
DS Automobiles, het luxe Franse merk uit de Stellantis Groep, gaat vol inzetten op elektrische modellen. Na het succesvolle publieksdebuut van de DS N°8 op het Autosalon van Brussel eerder dit jaar, is het nu tijd voor de volgende stap. Je kunt de auto nu ook officieel bestellen. Ook al staat hij nog niet in de showroom. Wie hem niet in Brussel gezien heeft, moet beslissen aan de hand van de voorhanden zijnde multimedia. Da’s natuurlijk wel een fenomeen dat helemaal bij deze tijd hoort.
Vooruitstrevend met klassiek tintje
En dat geldt eigenlijk ook voor de DS N°8. Deze volledig elektrische sedan ziet er dan wel heel vooruitstrevend uit, hij heeft ook een beetje een ‘klassieke’ uitstraling, die doet denken aan de chique sedans van vroeger. Daar zal de kleur uiteraard ook aan bijdragen.
Met een actieradius tot wel 750 kilometer gaat het niet alleen om klasse en luxe, maar ook om technologische vooruitgang. Dat past mooi bij het feit dat Citroën dit jaar het 70-jarig jubileum van de iconische DS viert.
Terug naar de DS N°8. Deze belichaamt volgens het merk de Franse ‘kunst van het reizen’. Het design is geïnspireerd door de DS Aero Sport Lounge conceptauto en kenmerkt zich door strakke, aerodynamische lijnen. Elk detail is geoptimaliseerd in de windtunnel, van de carrosserie tot de 24-inch wielen. Die laatste zijn niet alleen mooi, maar vergroten de actieradius naar eigen zeggen met maar liefst 60 kilometer (WLTP).
Aan de voorkant zien we de DS LuminaScreen, een innovatieve lichtsignatuur in de grille. De koplampen, met drie horizontale modules en acht LEDs in het Clous de Paris-patroon, geven de auto een unieke uitstraling. De driehoekige DS LightBlade aan de voor- en achterkant completeert het design en zorgt voor herkenbaarheid.
Krachtig genoeg, ook met vierwielaandrijving
De DS N°8 is verkrijgbaar met drie verschillende elektrische aandrijflijnen. De instapversie heeft 230 pk en voorwielaandrijving, daarvan is er ook een variant met 245 pk en de topversie heeft maar liefst 350 pk en vierwielaandrijving. Cijfers die je niet zo vaak ziet bij Stellantis.
Alle motoren worden geproduceerd in Frankrijk door Emotors, een joint venture van Stellantis. Nog een detail: alle versies hebben een boost-functie die tijdelijk voor extra vermogen zorgt. De acceleratie is sowieso vlot: de voorwielaangedreven versie sprint in 7,7 seconden naar de 100 km/u, de vierwielaangedreven variant doet dat in 5,4 seconden. De topsnelheid is begrensd op 190 km/u.
Variant |
Vermogen (pk) |
Koppel (Nm) |
Topsnelheid (km/u) |
Acceleratie 0-100 km/u (s) |
Accucapaciteit (kWh) |
Actieradius WLTP (km) |
DC-laadsnelheid (kW) |
FWD |
230 |
343 |
190 |
7,7 |
74 |
572 |
160 |
FWD Long Range |
245 |
343 |
190 |
7,8 |
97,2 |
750 |
160 |
AWD Long Range |
350 |
509 |
190 |
5,4 |
97,2 |
686 |
160 |
Ook de actieradius dwingt respect af
De DS N°8 is verkrijgbaar met twee accupakketten: een 73,7 kWh accu voor de Pallas FWD met een actieradius tot 572 km (WLTP) en een 97,2 kWh accu voor de Long Range en Performance versies. De FWD Long Range heeft een actieradius tot 750 km (WLTP) en een verbruik van 15,9 kWh/100 km. De AWD Long Range haalt 688 km.
Snelladen kan met 160 kW, waarmee de accu in 27 minuten van 20 tot 80% is geladen. Dat is helaas niet iets wat in dit segment thuishoort. Dat zijn de beperkingen van het STLA-Medium platform, dat alleen op 400 volt werk. Als men hier het STLA-Large had kunnen gebruiken dan had 800 volt en een veel hogere (dubbele?) laadsnelheid tot de mogelijkheden behoort. Thuisladen kan met de 11 kW AC-lader. DS Automobiles heeft de N°8 voorzien van intelligent batterijbeheer, waardoor het laden automatisch kan worden gestopt bij 80% om de levensduur van de accu te verlengen.
Chique minimalistisch interieur
Het interieur van de DS N°8 is minimalistisch, en geeft een bijzonder chique indruk. Het brede dashboard omarmt de inzittenden en is met zorg afgewerkt. Hoogwaardige materialen en subtiele details, zoals het Clous de Paris-patroon en de “point perle” stiksels, creëren een sfeer van exclusiviteit. Het thermische glazen dak zorgt voor een lichte en ruimtelijke ambiance. Dankzij de uitstekende geluidsisolatie is het volgens de fabrikant heerlijk stil aan boord.
En uiteraard ook alle moderne technologie
De DS N°8 is uitgerust met het DS Iris System 2.0, het nieuwste infotainmentsysteem van DS Automobiles. Dit systeem is te bedienen via spraakherkenning of het 16-inch touchscreen. Het Connect Plus Pack is 3 jaar gratis en biedt toegang tot handige diensten zoals ChatGPT en EV Routing. De auto beschikt over DS Drive Assist 2.0 voor semi-autonoom rijden, DS Pixel Vision voor optimale verlichting en DS Active Scan Suspension voor een comfortabele rijervaring.
Twee uitvoeringen: Pallas en Étoile:
Kopers van een DS N°8 kunnen kiezen ui twee uitvoeringen: Pallas en Étoile. De Pallas is de instapversie en is rijk uitgerust met onder andere DS Iris System met 3D connected navigatie, draadloos Android Auto en Apple CarPlay, een draadloze smartphonelader en parkeersensoren rondom. De Étoile voegt daar nog extra luxe en technologie aan toe, zoals een alarm, DS Drive Assist 2.0, DS Pixel LED Vision en een elektrische achterklep met handsfree toegang. Optioneel zijn er het Tech Pack en het Comfort Pack, voor nog meer technologie en comfort.
Duurzame keuzes
DS Automobiles heeft bij de materiaalkeuze voor de DS N°8 aandacht besteed aan duurzaamheid. Zo zijn er gerecyclede materialen gebruikt en is het leer plantaardig gelooid met olijfblad. De ‘Paintjet’-spuittechniek voor de zwarte motorkap is naar eigen zeggen een wereldprimeur in massaproductie, en draagt ook bij aan een verminderde uitstoot van broeikasgassen.
Prijzen beginnen bij 57 mille
De DS N°8 is zoals gezegd nu al te bestellen. De eerste leveringen worden verwacht in de tweede helft van 2025. De prijzen beginnen bij € 57.000 voor de DS N°8 Pallas FWD. De Pallas FWD Long Range begint bij € 62.200. De Étoile FWD is verkrijgbaar vanaf € 64.000, de Étoile FWD Long Range heeft een prijskaartje van € 69.600 en de topversie, de Étoile AWD Long Range, is er vanaf € 73.600.
N°8
De N°8 staat voor ‘Nummer 8’, en dit zal ook de nomenclatuur zijn waarmee DS de toekomst in gaat. We gaan die N° dus nog veel vaker tegenkomen. Daarom is het best wel handig als je weet hoe je dat °-symbool moet typen, en dat gaat zo:
Windows:
- Alt + 0176 (op het numerieke toetsenblok)
- Alt + 248 (op het numerieke toetsenblok)
Apple (Mac):
- Option + Shift + 8
Bon voyage! 😉
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl