De gemiddelde prijs van tweedehands elektrische auto’s (EV’s) is in 2024 aanzienlijk gedaald, met maar liefst 14,4%. Dat is goed en slecht nieuws. Deze prijsdaling is te danken aan een combinatie van factoren:
- Toenemend aanbod: Er zijn meer elektrische auto’s op de tweedehandsmarkt beschikbaar gekomen. Elk jaar komt er rond de 20% aan nieuwe elektrische automodellen op de markt. Dat zien we ook terug aan het EV Jaarboek. Waar we vijf jaar geleden begonnen met 49 elektrische modellen zitten we tegenwoordig op ongeveer 150 modellen.
- Prijsverlagingen bij nieuwe EV’s: Vooral merken als Tesla hebben de prijzen van hun nieuwe modellen verlaagd, wat een drukkend effect heeft gehad op de prijzen van tweedehands EV’s. Een nieuwe Tesla Model 3 is momenteel bijvoorbeeld 10.000 euro goedkoper dan vijf jaar geleden.
Positieve ontwikkeling EV prijsdaling
Dankzij de prijsdaling zijn elektrische auto’s nu voor een bredere groep consumenten bereikbaar geworden. De drempel om een elektrische auto aan te schaffen is lager geworden, zowel voor nieuwe elektrische auto’s als occasions. Indien je in de markt bent voor een nieuwe EV dan is het aanbod ook nog eens een stuk groter. Dit is een goed moment om toe te slaan.
Negatieve ontwikkeling EV prijsdaling
Iemand die vijf jaar geleden een nieuwe elektrische auto gekocht heeft, heeft qua afschrijving niet goedkoop gereden. Gemiddeld is een elektrische auto 5.415 euro goedkoper geworden in 2024 aldus Autoscout24. Dit is wel erg afhankelijk van het gekozen model, maar vast staat wel dat je nu minder voor je occasion EV terugkrijgt dan vooraf voorspelt. Vergeet niet dat je gebruikskosten, TCO de afgelopen jaren wel een stuk lager waren ten opzichte van een brandstofauto.
Hoewel de prijsdaling positief is voor mensen die nu in de markt zijn voor een elektrische auto, zijn er ook onzekerheden die de aanschaf van een EV kunnen beïnvloeden. De belangrijkste onzekerheid is de veranderende regelgeving:
- Geleidelijk einde van belastingvoordelen: De belastingvoordelen zoals de wegenbelasting voor elektrische auto’s worden geleidelijk afgebouwd. Vanaf 2025 krijg je nog 75% korting op de MRB (motorrijtuigenbelasting). In 2026 is dat 40% korting. In 2029 is dat 35% korting en in 2030 30%.
- Direct stopzetting belastingvoordelen: Waar je de afgelopen jaren nog kon genieten van subsidies zoals SEPP voor een nieuwe of gebruikte elektrische auto of SEBA voor een nieuwe elektrische bedrijfsauto, kun je daar in 2025 naar fluiten. Deze subsidie is per 1 januari 2025 stopgezet.
- Aanpassing van de bijtelling: Officieel is de bijtelling verhoogd, maar die ene procent (van 16 naar 17% over 30.000 euro) maakt nu ook weer niet het verschil. De bijtelling voor 2026 wordt 22%, dus daar is het voordeel nog wel een stuk groter voor degene die nog net in 2025 een nieuwe leaseauto gaan rijden.
Deze onmiddellijke stopzetting van fiscale voordelen zorgt er voor dat er in het begin van 2025 jammer genoeg minder aandacht is voor elektrische auto’s.
Conclusie, en goed om te weten
De prijsdaling van tweedehands elektrische auto’s is een positieve ontwikkeling die de overstap naar elektrisch rijden voor veel mensen makkelijker maakt, mits je nu in de markt bent voor een EV uiteraard. Echter, de veranderende regelgeving kan de groei van de elektrische automarkt in de toekomst beïnvloeden.
- Verwachtingen voor de toekomst: De verwachting is dat de prijs van elektrische auto’s in de toekomst verder zal dalen, maar dat de snelheid van deze daling af zal nemen.
- Rol van de overheid: De overheid speelt een belangrijke rol in de stimulering van de verkoop van elektrische auto’s door middel van subsidies en fiscale voordelen.
- Ontwikkelingen in de batterijtechnologie: Verbeteringen in de batterijtechnologie zullen de actieradius en levensduur van elektrische auto’s verlengen, wat de aantrekkingskracht verder kan vergroten. Al adviseren we je om je niet alleen maar te focussen op de actieradius van een elektrische auto.
https://www.evupdate.nl/elektrische-auto/artikel/tesla-haalt-de-hele-ev-occasionmarkt-naar-beneden
EV nieuws