
Lexus zet met de vernieuwde RZ een redelijk gedurfde stap. Deze premium SUV krijgt niet alleen een efficiëntere aandrijving en een groter rijbereik, maar het model introduceert ook baanbrekende technologieën zoals Steer-by-Wire en Interactive Manual Drive. Deze innovaties veranderen de manier waarop bestuurders hun auto ervaren, waardoor de RZ een van de meest vooruitstrevende EV’s in zijn klasse moet worden.
Lexus’ Steer-by-Wire
Voor het eerst in een Lexus maakt de stuurkolom plaats voor een volledig elektronische besturing. Het traditionele mechanische systeem is vervangen door een geavanceerd “Steer-by-Wire”-systeem, dat stuurinput via elektrische signalen naar de wielen overbrengt.
Wat merkt de bestuurder hiervan?
- Directere stuurrespons: De auto reageert sneller en preciezer op stuurbewegingen.
- Variabele stuurverhouding: Op lage snelheid is minder stuurinput nodig, terwijl de respons op hoge snelheid juist subtieler is voor meer stabiliteit.
- Geen trillingen of schokken meer: Oneffenheden in de weg worden niet langer via het stuur doorgegeven, wat het comfort verhoogt.
Revolutionair stuurconcept voor een natuurlijke rijervaring
Lexus heeft het systeem zo ontworpen dat het – ondanks de afwezigheid van een fysieke stuurverbinding – een natuurlijke rijervaring biedt. Een belangrijk onderdeel van dit systeem is het unieke stuurontwerp, dat in sommige markten als optionele ‘yoke’-variant wordt aangeboden. Dit U-vormige stuur minimaliseert de benodigde stuurbewegingen en biedt een futuristisch rijgevoel.
Steer-by-Wire maakt het bovendien mogelijk om softwarematige aanpassingen te doen aan de besturing, zonder fysieke componenten te vervangen. Dit opent de deur voor toekomstige updates die de besturing verder kunnen optimaliseren.

Interactive Manual Drive: een handbak in een elektrische auto?
Elektrische auto’s staan bekend om hun eenvoudige bediening: geen schakelpook, geen koppeling, enkel een gaspedaal en een rem. Lexus brengt daar verandering in met Interactive Manual Drive, een systeem dat schakelen simuleert in een EV.
Hoe werkt die Interactive Manual Drive?
- De bestuurder kan schakelmomenten kiezen via paddle shifters op het stuur.
- De software simuleert een achttraps versnellingsbak, waarbij elke ‘versnelling’ een specifiek koppelbereik heeft.
- Bij acceleratie en deceleratie wordt een gesimuleerd motorblokgeluid gegenereerd, zodat de rijervaring van een conventionele auto wordt nagebootst.
Waarom zou je willen schakelen in een EV?
Je moet het maar willen. Schakelen is in een elektrische auto immers totaal niet noodzakelijk, dus wat is het nut hiervan? Volgens Lexus verhoogt dit systeem de betrokkenheid van de bestuurder en geeft het meer controle over de prestaties. Voor autoliefhebbers die gewend zijn aan handgeschakelde transmissies, biedt dit systeem een brug tussen traditionele en elektrische aandrijftechnologie.

DIRECT4: intelligent vierwielaandrijvingssysteem
Naast de innovatieve besturing heeft Lexus ook zijn DIRECT4 vierwielaandrijving verbeterd. Dit systeem regelt de verdeling van het koppel tussen de voor- en achteras, afhankelijk van de omstandigheden.
Wat zijn de voordelen van dit systeem?
- Bij optrekken kan de krachtverdeling variëren van 60:40 tot 0:100 (voor/achter), afhankelijk van de tractie.
- In bochten past het systeem de verdeling dynamisch aan om maximale grip te behouden.
- Het resultaat is een stabielere en efficiëntere rijervaring, vooral bij hogere snelheden of op gladde ondergronden.
In combinatie met Steer-by-Wire en Interactive Manual Drive zorgt DIRECT4 voor een zeer responsieve rijervaring die zich aanpast aan de rijstijl van de bestuurder.
Meer vermogen, efficiënter laden en een groter rijbereik
Lexus heeft niet alleen de besturing en rijervaring aangepakt, maar ook de prestaties en efficiëntie van de RZ verbeterd.
Groter rijbereik dankzij geoptimaliseerde accu’s
Dankzij een geavanceerder accupakket en verbeterde energie-efficiëntie is het rijbereik tot wel 100 km toegenomen. De volgende uitvoeringen zijn beschikbaar:
Vermogen |
Rijbereik (WLTP) |
|
RZ 550e F SPORT |
300 kW |
± 450 km |
RZ 500e |
280 kW |
± 500 km |
RZ 350e |
165 kW |
± 575 km |
Sneller laden voor meer gebruiksgemak
- Nieuwe accu-preconditionering zorgt ervoor dat de accu vóór het laden op de optimale temperatuur wordt gebracht, wat vooral in de winter de laadtijden verkort.
- DC-Snelladen via CCS2 kan nu in ongeveer 30 minuten van 10% naar 80%, uiteraard mede afhankelijk van de snellaadzuil.
Lexus wil de RZ hiermee concurrerender maken binnen het premium EV-segment, waar snelle laadtijden en een groot rijbereik steeds belangrijker worden. Maar waar verschillende premium (en niet-premium) concurrenten een 800 volt systeem hebben, blijven de laadsnelheden van deze elektrische Lexus dankzij de 400 volt nog steeds behoorlijk achter.
F SPORT: de meest dynamische RZ ooit
Voor wie op zoek is naar een sportievere uitstraling en prestaties, introduceert Lexus de RZ 550e F SPORT.
Wat maakt de Lexus RZ F Sport zo speciaal?
- 300 kW vermogen, goed voor een 0-100 km/u sprint in 4,4 seconden.
- 20-inch aerodynamische wielen met lichtgewicht constructie.
- Unieke kleur ‘Neutrino Gray’ met contrasterende zwarte accenten.
- Sportstoelen met extra zijwaartse steun en een exclusief interieur met aluminium pedalen.
Door de combinatie van Steer-by-Wire, Interactive Manual Drive en een strakker afgesteld onderstel voelt de F SPORT-uitvoering als de meest dynamische Lexus EV tot nu toe.
Toekomstgerichte rijervaring
Waar veel EV’s zich richten op efficiëntie en actieradius, gooit Lexus het over een andere boeg: meer interactie, meer rijplezier en geavanceerdere technologieën. Met de vernieuwde RZ introduceert Lexus immers meer dan alleen een update. Het merk zet ook een interessante stap op het gebied van elektrische besturing en een nog dynamischere, toekomstgerichte rijervaring.
Maar of de Steer-by-Wire en Interactive Manual Drive voldoende zijn om kopers over de streep te trekken? Dat wordt natuurlijk afwachten. Lexus heeft met de vernieuwde RZ in ieder geval een elektrische SUV neergezet die zich op een bijzondere manier onderscheidt in een markt waar alles om prestaties, actieradius en laadsnelheid draait. De Lexus RZ is vanaf dit najaar verkrijgbaar.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl