NIO, de Chinese fabrikant die hier nog geen rol van betekenis speelt, maar wel bekend staat om zijn accuwisseltechnologie, heeft tijdens NIO Day 2024 zijn nieuwste creatie onthuld: de ET9. Dit topmodel moet volgens NIO een nieuwe standaard zetten in de wereld van ‘Smart Electric Executive’ auto’s.
Smart Electric Executive
Daarmee bedenkt het merk natuurlijk wel een beetje zijn eigen segment, maar dit soort superintelligente auto’s is natuurlijk wel iets wat met name in China in opmars is. De ET9, ontworpen in NIO’s designcentrum in München, is een statement van luxe en technologische vooruitgang. NIO richt zich hiermee duidelijk op een veeleisend publiek dat comfort en innovatie weet te waarderen. En kennelijk is daar een markt voor, en in ieder geval in China. Van de gelimiteerde First Edition van 999 exemplaren, die exclusief in China verkrijgbaar waren, waren alle exemplaren binnen paar dagen uitverkocht.
Een superdeluxe mobiele businessroom
NIO heeft met de ET9 een soort van mobiele vergaderruimte gecreëerd, met een ongekende hoeveelheid luxe én functionaliteit. De ET9 verwelkomt zijn passagiers bij binnenkomst met een ware lichtshow, waarbij de verlichting aan de voor- en achterzijde een “Lightful Welcome” brengt. De stoelen zijn voorzien van ultrabrede zitkussens, volledige oppervlakteverwarming en een 16-punts hotstone-massagefunctie. Met één druk op de knop activeer je de ontspanningsmodus, die alle comfortfuncties combineert voor een ongeëvenaarde reiservaring.
Centraal in het interieurconcept staat de Executive Bridge, die een multifunctionele tafel herbergt die 360° kan draaien, ideaal voor lezen of werken onderweg. Daarnaast vind je er ook een slimme koelkast, een kluisje en een wegklapbaar bedieningspaneel.
Full-domain besturingssysteem
De ET9 is uitgerust met 12 door NIO zelf ontwikkelde Full Stack technologieën, het resultaat van jarenlange investeringen in research & development. Een van de meest indrukwekkende innovaties is het full-domain besturingssysteem, naar eigen zeggen een wereldprimeur. Dit systeem integreert alle functies van de auto, van voertuigbesturing tot intelligent rijden en mobiel internet, en maakt gebruik van geavanceerde AI-technologie. NIO benadrukt de hoge bandbreedte, lage latentie en de uitgebreide veiligheidsvoorzieningen van dit systeem.
Nieuw platform
Het geheel nieuwe platform van de ET9 zit boordevol innovatie. Als eerste auto ter wereld combineert de ET9 drie geavanceerde technologieën: SkyRide Steer-by-Wire, SkyRide Rear-Wheel Steering en SkyRide Full Active Suspension. De volledig actieve ophanging, die de schokdemper integreert met de elektrische aandrijfeenheid, zorgt voor een ongekend niveau van comfort en controle. De ET9 is bovendien de eerste auto in China die de steer-by-wire massaproductiecertificering heeft ontvangen, een belangrijke stap richting autonoom rijden.
NIO’s ambitieuze toekomstvisie
William Li, oprichter en CEO van NIO, benadrukte tijdens de NIO Day de ambities van het merk. De nieuwe ET9 belichaamt de visie van NIO op de toekomst van elektrische mobiliteit en is volgens Li het resultaat van tien jaar intensieve ontwikkeling.
NIO heeft de afgelopen jaren sterk ingezet op internationale expansie, waarin de Europese markt een belangrijke rol speelt. Dit wordt onderstreept door de keuze voor München als designlocatie.
Prijs: meer dan een ton?
Naar verwachting zal de ET9 in de loop van 2025 ook in Europa verkrijgbaar zijn. Hoewel de exacte specificaties en prijzen voor de Europese markt nog niet bekend zijn gemaakt, is de ET9 in China verkrijgbaar vanaf omgerekend €78.000. De First Edition, inmiddels uitverkocht maar uitgerust met alle denkbare opties, heeft daar een prijskaartje van €107.000.
We mogen in Europa en aanzienlijk hogere prijzen verwachten, die wellicht ruim boven de ton beginnen. Of de Europese autokoper het aandurft om zijn keuze op een Chinese auto met een dergelijk prijskaartje te laten vallen, valt te bezien. Als het om zo’n bedrag gaat, zijn we vaak toch wat voorzichtiger.
De ET9 onderstreept de ambities van NIO overduidelijk. NIO moet het niet van zijn scherpe prijsstelling hebben, maar veeleisende autokopers overtuigen met zijn geavanceerde technologie en luxueuze interieurs. Het Chinese merk zoekt het dus echt hogerop. Met de ET9 wil NIO niet alleen concurreren met gevestigde premiummerken, maar zelfs een nieuwe standaard in de executive klasse zetten. Of de ET9 dat ook waarmaakt, zullen de rijtesten én de praktijk ons moeten leren.
https://www.evupdate.nl/elektrische-auto/artikel/nio-et9-nieuw-vlaggenschip-moet-de-toon-in-de-executive-klasse-zetten
EV nieuws