Ruimte en luxe verenigd

Een busje waarin je kunt gamen, werken, ontspannen of karaoke zingen alsof je in een heuse VIP-lounge zit. Wat klinkt als verre toekomstmuziek, wordt door Mercedes-Benz met de Vision V ineens verrassend tastbaar. Met dit nieuwe studiemodel, onthuld in Shanghai, laat Mercedes zien dat luxe, ruimte, technologie en comfort op een heel mooie manier verenigd kunnen worden. Maar wat nog interessanter is aan de Vision V, is het feit dat het niet simpelweg een luxere uitvoering van de bekende V-Klasse of EQV is, maar een volledig nieuw voertuigconcept. 

Deze elektrische privé-lounge moet het topsegment van mobiliteit opnieuw definiëren. Waar de traditionele luxeauto’s vooral gericht zijn op comfort tijdens het rijden, draait het bij de Vision V om de ervaring tijdens het reizen zélf. Mercedes mikt hiermee op een select publiek: klanten die ruimte en exclusiviteit even belangrijk vinden als digitale innovatie en duurzame aandrijving. Met het oog op de geplande introductie vanaf 2026 is dit geen vrijblijvende designoefening, maar een serieuze stap richting een opleving van de luxe MPV’s. En natuurlijk kijkt Mercedes-Benz hierbij ook met een schuin oog naar de opkomst van dit soort MPV’s in China.

Van Electric Architecture (VAN.EA) als nieuwe technische basis

Onder het gestroomlijnde koetswerk van de Vision V ligt de gloednieuwe Van Electric Architecture, kortweg VAN.EA. Dit modulaire platform – speciaal ontwikkeld voor elektrische voertuigen – vormt straks de ruggengraat van een nieuwe generatie Mercedes-Benz Vans. Dankzij de vlakke vloer en slimme accupositionering ontstaat een interieur dat niet alleen ruimer, maar ook flexibeler is dan bij traditionele modellen.

De voordelen gaan verder dan ruimte alleen. De lage bodem en het gestroomlijnde ontwerp verlagen de luchtweerstand, wat direct bijdraagt aan een groter rijbereik. Essentieel voor een voertuig dat luxe met lange reisafstanden moet combineren. Interessant is ook de schaalbaarheid van VAN.EA. Die maakt het mogelijk om uiteenlopende modellen te bouwen: van praktische gezins-MPV’s tot exclusieve shuttlelimousines. Zo kan Mercedes-Benz zijn klanten nog meer keuzes bieden.

Lounge-ervaring tijdens rijden en stilstand

Als je de Vision V binnenstapt, dan stap je niet zomaar in een auto. Dit is wat je noemt een rijdende lounge. Alles in het interieur ademt rust, ruimte, luxe en verfijning uit. De blikvanger is het uitschuifbare 65 inch (!) bioscoopscherm dat na het sluiten van de portieren majestueus uit de vloer omhoog schuift.

Naast een indrukwekkend beeld speelt de geluidservaring ook een grote rol. Met 42 luidsprekers, waaronder in de stoelen geïntegreerde exciters, moet de Vision V zijn inzittenden een haptisch luisteravontuur bieden dat verder gaat dan de klassieke surround sound en het gebonk van een subwoofertje. De zijruiten veranderen op commando in projectieschermen en creëren zo zelfs een 360 graden digitale beleving. Over rijervaring gesproken…

Het zitgedeelte kun je op deze manier configureren in een privébioscoop, de ultieme gamehub of een superdeluxe mobiel kantoor, wat je ook maar wilt. Je kunt kiezen uit zeven belevingswerelden: van entertainment en gamen tot werken en relaxen. Wie na een lange werkdag wil ontspannen, kiest voor zachte muziek en kalmerende visuals. Wie onderweg productief wil zijn, tovert het scherm om tot virtueel bureau. Zelfs een karaoke-modus ontbreekt niet.

De privacy blijft daarbij gegarandeerd dankzij de elektrisch verduisterbare glazen scheidingswand tussen bestuurder en lounge. Binnen enkele milliseconden verandert het glas van transparant naar ondoorzichtig, zodat passagiers zich kunnen terugtrekken in hun eigen cocon. Dat is dan weer niet zo (of juist wel?) ideaal voor een gezinsauto, waar je als ouder nog een beetje toezicht op je kids wilt hebben.

Design gaat een stapje verder

De Vision V is onmiskenbaar een Mercedes, maar wel één waarin de traditionele designtaal verder is doorontwikkeld. De markante silhouet lijkt bijna een sculptuur maar heeft een duidelijke functie. Ook de vloeiend afgeronde achterzijde en de korte overhangen zijn geen toeval: ze verbeteren actief de aerodynamica. Minder luchtweerstand betekent immers een lager energieverbruik en een groter rijbereik — van doorslaggevend belang voor een luxe elektrische MPV. Ook de details zijn functioneel. De grote 24 inch wielen zijn voorzien van verlichte lamellen die bijdragen aan de luchtgeleiding rond de wielkasten.

De verlichte B-stijlen en de welkomstanimatie die de Vision V vertoont bij nadering, demonstreert hoe Mercedes design, techniek en beleving wil laten samenvloeien. En zo moet de Vision V bewijzen dat esthetiek en efficiëntie elkaar niet hoeven uit te sluiten. Dat is natuurlijk iets waar vaker naar wordt gestreefd. Maar waar veel conceptcars een enorm visueel spektakel bieden dat in de praktijk sneuvelt als de praktische aspecten in beeld komen, lijkt Mercedes een aardig werkbare balans te hebben gevonden.

Toekomstvisie of nabije realiteit?

Hoewel men de Vision V als een conceptmodel presenteert, laat Mercedes-Benz weinig twijfel bestaan over zijn bedoelingen. Vanaf 2026 moeten de eerste voertuigen gebaseerd op de Van Electric Architecture op de markt verschijnen. En daaronder zijn ook varianten die het loungeconcept van de Vision V daadwerkelijk naar productie vertalen.

Niet meer dan logisch want de wereldwijde vraag naar dit soort auto’s groeit nog steeds. En met name in China, en laat deze Vision V nou net zijn debuut op de Shanghai Auto Show maken.

Natuurlijk claimt Mercedes ook dat het met de Vision V een nieuw segment definieert, zoals Thomas Klein, hoofd van Mercedes-Benz Vans verklaart: “De Vision V markeert de start van een nieuw tijdperk voor Mercedes-Benz Vans. Het model laat zien hoe we maximale luxe in een ruim interieur creëren en daarmee een nieuw segment definiëren. Daarmee zetten we maatstaven op het gebied van design, comfort en ook qua user experience – en spelen we tegelijkertijd in op de wensen van de meest veeleisende klanten.”

Maar reken maar dat er in Shanghai nog veel meer van dit soort conceptvoertuigen te zien zijn. Evengoed biedt de Mercedes Vision V een verleidelijke blik op een toekomst waarin mobiliteit meer draait om hoe je reist, dan om waarheen.

Mercedes Vision V

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *