De Nederlandse automarkt heeft in 2024 toch nog een bescheiden groei doorgemaakt. Richting het einde van het jaar werden de verwachtingen enigszins getemperd, maar dankzij een eindsprint in december was er toch sprake van een stijging van 3,1 procent ten opzichte van 2023. Volgens de cijfers van BOVAG, RAI Vereniging & RDC zijn er in het afgelopen jaar 381.227 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Vooral de eindsprint in december is opvallend, met een toename van maar liefst 40,3 procent in registraties vergeleken met december 2023.
Elektrificatie gaat gewoon door
Verder zet de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark gestaag door. Het marktaandeel van elektrische auto’s (zowel volledig elektrisch als hybride) is in 2024 verder gestegen. Dit was tevens het laatste jaar waarin consumenten aanspraak konden maken op de subsidieregeling voor elektrische auto’s. In hoeverre dit van invloed op de cijfers in 2025 zal zijn, is moeilijk in te schatten. Laten we ook niet vergeten dat je voor volledig elektrische auto’s sinds 1 januari ook motorrijtuigenbelasting moet betalen,
Bijna een op de drie nieuwe auto’s is volledig elektrisch
Hybride auto’s waren met 159.705 registraties (41,9 procent marktaandeel) het populairst in 2024. Volledig elektrische auto’s (EV’s) volgden op de voet met 132.166 registraties, goed voor 34,7 procent van de markt. Benzine-auto’s blijven een aanzienlijk deel van de markt uitmaken met 21,9 procent marktaandeel, terwijl diesel (1 procent) en LPG (0,6 procent) steeds verder naar de achtergrond verdwijnen.
Het succes van hybride auto’s is deels te danken aan de verschillende varianten die beschikbaar zijn. Ongeveer een derde van de verkochte hybrides waren HEV’s (Hybrid Electric Vehicles), die een kleine accu hebben en vooral brandstof besparen. Een ander derde bestond uit PHEV’s (Plug-in Hybrid Electric Vehicles), die een grotere accu hebben en een beperkt aantal kilometers volledig elektrisch kunnen rijden. De laatste groep waren MEV’s (Mild Electric Vehicles), die een kleine elektromotor gebruiken om de brandstofmotor te ondersteunen, maar niet zelfstandig elektrisch kunnen rijden.
‘Consistente koers essentieel’
Hoewel de verkoopcijfers van 2024 positief ogen, is er nog een lange weg te gaan voordat het Nederlandse wagenpark volledig geëlektrificeerd is. Bert de Kroon, voorzitter van BOVAG Autodealers, benadrukt dat een consistente koers essentieel is om de groei van elektrische auto’s vast te houden: “Het is bemoedigend dat elektrische auto’s (EV’s) hun positie in de markt hebben weten te versterken, ondanks aanhoudende onzekerheid. Terwijl Europese CO2-normen onder vuur liggen en Nederland nog steeds een lange termijnvisie voor elektrisch rijden mist, is voor 2025 een consistente koers onmisbaar om groei vast te houden en onze klimaatdoelen binnen bereik te houden.”
‘Ruimte voor verbetering’
Ook Huub Dubbelman, voorzitter van de sectie personenauto’s en lichte bedrijfswagens bij RAI Vereniging, ziet nog ruimte voor verbetering. Hij stelt dat de verkopen van EV’s achterblijven bij de klimaatambities: “De hoge registraties maskeren enigszins dat de actuele verkopen van EV’s nog achterblijven bij de klimaatambities. De transitie naar volledig elektrisch rijden blijft daarmee een uitdaging. Nieuwe batterij-elektrische, plug-in en mild hybride aangedreven auto’s leveren uiteindelijk allemaal een bijdrage aan betere luchtkwaliteit en aan het halen van deze doelstellingen. Het is daarom cruciaal dat alle vormen van elektrisch rijden ook in de toekomst aantrekkelijk en betaalbaar blijven voor de consument.”
Kia blijft populairste merk
Kia was in 2024 het meest populaire automerk in Nederland, met 34.841 registraties. Volvo en Toyota volgen op de tweede en derde plaats, met respectievelijk 30.955 en 30.739 registraties. Tesla bezet de vierde plek met 30.006 registraties. De Tesla Model Y was het meest geregistreerde model, met 19.058 exemplaren. Op de tweede plaats staat de Kia Niro met 10.914 registraties (waarvan ruim de helft volledig elektrisch is, op de voet gevolgd door de Volvo EX30 met 10.802 registraties.
Compacte SUV’s
De populariteit van de Kia Niro en de Volvo EX30 laat zien dat compacte SUV’s in de smaak vallen bij Nederlandse automobilisten. Opvallend is ook de aanwezigheid van de Kia Picanto in de top 5 van meest geregistreerde modellen. Deze kleine stadsauto bewijst dat er nog steeds behoefte is aan betaalbare en praktische voertuigen.
Bemoedigend, maar…
Als we de cijfers van 2024 op een rijtje zetten, concluderen we dat deze een gemengd beeld geven. Enerzijds is de groei van het aantal elektrische auto’s bemoedigend. Anderzijds blijft de volledige elektrificatie van het wagenpark een uitdaging. Er zijn nog genoeg uitdagingen, zeker nu er een eind komt aan de aanschafsubsidie en de voordeeltjes op het gebied van motorijtuigenbelasting ook minder worden. Aangezien de huidige regering de verduurzaming van ons wagenpark niet bepaald veel prioriteit geeft, zullen de komende jaren belangrijk zijn om te bepalen of Nederland zijn klimaatambities op het gebied van mobiliteit wel kan waarmaken.
https://www.evupdate.nl/elektrische-auto/artikel/registraties-nieuwe-personenautos-2024-aandeel-evs-stijgt-gewoon-verder
EV nieuws