
Toyota wil elke klant de meest geschikte aandrijflijn kunnen aanbieden. Op EV-vlak had het Japanse merk tot dusverre alleen de bZ4x (en de elektrische ProAce Verso) in het gamma. Maar dat wil niet zeggen dat Toyota zich de EV-kaas van het brood laten eten. Zo heeft Toyota onlangs de Urban Cruiser aangekondigd en over enkele maanden staat ook de nieuwe C-HR+ in de showroom. Anders dan zijn naam doet vermoeden, is deze cross-over een volledig nieuw ontwikkeld model. En hij zou het de Kia EV3 en Volvo EX30 best wel eens lastig kunnen gaan maken.
Er was eens een Toyota C-HR …
En die compacte cross-over bleek een schot in de roos. Inmiddels heeft Toyota in Europa al dik een miljoen exemplaren van de ‘Coupé-High Rider’ verkocht. Dat smaakt naar meer, logisch daarom dat de ontwerpers eerst eens heel goed naar de naamgever van de nieuwe C-HR+ hebben gekeken voordat zijn de scherpe vouwen en vloeiende glooiingen in het plaatwerk schetsten.
De C-HR+ blijft duidelijk herkenbaar als een ‘Coupé-High Rider’, maar toch is er heel veel anders. Plusje voor de beschikbare binnenruimte is de langere wielbasis. Dat merk je vooral op de achterbank, waar je je benen prima kwijt kunt en niet gauw klem komt te zitten met je hoofd. Door de grotere glaspartijen maakt het interieur van de C-HR+ ook een veel ruimtelijkere indruk dan dat van de gevoelsmatig krappe C-HR (hybride).
Tot 600 kilometer op een volle accu
Toyota’s volledig elektrische e-TNGA-platform dient als basis, en dat betekent dat er een accupakket van 57,7 of 77,0 kWh (bruto) in de vloer is verwerkt. Er bestaan drie verschillende vermogensvarianten: 123 kW (167 pk) op de voorwielen in combinatie met de kleinste accu, 165 kW (224 pk) met de 77,0 kWh-accu en 252 kW (343 pk) voor het tweemotorige topmodel met AWD en de grootste accu. Deze versie accelereert in 5,2 tellen vanuit stilstand naar 100 km/h.
Afhankelijk van de gekozen motor-/accuvariant en het uitrustingsniveau, ligt een actieradius van 600 kilometer op een volle accu in het verschiet. Snelladen gaat met een piekvermogen van 150 kW, tegen meerprijs kan een 22 kW-boordlader worden besteld. Toyota belooft een rijke veiligheidsuitrusting, en rijeigenschappen die een grijns op je gezicht toveren. De Toyota C-HR+ wordt na de zomer al bij de Toyota-dealers in de showroom verwacht, de prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.
Facelift en grotere accu’s voor de bZ4x
Gelijktijdig met de onthulling van de veelbelovende C-HR+, laat Toyota ons kennismaken met de opgewaardeerde bZ4x. Wij kennen deze middenklasse SUV als een energiezuinige auto, die echter geen gigantische afstanden uit zijn accu haalt en aan de snellader weinig indruk weet te maken. Dat moest anders, vonden ze bij Toyota. Daarom krijgt de auto een grotere accu, met een capaciteit van 73,1 kWh (bruto). Goed voor een maximum rijbereik van 573 kilometer. De vernieuwde bZ4x wordt ook leverbaar met een kleinere accu van 57,7 kWh. Net als bij de C-HR+, is er keuze uit drie verschillende vermogensvarianten: 123 kW (167 pk) met voorwielaandrijving en 57,7 kWh, 165 kW (224 pk) met 73,1 kWh en 252 kW (343 pk) met twee elektromotoren en vierwielaandrijving. Snelladen gaat met maximaal 150 kW, een 22 kW-boordlader is optioneel.
Ook qua uiterlijk werd er aan de bZ4X gevijld en geschaafd. De neuspartij kreeg wat strakkere lijnen aangemeten en de koplampen zijn nu kleiner behuisd, terwijl de zwarte omlijsting van de wielkasten nu in hoogglans zijn uitgevoerd. Grotere verschillen zien we vanbinnen. Met name het dashboard heeft een metamorfose ondergaan, waarbij de trechtervorm naar het instrumentarium achter het stuur is verdwenen. Via het centrale scherm kan de accu nu worden voorverwarmd, een functie die via een ‘over-the-air’-update trouwens ook beschikbaar wordt op inmiddels afgeleverde bZ4x-en. Alle verbeteringen hebben er ten slotte toe geleid dat er nu een trailer met een geremd gewicht van 1.500 kilo aan de trekhaak mag – een verdubbeling.
Toekomstmuziek voor de stad
Toyota heeft nog meer nieuws: de FT-Me. Dit is een conceptcar voor de elektrische stadsauto van de toekomst. Geen voertuig met een gigantisch vermogen, maar ontwikkeld volgens de specificaties van de L6e-voertuigcategorie. Een brommobiel? Nee, zegt Toyota. Zou de FT-Me in de toekomst in productie gaan, dan moet die wél de veiligheid en het comfort kunnen bieden van een volwaardige personenauto. En dat is nog een hele uitdaging, want een laag gewicht (à 425 kilo) is een andere vereiste. Door de FT-Me alleen aan te bieden met een maximumsnelheid van 45 km/h, moet het lukken om de conceptcar door te ontwikkelen voor serieproductie.
De FT-Me is duidelijk gericht op het stadsverkeer van de toekomst, waar milieuzones en autovrije gebieden schering en inslag zijn. Door zijn compacte formaat laat de tweezitter zich echter op elke straathoek parkeren. Het interieur is gericht op optimale flexibiliteit: je kunt comfortabel met z’n tweeën op pad, maar de FT-Me kan zich ook in een handomdraai om laten toveren tot ieniemienievrachtwagentje. Doordat hij de L6e-categorie valt, kan je er al op 16-jarige leeftijd mee op pad. Met dat gegeven in het achterhoofd, moet de FT-Me ook betaalbaar blijven. Toyota laat tijdens de presentatie niet doorschemeren wanneer we de eerste exemplaren in de Amsterdamse binnenstad zien rijden. Het is natuurlijk ook nog maar een conceptcar.
Tekst: Igor Stuifzand
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl