
Het is niet de eerste keer dat technieken uit de Formule 1 later worden toegepast in conventionele auto’s. Mercedes-Benz ontwikkelde en patenteerde samen met Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP) in Brixworth, VK, een solid-state accu en bouwde deze in een EQS voor diverse tests.
Hogere energiedichtheid en gewichtsvermindering
Ingenieurs van Mercedes-Benz en de accu-experts van het Amerikaanse solid-state accubedrijf Factorial Energy hebben samengewerkt aan een compleet nieuw testprogramma voor solid-state accu’s. Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP), dat gespecialiseerd is in Formule 1-technologie, en het Mercedes-Benz Center of Competence for Battery Systems hebben samen een nieuw accusysteem ontwikkeld.
Na verschillende tests op testbanken werd het prototype van de solid-state accu eind 2024 in een EQS ingebouwd. De eerste laboratoriumtests vonden eveneens eind 2024 plaats, ter voorbereiding op de wegtests die in februari 2025 begonnen.
Wat zijn solid-state accu’s?
Solid-state accu’s maken gebruik van een vaste elektrolyt in plaats van een vloeibare, wat de veiligheid van de cel verhoogt en de toepassing van nieuwe anodes, zoals lithium-metaal, mogelijk maakt. Je kunt gerust zeggen dat dit de volgende stap is ten opzichte van conventionele lithium-ioncellen.
De solid-state technologie kan ervoor zorgen dat accu’s meer energie per kilogram kunnen opslaan, tot 0,45 kWh per kg op celniveau. Voor een actieradius van 500 kilometer zou je dan ongeveer 250 kg aan accu’s nodig hebben. Dat lijkt nog steeds een aanzienlijk gewicht, maar daar staat tegenover dat de elektromotor veel lichter is. Dankzij deze technologie zouden elektrische auto’s niet veel zwaarder meer zijn dan vergelijkbare brandstofauto’s.
Tot wel 25% meer actieradius
Uit de tests wordt verwacht dat een actieradius van meer dan 1.000 km haalbaar is. Ter vergelijking: de huidige EQS 450+, met een accucapaciteit van 118 kWh, heeft al een actieradius van meer dan 800 km.
In de komende maanden zal Mercedes-Benz de solid-state accu verder testen en de algehele prestaties evalueren met uitgebreide laboratorium- en wegtests.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl