
De Renault Megane E-Tech Electric is met zijn harmonieuze uiterlijk misschien niet een van de meest opvallende elektrische hatchbacks. Maar in combinatie met moderne technologie en een actieradius die de gemiddelde dagelijkse rijder moeiteloos bedient, heeft Renault met de elektrische Megane evengoed een sterke troef in handen. Omdat stilstand achteruitgang betekent, zeker bij elektrische auto’s, heeft Renault de Megane E-Tech Electric een update gegeven en tegelijkertijd het aanbod gestroomlijnd.
Sportieve upgrade in de vorm van een Esprit Alpine-uitvoering
Renault heeft een lange sportieve traditie, en met de Esprit Alpine-uitvoering krijgt de Megane E-Tech Electric een vleugje race-DNA. Deze uitvoering is niet zomaar een esthetisch pakket; het is een doordachte combinatie van sportieve accenten en subtiele verwijzingen naar Alpine, Renaults sportieve zustermerk.
De carrosseriekleur Gris Schiste Satin – een matte grijstint – geeft de Megane een serieuze, dynamische uitstraling. Zwarte accenten op de luchtgeleiders, het Renault-logo en de 20-inch velgen zorgen voor een stijlvol contrast. Dit is niet de elektrische hatchback van een gemiddelde forens, maar een model met uitstraling. De badge op het linker voorscherm met de naam ‘Esprit Alpine’ laat er geen twijfel over bestaan: deze Megane heeft karakter.
De sportieve lijn is ook doorgezet in het interieur. Kuipstoelen met een reliëfstructuur geïnspireerd op high-performance sportschoenen geven je het gevoel dat je in een serieuze rijdersauto zit. De blauwe stiksels, zwarte accenten en de subtiele Franse vlag op het dashboard maken duidelijk dat Alpine’s invloed verder gaat dan een stickerpakket.
Relaxter en zuiniger rijden met One Pedal
Eén van de interessantste updates aan de Megane E-Tech Electric is de toevoeging van de One Pedal-functie. Het idee is simpel: in plaats van gas en rem afzonderlijk te gebruiken, kan de bestuurder met slechts één pedaal zowel versnellen als afremmen. Laat je het pedaal los, dan remt de auto geleidelijk af, tot hij volledig tot stilstand komt.
Dit systeem is vooral handig in stedelijk verkeer. Minder schakelen tussen pedalen betekent een soepelere en minder vermoeiende rijervaring. Bovendien verbetert One Pedal de energieterugwinning. Door slimmer om te gaan met regeneratief remmen, haalt Renault nóg meer kilometers uit een acculading. Minder slijtage aan de remmen is een prettige bijkomstigheid.
Goed nieuws voor wie al een Megane E-Tech Electric heeft, want deze functie kan achteraf worden geïnstalleerd op de exemplaren die vanaf maart 2024 zijn geproduceerd.
Nog eenvoudiger laden met Plug & Charge
Renault maakt laden gemakkelijker met Plug & Charge. Met dit systeem kunnen bestuurders hun auto op een compatibel AC- of DC-laadstation aansluiten zonder gedoe met laadpassen of betaalapps. Zodra de stekker in de auto gaat, herkent het laadpunt automatisch de Megane E-Tech Electric en start het laden direct. De betaling wordt vervolgens via de My Renault-app afgehandeld.
Dit werkt vergelijkbaar met elektronische tolheffingssystemen: geen fysieke interactie nodig, alles verloopt automatisch. Plug & Charge wordt binnenkort geïntegreerd in de Mobilize Charge Pass, waarmee gebruikers toegang krijgen tot een netwerk van meer dan 800.000 laadpunten in 25 Europese landen.
Bi-directioneel laden voortaan standaard
Elektrische auto’s zijn meer dan alleen een vervoersmiddel; ze worden steeds vaker een mobiele energiebron. Renault speelt daarop in door in alle uitvoeringen standaard een 11 kW bi-directionele AC-lader te monteren.
Wat betekent dit in de praktijk? Met de optionele V2L-adapter (Vehicle-to-Load) kan de Megane energie leveren aan externe apparaten. Of je nu een laptop wilt opladen, een elektrische fiets van stroom voorziet of zelfs een koffiezetapparaat op de camping wilt gebruiken – de auto fungeert als een rijdend stopcontact.
In Frankrijk: Megane E-Tech Electric met V2G als energiebron
In Frankrijk krijgt de Megane E-Tech Electric een extra functie die wellicht ook hier ooit beschikbaar is: Vehicle-to-Grid (V2G). Hiermee kan de auto niet alleen energie verbruiken, maar ook terug leveren aan het elektriciteitsnet. Dit is mogelijk dankzij de combinatie van de standaard 11 kW bi-directionele AC-lader, een Mobilize PowerBox Verso laadpaal en een Mobilize-elektriciteitscontract.
Dit werkt heel eenvoudig. De Mobilize PowerBox Verso kan het opladen stoppen tijdens piekuren en juist terug leveren aan het net als de stroomprijzen hoog zijn. Dit maakt het mogelijk om voordeliger te laden en zelfs geld te verdienen door energie terug te verkopen. Het proces wordt automatisch geregeld via een slim laadsysteem, in samenwerking met technologiepartner The Mobility House. Alle instellingen kunnen eenvoudig worden beheerd via de My Renault-app.
Helaas is deze functie voorlopig alleen beschikbaar in Frankrijk. Hij vereist een specifieke laadinfrastructuur.
Slimmere uitrusting, gestroomlijnd aanbod
Renault heeft het aanbod van de Megane E-Tech Electric dus versimpeld, maar tegelijkertijd ook verrijkt. De basisuitvoering Techno biedt standaard een 220 pk sterke elektromotor en een actieradius tot 468 km (WLTP). De Esprit Alpine voegt daar een sportieve uitstraling aan toe, terwijl de Iconic zich richt op maximale luxe.
Wat dit voor de prijzen betekent, is nog niet bekend. Die worden binnenkort bekendgemaakt.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl