Flexis, een samenwerking tussen Renault Group, Volvo Group en CMA CGM, heeft een nieuwe lijn elektrische bestelauto’s aangekondigd die in 2026 van de band zullen rollen. Deze bestelauto’s zijn speciaal ontworpen voor de zogenaamde last-mile delivery in drukke gebieden, zoals binnensteden. Het devies is dat stadslogistiek veel duurzamer en efficiënter kan. Naast Flexis zelf hebben nu ook Renault en Renault Trucks aangekondigd deze bestelauto’s onder hun eigen merk op de markt te brengen.
Slimme elektrische bestelauto’s voor de stad
De bestelauto’s van Flexis zijn volledig elektrisch en draaien op een speciaal voor elektrische mobiliteit ontwikkeld platform. Dit betekent dat ze niet zijn omgebouwd van bestaande modellen, maar vanaf de basis zijn ontworpen als elektrische bedrijfswagens. Dit concept staat in de branche bekend als het skateboarddesign. De accu is volledig in de vloer geïntegreerd, wat niet alleen zorgt voor een laag zwaartepunt en een betere wegligging, maar ook extra opbouwmogelijkheden creëert. Het belangrijkste voordeel hiervan is de lage vloer, waardoor chauffeurs makkelijker kunnen in- en uitstappen en de laadruimte optimaal wordt benut – een belangrijke eigenschap voor bezorgers die tientallen keren per dag in- en uitstappen.
Flexis geeft aan dat de actieradius maar liefst 450 km bedraagt en dat de accu in minder dan 20 minuten voor 80% is opgeladen. Dankzij slimme software kunnen planners en chauffeurs real-time data uitwisselen en op afstand updates laten uitvoeren, wat de inzetbaarheid en efficiëntie van de bestelauto’s verder vergroot.
Flexis geeft aan dat de actieradius maar liefst 450 km bedraagt en dat de accu in minder dan 20 minuten voor 80% is opgeladen. Dankzij slimme software kunnen planners en chauffeurs real-time data uitwisselen en op afstand updates laten uitvoeren, wat de inzetbaarheid en efficiëntie van de bestelauto’s verder vergroot.
De lijn bestaat uit drie modellen:
- Step-in Van – met een lage instap en doorloopbare laadruimte voor snelle bezorgingen.
- Panel Van – compact en wendbaar, geschikt voor parkeergarages.
- Cargo Van – flexibel ontwerp voor verschillende toepassingen, waaronder geconditioneerd transport.
Productie in Frankrijk, grote interesse in Europa
De productie van de Flexis-bestelauto’s vindt plaats in de Renault Group-fabriek in Sandouville, Frankrijk. Er is al €350 miljoen geïnvesteerd in de ontwikkeling, en twintig prototypes hebben samen meer dan 9.000 uur aan tests doorstaan.
De belangstelling voor de bestelauto’s is groot. Tien grote logistieke bedrijven, waaronder Colis Privé (Frankrijk), HIVED (VK) en DB Schenker (Duitsland), hebben intentieverklaringen getekend om de bestelauto’s in hun vloot op te nemen. In totaal gaat het om een potentiële vraag van 15.000 exemplaren in de komende drie jaar. De grote interesse laat zien dat steeds meer logistieke bedrijven overstappen op elektrische bestelauto’s om te voldoen aan strengere milieuregels en om op lange termijn kosten te verlagen.
Renault en Renault Trucks nemen de bestelauto’s op in hun aanbod
Naast de verkoop via Flexis zelf, zullen Renault en Renault Trucks de bestelauto’s ook onder hun eigen naam op de markt brengen via hun bestaande verkoopkanalen. Dit betekent dat klanten de bestelauto’s bij beide organisaties kunnen aanschaffen.
Hoewel Volvo Group een van de oprichters van Flexis is, heeft Volvo Trucks ervoor gekozen geen bestelauto’s op dit platform aan te bieden. Volvo Trucks richt zich namelijk op grotere vrachtwagens en ziet de Flexis-modellen niet als onderdeel van hun aanbod.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl