Een ontwikkeling die de concurrentie ongetwijfeld een beetje pijn zal doen: de Tesla Model 3 is nu verkrijgbaar voor een prijs die menig autoliefhebber doet watertanden. De vanafprijs van de populairste EV van Nederland is namelijk gezakt tot onder de magische grens van 40.000 euro. We hebben het weliswaar over het basismodel, maar het maakt de droom van de Nederlanders die een Tesla willen kopen ineens een stukje dichterbij.
Een slimme zet van Tesla?
Deze prijsdaling is natuurlijk geen toeval. De concurrentie op de markt voor elektrische auto’s neemt hand over hand toe. Nieuwe merken en modellen schieten als paddenstoelen uit de grond. Denk maar aan het succes van de Kia EV3, en van de Skoda Elroq kunnen we ook heel wat verwachten. Tesla, dat lange tijd de markt domineerde, ziet zich genoodzaakt om scherpere prijzen te hanteren om zijn positie te behouden. Maar wat betekent dit nu concreet voor de potentiële koper?
Tesla Model 3 is meer dan alleen een ‘instapper’
Met deze nieuwe prijsstelling komt de Tesla Model 3 opeens weer wat dichter bij populaire concurrenten die in een wat lager segment zitten. En als we dan zien dat de Model 3 allesbehalve een ‘basic’ model is, dan zal de concurrentie daar misschien best wel van wakker liggen.
Je krijgt voor die welgeteld € 39.990 een auto boordevol innovatieve technologie, een prima actieradius van ruim 500 kilometer en de prestaties die je van een Tesla mag verwachten. Denk aan een razendsnelle acceleratie, strakke wegligging en een minimalistisch, maar luxueus interieur. Laten we ook de voordelen van het Supercharger netwerk niet vergeten. Helaas komt die Model 3 ook zonder hendel voor de richtingaanwijzers, maar daar is de aftermarket voor.
Komt de EV-markt hierdoor weer in beweging?
De Model 3 is niet voor niets al jarenlang een van de bestverkochte elektrische auto’s ter wereld. En dit succesnummer is nu dus opeens eens een stuk betaalbaarder. Deze ontwikkeling is natuurlijk goed nieuws voor de consument. De lagere prijs van de Model 3 kan andere fabrikanten onder druk zetten om hun prijzen aan te passen. Tesla verlaagde de prijzen trouwens al eerder, en ook toen vreesde men dat dit zou leiden tot een ware prijzenoorlog op de EV-markt. Zover is het toen niet gekomen en dat zal ook nu niet het geval zijn.
Maar dat de consument er uiteindelijk van profiteert, dat moge duidelijk wezen. Bovendien draagt het bij aan de verdere opmars van elektrisch rijden in Nederland. Die opmars wordt momenteel een beetje afgeremd, mede door het ontbreken van stimulering door de overheid. Er is immers geen SEPP-subsidie en korting op de MRB meer. Maar hoe meer betaalbare EV’s er op de markt komen, hoe sneller de overgang naar een duurzamere mobiliteit zal gaan. De Tesla Model 3 speelt vanwege zijn imago hierin een belangrijke rol.
Ook is de prijsdaling van de Tesla Model 3 weer een duidelijk signaal dat de elektrische auto steeds betaalbaarder wordt. De tijd van hoge prijzen en beperkte beschikbaarheid is langzaam voorbij. Het is dan ook best mogelijk dat we in de toekomst nog meer van dit soort prijsdalingen gaan zien. Een ontwikkeling die we alleen maar kunnen toejuichen.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl