
BYD introduceert een snellaadtechnologie die de EV-markt kan veranderen. Dat moet het mogelijk om een EV in slechts enkele minuten op te laden. Net zo snel als dat je een benzinetank vult. Dat is wat BYD belooft met het nieuwe Super e-Platform, een technologische doorbraak die de laatste grote drempel voor elektrische auto’s weg zou kunnen nemen.
Dankzij een 1.000V-architectuur en een geavanceerd accupakket kan een auto met dit platform in vijf minuten 400 kilometer actieradius opladen. Deze ontwikkeling markeert een nieuw tijdperk voor elektrische voertuigen. Waar de laadtijd tot nu toe een van de belangrijkste nadelen bleef ten opzichte van brandstofauto’s, lijkt BYD dit probleem nu te hebben opgelost.
Snelladen als dé sleutel tot massale EV-adoptie
Elektrische auto’s worden steeds populairder, maar lange laadtijden vormen nog altijd een belangrijke drempel. Zelfs de huidige generatie snelladers – zoals Tesla’s Superchargers of Ionity-laders – heeft 15 tot 30 minuten nodig om een actieradius van enkele honderden kilometers toe te voegen.
Voor veel automobilisten is dit te lang, zeker op lange afstanden. De belofte van BYD is daarom significant: als laden net zo snel kan als tanken, verdwijnt een van de laatste nadelen van elektrisch rijden. Dit zou niet alleen de overstap naar elektrische auto’s versnellen, maar ook de laadinfrastructuur efficiënter maken.
De technologie achter BYD’s Super e-Platform
Om de laadtijd van elektrische voertuigen drastisch te verkorten, heeft BYD een reeks innovatieve technologieën samengebracht in het Super e-Platform. Dit platform combineert geavanceerde accutechnologie, hoogspanningsarchitectuur en een nieuwe generatie laadstations om laadsnelheden te bereiken die tot nu toe ondenkbaar waren.
Laden met 1.000 volt
Een van de belangrijkste innovaties is het gebruik van een 1.000V-architectuur. Dit is een van de eerste hoogspanningsplatforms die op grote schaal wordt geproduceerd. Dankzij de hogere spanning kunnen elektrische voertuigen veel sneller energie opnemen tijdens het laden, wat resulteert in aanzienlijk kortere laadtijden dan bij de huidige 400V- en 800V-systemen.
Flash Charging Battery
Daarnaast speelt de Flash Charging Battery een belangrijke rol in de ultrasnelle laadtijden. Deze geavanceerde accu heeft een speciaal ontworpen ionenkanaal dat de stroomtoevoer tussen de anode en kathode optimaliseert. Hierdoor kan de accu niet alleen sneller worden opgeladen, maar ook efficiënter energie afgeven tijdens het rijden, wat de prestaties van het voertuig ten goede komt. Of dit dan ook een solid-state-accu is, dat is ons niet helemaal duidelijk.
SiC chip
Om energieverliezen verder te beperken en de laadcapaciteit te maximaliseren, heeft BYD een siliciumcarbide (SiC) chip ontwikkeld. Deze chip maakt gebruik van halfgeleidermaterialen die beter bestand zijn tegen hoge spanningen (tot wel 1.500 volt) en temperaturen dan traditionele chips. Dit resulteert in minder warmteontwikkeling en een hoger rendement, waardoor meer energie direct naar de accu kan stromen, en ook nog eens met een veel lager verlies.
Megawatt laadstations
Om deze laadsnelheden daadwerkelijk te benutten, is een nieuwe generatie laadstations nodig. BYD heeft daarom eigen vloeistof-gekoelde megawatt-laadstations ontwikkeld.
Deze laadstations kunnen een piekvermogen van 1.360 kW leveren, wat ver boven de huidige standaarden ligt. Hierdoor kunnen voertuigen in enkele minuten worden opgeladen, wat de wachttijden aan laadstations drastisch vermindert.
Dankzij de combinatie van deze technologieën is het mogelijk om per seconde twee kilometer actieradius toe te voegen. In de praktijk betekent dit dat een korte laadpauze van vijf minuten al voldoende is om weer een afstand van 400 kilometer af te leggen.
Nieuwe infrastructuur en ‘dual-gun charging’
Daarnaast introduceert BYD dual-gun charging, een systeem waarmee auto’s tegelijkertijd met twee DC-laders kunnen worden opgeladen. Dit kan bestaande snellaadinfrastructuur een flinke boost geven, omdat het de laadtijden verder verkort zonder dat nieuwe er laders nodig zijn. Hiermee is de laadpauze korter, maar verdubbelt de bezettingsgraad van de laadstations natuurlijk ook weer.
Nieuwe aandrijflijn
Naast de revolutionaire laadtechnologie introduceert BYD met het Super e-Platform ook een compleet nieuwe elektrische aandrijflijn. Centraal hierin staat een in eigen huis ontwikkelde elektromotor die een toerental van 30.511 tpm bereikt. Dit maakt het de snelst draaiende massaproductie-elektromotor ooit, en de eerste die in grootschalige productie de 30.000 tpm-grens doorbreekt. Deze elektromotor levert een piekvermogen van 778 pk, met een opmerkelijk vermogen-gewichtsverhouding van 22 pk per kilogram.
Han L en Tang L als eerste auto’s met deze technologie
De eerste BYD-modellen die op dit Super e-Platform worden gebouwd zijn de Han L en Tang L. Dit zijn vernieuwde versies van bekende modellen, die zich in het hogere segment positioneren.
In de vierwielaangedreven versies van de Han L en Tang L wordt de hierboven genoemde elektromotor voor de achterwielen gecombineerd met een kleinere elektromotor van 308 pk die de voorwielen aandrijft.
Dat resulteert in een gecombineerd systeemvermogen van 1.084 pk. De prestaties zijn navenant indrukwekkend. De Han L sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 2,7 seconden, terwijl de Tang L dit in 3,6 seconden doet. De topsnelheden liggen op respectievelijk 305 km/u en 286 km/u, waarmee ze zich qua prestaties met de allersnelste elektrische auto’s kunnen meten. Voor wie minder extreme prestaties zoekt, zijn er ook achterwielaangedreven versies met een enkele motor van 671 pk.
Ook in Europa?
Hoewel BYD deze technologie vooralsnog in eerste instantie in China introduceert oept dit de vraag op wanneer we de eerste modellen met het Super e-Platform in Europa zullen zien. Voorlopig worden de in Nederland beschikbare modellen – zoals de Dolphin, Atto 3, Seal en Seal-U – nog gebouwd op het e-Platform 3.0, dat een accucapaciteit tot 82,5 kWh, een maximale laadsnelheid van 150 kW en een piekvermogen van 523 pk ondersteunt.
Wat voor impact zal dit hebben?
Als deze technologie daadwerkelijk op de markt komt, kan dit grote gevolgen hebben voor de EV-markt. De laadtijd wordt – net als de actieradius – door veel aspirant-kopers als een van de voornaamste nadelen van elektrische auto’s gezien. Als dat probleem wordt opgelost, zou de overstap naar elektrisch rijden aanzienlijk sneller kunnen verlopen.
De grote vraag is nu of en wanneer deze technologie in Europa beschikbaar zal zijn. Want de kans bestaat ook dat veel aspirant-kopers weer gaan wachten met de aanschaf van een EV totdat deze technologie beschikbaar is. Ieder voordeel heeft immers zijn nadeel.
BYD breidt zijn aanwezigheid op de Europese markt gestaag uit, maar de thuismarkt is voor het Chinese merk nog steeds vele malen belangrijker. Bovendien heeft BYD ook veel meer invloed in China, en dus ook meer mogelijkheden om de eigen laadstations te implementeren. Daar moeten binnen enkele jaren 4.000 laadstations operationeel zijn.
Als de megawatt-laadstations ook hier worden geïntroduceerd, zou dit een belangrijke verschuiving kunnen betekenen in de manier waarop het rijden met elektrische auto’s wordt ervaren. Bovendien mogen we verwachten dat andere fabrikanten deze trend zo snel mogelijk zullen volgen. Dan zal de 800 volt-technologie, die nu nog als ‘premium’ wordt beschouwd, al snel gemeengoed worden.
Voorlopig blijft het afwachten wanneer deze innovatie daadwerkelijk grootschalig beschikbaar wordt. Duidelijk is wel dat als de laadtijden gelijk zijn aan tanktijden en de prijzen van deze technologie acceptabel zijn, elektrisch rijden dichter bij een doorbraak is dan ooit.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl