
De Volvo EX30 was een van de meest succesvolle elektrische auto’s van 2024. Geen ware gamechanger, maar wel een auto die de maatstaf in zijn segment werd. Maar de concurrentie ligtop de loer. Niet alleen uit de eigen gelederen, zoals de Lynk & Co 02, maar ook de Skoda Elroq en de nu erg populaire Kia EV3 zullen de populaire Volvo het vuur aan de schenen leggen. Daarom heeft Volvo maatregelen genomen om de kosten en dus ook prijzen te verlagen.
Goedkopere Single Motor Essential-versie
Volvo gaat de productie van de EX30 in verband daarmee verplaatsen naar Gent. Daarnaast komt er ook een nieuwe instapuitvoering van de Volvo EX30. Deze Single Motor Essential zal verkrijgbaar zijn vanaf € 34.995. Maar dat is niet het enige nieuws: Volvo presenteert ook de EX30 Cross Country, een avontuurlijke variant die is ontworpen om zowel op de weg als op ruiger terrein te presteren.
Prijzen Volvo EX30 dalen, mogelijkheden groeien
Door de productie van de EX30 naar Gent te verplaatsen, kan Volvo de kosten verlagen en de auto tegen een scherpere prijs aanbieden. Met als resultaat de nieuwe instapuitvoering, de Volvo EX30 Single Motor Essential, en die is ongetwijfeld een welkome aanvulling in de line-up. Qua vermogen kom je niet bepaald tekort met deze versie, die is uitgerust met een 272 pk elektromotor op de achteras. De actieradius van 336 km is misschien niet in lijn met hetgeen je van een premium merk als Volvo verwacht. Standaard is de auto voorzien van Google Navigatie, BLIS (Blind Spot Information System), Park Assist voor en achter, een parkeercamera achter en 18-inch lichtmetalen velgen.
Single Motor Extended Range Core
Ook de Single Motor Extended Range is nu in de Core-uitrustingsvariant leverbaar, daarvan beginnen de prijzen bij € 39.995. Inderdaad, net zoveel als het onlangs goedkoper geworden instapmodel van de Tesla Model 3. Deze Core-uitvoering heeft een maximale range van 476 km, kan snelladen tot 153 kW en is standaard voorzien van een warmtepomp. Het maximale trekgewicht bedraagt 1.600 kg. De standaarduitrusting is uitgebreid met Park Assist voor en een in hoogte verstelbare passagiersstoel.
Nieuwe features en technologieën
De EX30 is nu ook uitgerust met een aantal nieuwe features en technologieën. Zo is er nu de mogelijkheid voor Vehicle-to-Load (V2L), waarmee de auto als energiebron voor andere apparaten kan dienen. Ook nieuw is Plug & Charge, waarmee het opladen nog eenvoudiger wordt. De nieuwe Range Mode zorgt ervoor dat het rijbereik optimaal wordt benut, en Android Auto maakt naast Apple Carplay naadloze connectiviteit met smartphones mogelijk.

Op avontuur met de Volvo EX30 Cross Country
Naast de prijsverlaging en de nieuwe instapuitvoering presenteert Volvo ook de EX30 Cross Country. Deze stoere, avontuurlijke variant is ontworpen voor mensen die graag de stad uit trekken en de natuur willen verkennen. De Volvo EX30 Cross Country heeft een – enigszins – verhoogde bodemvrijheid, speciale wielen en vierwielaandrijving. Daarnaast is de auto voorzien van unieke designelementen om de avontuurlijke uitstraling te benadrukken.
De EX30 Cross Country is niet alleen stoer en avontuurlijk, Volvo heeft ook aan de praktische bruikbaarheid en veiligheid. Het functionele interieur biedt diverse slimme opbergoplossingen. Daarnaast is de auto uitgerust met Google built-in voor navigatie en connectiviteit. En natuurlijk voldoet de EX30 Cross Country aan de hoge veiligheidseisen die je van Volvo mag verwachten.
Vooralsnog is de nieuwe variant alleen als ‘Ultra’ verkrijgbaar. Deze Volvo EX30 Cross Country Ultra heeft in Nederland een vanafprijs van € 52.995.
Om de Cross Country-beleving compleet te maken, introduceert Volvo ook de Cross Country Experience. Dit wordt een ecosysteem met allerlei bijpassende accessoires.
Inspiratie door de smart #5?
Ergens zou je denken dat Volvo zich heeft laten inspireren door de smart #5, eveneens van moederconcern Geely, die ook off-road aspiraties heeft, maar dat lijkt ons niet het geval. Volvo heeft immers al vele jaren Cross Country-versies in het programma, zelfs al vorige eeuw, met de eerste (hoekige en volgens ingewijden allerbeste) generatie van de V70. De Haldex-koppeling, die Volvo toen gebruikte, was overigens niet de allerbeste keus. Evengoed behoren die V70-versies tot de ware liefhebbersauto’s. De Volvo EX30 is trouwens een (flink) maatje kleiner dan de stoere smart #5, die voor zover wij weten binnenkort gelanceerd wordt. Beide auto’s staan overigens wel allebei op Geely’s SEA-platform.
Minder geld, meer mogelijkheden
De Volvo EX30 is dus niet alleen goedkoper geworden, maar biedt nu ook meer mogelijkheden dan ooit tevoren. Met de nieuwe instapuitvoering en de avontuurlijke Cross Country-variant is er voor ieder wat wils. Het is duidelijk dat Volvo met de EX30 een slimme zet heeft gedaan om de concurrentie het hoofd te bieden. En met de komst van de Cross Country-variant lijkt het erop dat ze ook de avontuurlijke rijder niet vergeten zijn. Dat maakt de Volvo EX30 nogmaals een auto die op alle fronten weet te overtuigen.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl