De Škoda Enyaq, een van de populairste elektrische auto’s in Nederland, heeft een flinke update gekregen. Geen complete make-over, maar wel een verfijning en verbetering op diverse fronten. Hij krijgt een nieuw design, een grotere actieradius en als bonus ook nog eens een lagere prijs. Škoda lijkt de Enyaq hiermee nog aantrekkelijker te maken voor de Nederlandse automobilist.
Een frisse, solide wind door het design van de Škoda Enyaq
De vernieuwde Enyaq en Enyaq Coupé stralen de nieuwe designtaal van Škoda uit: ‘Modern Solid’. Dit zien we terug in strakke lijnen, een opvallende ‘Tech-Deck Face’ en een lichtbalk die de voorkant extra karakter geeft. Subtiele Škoda-belettering op de motorkap en accenten in ‘Dark Chrome’ maken het plaatje compleet. Ook nieuw is de kleur Olibo Green, die de Enyaq een stoere, moderne uitstraling geeft. De designers hebben zich duidelijk laten inspireren door de onlangs gepresenteerde Škoda Elroq, het eerste model dat aan de hand van deze nieuwe designtaal is ontworpen.
Naast een nieuw uiterlijk is er ook aandacht besteed aan de aerodynamica. De luchtweerstandscoëfficiënt is verbeterd naar 0,245 voor de Enyaq SUV en zelfs naar 0,225 voor de Enyaq Coupé. Die verbeterde stroomlijn draagt bij aan een efficiënter energieverbruik en een grotere actieradius.
Meer kilometers, sneller laden
De Enyaq behoudt zijn vertrouwde accu- en aandrijflijnopties, maar de actieradius is toegenomen dankzij verbeterde aerodynamica en efficiëntie. De Enyaq SUV heeft nu een maximale actieradius van 579 kilometer (WLTP), terwijl de Enyaq Coupé zelfs tot 589 kilometer haalt.
Drie aandrijflijnen, twee accu’s
Škoda biedt de Enyaq aan met twee accupakketten en drie aandrijflijnvarianten:
-
Enyaq 60: Deze basisversie heeft een 63 kWh accu en een elektromotor op de achteras met een vermogen van 150 kW (210 pk) en een koppel van 310 Nm. De actieradius bedraagt 437 km voor de SUV en 446 km voor de Coupé.
-
Enyaq 85: Met een 82 kWh accu en dezelfde elektromotor als de 60-versie, maar met een hoger vermogen van 210 kW (286 pk) en een koppel van 545 Nm. De actieradius komt uit op 586 km voor de SUV en 596 km voor de Coupé.
-
Enyaq 85x: De topversie heeft dezelfde 82 kWh accu als de 85, maar beschikt over twee elektromotoren (één op elke as) voor vierwielaandrijving. Het gecombineerde vermogen bedraagt 210 kW (286 pk) en het koppel is 460 Nm. De actieradius is 549 km voor de SUV en 558 km voor de Coupé.
Prestaties
De Enyaq 60 accelereert van 0 naar 100 km/u in 8,1 seconden, terwijl de Enyaq 85 en 85x dit in 6,7 seconden doen. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u voor de Enyaq 60 en 180 km/u voor de Enyaq 85 en 85x.
Snelladen en AC-laden
Snelladen kan met maximaal 135 kW voor de 85-versie, 175 kW voor de 85x en 165 kW voor de 60-versie. Die 135 kW voor de 85-versie is best wel merkwaardig, ook omdat Škoda opgeeft dat zowel de 85 als de 85x in 28 minuten van 10 tot 80% kan worden opgeladen. Dit heeft uiteraard te maken met het verschil tussen de continu en maximale laadsnelheid. Bij de 60 duurt het opladen tot 80% trouwens slechts 24 minuten. Thuisladen kan met een AC-lader tot 11 kW.
Verbeterde technologie in vernieuwde Škoda Enyaq
Škoda heeft de Enyaq niet alleen optisch vernieuwd, maar ook in technologisch opzicht verbeterd.
Binnenin de Enyaq zien we een vernieuwd stuurwiel, dat voortaan standaard verwarmbaar is, en ook stoelverwarming is in alle uitvoeringen voortaan standaard. Een warmtepomp nog niet, die is helaas optioneel. Verder heeft de Enyaq een verbeterd infotainmentsysteem. De Digital Cockpit meet nu 13 inch en is standaard. Optioneel is een head-up display met augmented reality beschikbaar.
De MyŠkoda app is uitgebreid met handige functies zoals ‘Predictive Maintenance’. Deze functie analyseert rijgegevens en geeft aan wanneer onderhoud nodig is, nog voordat er problemen ontstaan. Ook nieuw is de ‘Lock & Unlock’-functie, waarmee je de auto op afstand kunt vergrendelen en ontgrendelen via je smartphone.
Parkeerhulp krijgt een handige, futuristische upgrade met ‘Remote Park Assist’ en ‘Trained Parking’. Met Remote Park Assist kan de Enyaq automatisch inparkeren, terwijl de bestuurder buiten de auto staat en alles via de MyŠkoda app bedient. Trained Parking onthoudt tot vijf parkeerlocaties en kan de auto daar vervolgens automatisch naartoe manoeuvreren. Handig voor die vaste plek in de parkeergarage.
Een interieur naar eigen smaak
Škoda biedt voor de vernieuwde Enyaq een ruime keuze aan interieurmogelijkheden. Je kunt kiezen uit drie uitvoeringen: Selection, Business Edition en Sportline. Daarnaast zijn er zes verschillende ‘Design Selections’ met elk een eigen stijl en materiaalgebruik.
Zo heeft de Lodge Design Selection een frisse uitstraling met oranje accenten en stoelbekleding van gerecyclede materialen. De Lounge Design Selection is uitgevoerd in donkergrijs met lichtgroene stiksels. Voor een meer elegante sfeer is er de Suite Design Selection met zwart leer en bruine stiksels. De Eco Suite Design Selection gebruikt cognackleurig leer dat gelooid is met extracten van olijfbladeren – een milieuvriendelijk alternatief.
Wie extra comfort wenst, kan kiezen voor het optionele Maxx pakket. Dit pakket bevat elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie, massagefunctie en een elektrisch verstelbare lendensteun.
Škoda Enyaq wordt ook goedkoper
Goed nieuws voor de portemonnee: de vernieuwde Enyaq is goedkoper geworden. De vanafprijs bedraagt nu € 42.990 voor de normale SUV en € 44.990 voor de Coupé. Škoda biedt uiteraard diverse uitvoeringen aan, waaronder de Selection, Business Edition en Sportline. Ook kun je dus kiezen uit verschillende designpakketten om het interieur naar eigen smaak aan te passen.
De vernieuwde Škoda Enyaq en Enyaq Coupé zijn vanaf morgen te bestellen bij de Nederlandse Škoda-dealers. Kopers hoeven niet al te lang op hun nieuwe aanwinst te wachten, de eerste exemplaren worden naar verwachting aan het einde van het eerste kwartaal geleverd.
Nog even alle verbeteringen op een rij
Design:
- Nieuwe ‘Modern Solid’ designtaal met strakkere lijnen en een modernere uitstraling.
- Verbeterde aerodynamica voor een lager energieverbruik.
- Nieuwe kleuren, waaronder Olibo Green.
- Diverse Design Selections voor een gepersonaliseerd interieur.
Technologie:
- Verbeterde MyŠkoda app met functies als Predictive Maintenance en Lock & Unlock.
- Nieuwe parkeerhulpsystemen: Remote Park Assist en Trained Parking.
- Standaard 13 inch Digital Cockpit en verbeterd infotainmentsysteem.
- Optioneel head-up display met augmented reality.
Prestaties:
- Grotere actieradius: tot 579 km voor de SUV en 589 km voor de Coupé (WLTP).
- Snelladen met maximaal 135 kW.
Comfort:
- Standaard verwarmbaar stuurwiel.
- Standaard verwarmde voorstoelen.
- Ruime keuze aan interieurmogelijkheden en Design Selections.
Prijs:
- Lagere vanafprijs: € 42.990 voor de SUV en € 44.990 voor de Coupé.
Is de Škoda Enyaq nu een nog slimmere keuze?
Met deze update lijkt Škoda de Enyaq nog aantrekkelijker te hebben gemaakt voor de Nederlandse markt. De Enyaq is hier al heel populair en legt zijn zustermodellen (VW ID.4 en ID.5) behoorlijk het vuur aan de schenen. Door het vernieuwde design, de verbeterde technologie, de grotere actieradius én natuurlijk de lagere prijs zal de Enyaq een nog serieuzere concurrent in dit nog steeds heel populaire SUV-segment worden.
https://www.evupdate.nl/elektrische-auto/artikel/skoda-enyaq-vernieuwd-verbeterd-en-goedkoper
EV nieuws