Polestar, de Zweeds-Chinese fabrikant van elektrische “performance auto’s”, heeft ambitieuze plannen. Ten eerste wil het merk dit jaar al winstgevend worden. Polestar zet daarbij vol in op groei, kostenreductie en een reeks nieuwe modellen. Een van die nieuwe modellen is de Polestar 7, een compacte SUV die speciaal voor de Europese markt wordt ontwikkeld. Polestar verwacht dat 2025, mede dankzij deze nieuwe strategie, het sterkste jaar in de geschiedenis van het bedrijf zal worden.
De weg naar winst
Om deze ambitieuze doelen te bereiken, streeft Polestar naar een samengestelde jaarlijkse groei van het verkoopvolume van 30-35% tussen 2025 en 2027. Een belangrijke mijlpaal is het behalen van een positieve aangepaste EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization, oftewel de winst vóór aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen en afboekingen) in 2025, gevolgd door een positieve vrije kasstroom in 2027. Om dit te realiseren, focust Polestar zich op operationele efficiëntie, kostenbeheersing en optimalisatie van het werkkapitaal.
Michael Lohscheller, de recent benoemde CEO van Polestar, schetste vandaag in een webcast de ambitieuze plannen van het bedrijf: “We verwachten dat 2025 zowel wat betreft volumes als financiën het sterkste jaar in de geschiedenis van Polestar wordt.”
Polestar 7 als nieuw instapmodel
Op dit moment heeft het merk de reeds succesvolle Polestar 2 staan, alsmede de recent geïntroduceerde Polestar 3 en 4. Michael Lohscheller, CEO van Polestar: “Polestar heeft zich als premium merk met zijn Scandinavische design en focus op performance succesvol gepositioneerd in de wereldwijde automarkt. We hebben drie uitstekende modellen in onze line-up en een groeiend, gepassioneerd klantenbestand.”
Daarnaast staat er ook al een nieuw model in de startblokken: de Polestar 5. Deze vierzits performance grand-tourer, met 800-Volt technologie, komt in de tweede helft van 2025 op de markt. Maar Polestar kondigt ook de komst van de Polestar 7 aan. Een compacte SUV, gericht op het snelst groeiende en meest winstgevende segment in de premium automarkt.
Lohscheller: “Met de Polestar 7 betreden we het grootste segment in de premium automarkt. We hebben ervoor gekozen om de Polestar 7 in Europa te produceren. Dat is een strategische beslissing, mede ingegeven door geopolitieke spanningen.”
Voor toekomstige modellen zal Polestar bovendien geleidelijk overstappen naar één enkele architectuur, wat de complexiteit, kosten en investeringen reduceert.
Philipp Römers, Head of Design bij Polestar, benadrukt dat de Polestar 7 trouw blijft aan het vooruitstrevende design waar het merk om bekend staat. “De Polestar 7 gaat klanten alles bieden wat ze van ons verwachten, zowel op het gebied van design als performance.”
Polestar’s toekomstige line-up
Voor de volledigheid maar even de Polestar line-up in een notendop. Polestar heeft ambitieuze plannen en wil een breed programma aan elektrische modellen aanbieden, van compacte SUV’s tot luxe grand-tourers en sportieve roadsters. Over een paar jaar zijn er dus maar liefst zes modellen van dit merk.
- Polestar 2
De huidige backbone van Polestar, een stijlvolle fastback die al een tijdje op de markt is en continu verbeterd wordt. - Polestar 3
Een grote, luxe SUV die onlangs is gelanceerd en op de hogere regionen van de EV-markt mikt. - Polestar 4
Een sportievere SUV-coupé, die we kunnen beschouwen als een wat lagere variant van de Polestar 3. Ook deze is recent op de markt gekomen. - Polestar 5:
Deze eyecatcher komt in de tweede helft van 2025. Het is een vierdeurs ‘grand-tourer’ die een combinatie van luxe, prestaties en een futuristisch design belooft. - Polestar 6:
Een oogstrelende elektrische roadster die is geïnspireerd op de O₂ Concept. Een sportieve cabriolet, die zijn berijder puur rijplezier moet bieden, en waarschijnlijk in 2026 wordt gelanceerd. - Polestar 7
Dit wordt de nieuwste aanwinst in de Polestar familie. Deze compacte SUV wordt het instapmodel, speciaal ontwikkeld voor de Europese markt.
Commerciële expansie
Polestar gaat de komende jaren flink gas geven met de uitbreiding van zijn dealernetwerk. Het merk stapt over op een actief verkoopmodel, met nieuwe retailpartners en meer retaillocaties. In Europa en Noord-Amerika wil Polestar het aantal retaillocaties zelfs verdubbelen. Het vertrouwde online verkoopkanaal blijft natuurlijk ook bestaan, zodat klanten zelf kunnen kiezen hoe ze hun Polestar willen kopen.
De eerste stap in deze commerciële expansie is de start van de verkoop in Frankrijk in 2025. Frankrijk is een van de grootste en snelst groeiende EV-markten in Europa en vormt daarmee een logische keuze voor Polestar. Vanaf 2026 staan verdere uitbreidingen in Oost-Europa, Azië en Latijns-Amerika op de planning.
Lohscheller: “We bouwen voort op het sterke merk Polestar met design en performance als kernwaarden. Maar er zijn belangrijke veranderingen nodig om van dit gerespecteerde, vooruitstrevende merk een succesvol en levensvatbaar bedrijf te maken. We versnellen enerzijds onze retailexpansie en commerciële transformatie, terwijl we anderzijds onze toekomstige modellenlijn aanpassen en onze kostenstructuur aanzienlijk verlagen.”
CO2-credits als extra bron van inkomsten
Naast de verkoop van auto’s, kijkt Polestar naar nieuwe manieren om inkomsten te genereren. Een daarvan is de verkoop van CO2-credits aan traditionele autofabrikanten die moeite hebben om de overstap naar elektrische voertuigen te maken. Lohscheller verwacht dat Polestar dit jaar aan de verkoop van CO2-credits honderden miljoenen dollars kan verdienen. De vraag naar deze credits zal vanaf 2025 bovendien sterk toenemen.
Polestar Energy
Een andere interessante ontwikkeling is de lancering van Polestar Energy. De service wordt in eerste instantie in een aantal Europese landen gelanceerd, en wel Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Polestar Energy zal later dit jaar ook in andere markten beschikbaar komen.
Klanten van Polestar Charge hebben in Europa toegang tot meer dan 850.000 openbare laadpunten, inclusief de Tesla Superchargers. Maar Polestar Energy zal ook de mogelijkheid voor thuisladen gaan bieden. Deze naar eigen zeggen innovatieve dienst moet het thuisladen slimmer en efficiënter maken.
Lohscheller: “Polestar Energy is een win-win situatie. Klanten besparen op hun laadkosten en wij ontvangen vergoedingen van energiemaatschappijen.”
Met de Polestar Energy-app kunnen Polestar-rijders hun laadkosten met wel 30% verlagen. Hoe meer een Polestar-rijder oplaadt en het elektriciteitsnet ondersteunt via Polestar Energy, hoe meer voordelen het oplevert. Later dit jaar wordt de service ook in andere landen beschikbaar, en de introductie van bi-directionele oplaadmogelijkheden binnen de Polestar-reeks maakt het aanbod nog aantrekkelijker.
Polestar is klaar voor de toekomst
Met deze ambitieuze groeistrategie en een groeiende portfolio van aantrekkelijke elektrische auto’s, lijkt Polestar klaar voor de toekomst. Het merk heeft een sterke positie in de snelgroeiende EV-markt en is vastbesloten om onder leiding van Michael Lohscheller een leidende rol in te gaan nemen. De komende jaren zullen we zien of Polestar zijn ambitieuze doelen inderdaad kan waarmaken. Want Polestar is uiteraard niet het enige merk met dit soort ambities.
https://www.evupdate.nl/elektrische-auto/artikel/polestar-koerst-af-op-winst-en-komt-met-een-compacte-suv
EV nieuws