedes zien

De reeds in september 2023 gepresenteerde Concept CLA Class leidt de weg naar hoe Mercedes-Benz de elektrische toekomst ziet. Dat het niet alleen om de stroomlijn gaat is een feit, maar het is wel de basis. De actieradius verminderende rechte voorruit van de G-Klasse zie je hier niet terug. De rijdende conceptcar de Mercedes-Benz EQXX is het tegenovergestelde met een luchtweerstand coëfficiënt (cW) van 0,17, wat zeer knap is. Niet anders dan een dikke pluim voor Mercedes! Het is even afwachten hoe gestroomlijnd het CLA productiemodel zal zijn, maar het zal vast een lage 0,20 waarde zijn. 

Deze ‘stroom’lijn gecombineerd met een efficiënte aandrijflijn (93% van het vermogen van de elektromotor gaat naar de wielen op lange afstanden) zorgt voor een verwachte actieradius van maar liefst 750 kilometer. Tevens zal het opladen van deze accu (vermoedelijk ongeveer 90 kWh) je niet veel vrije tijd geven tijdens snelladen. Waar Mercedes in juni 2024 nog aangaf dat op basis van de 800 Volts technologie er opgeladen kan worden met 300 kW, gaven ze bij de Brussels Motorshow januari 2025 aan dat dat 320 kW zal worden. En JA, dán speel je mee in de EV Champions League. De basis, het onderstel, van de nieuwe CLA is de ‘Mercedes-Benz Modular Achitecture’ (MMA). Normaal gesproken bespreek ik zulke zaken niet snel, maar nu wel. Het MMA platform is namelijk ook de basis voor toekomstige Mercedes modellen. Zullen de toekomstige elektrische Mercedessen nu dan allemaal 800 Volt krijgen en met 320 kW kunnen snelladen? Alhoewel een hoge DC snellaadsnelheid niet perse zalig makend is, verlaagt het de drempel om met een elektrische auto op vakantie te gaan wel enorm! Weer een argument minder voor de EV-twijfelaars/ pessimist.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *