De Dacia Spring heeft de afgelopen jaren vrijwel het rijk alleen gehad in het A-segment van elektrische auto’s. Maar die tijd lijkt voorbij. Steeds meer fabrikanten zien brood in kleine, betaalbare elektrische stadsautootjes. De strijd in zowel in het A-segment als het B-segment is losgebroken en de kleine en compacte elektrische auto’s komen eraan. Het kan haast niet anders of 2025 wordt “het jaar van de kleintjes”. Goed nieuws voor de consument natuurlijk, die bijna schreeuwt om een betaalbare elektrische auto. In dit eerste deel van een reeks artikelen kijken we naar de drie nieuwkomers in het A-segment die volgens ons de Dacia Spring het vuur aan de schenen gaan leggen.
Dongfeng Box: Verrassende nieuwkomer
Dongfeng, een grote speler op de Chinese automarkt, waagt de sprong naar Europa met de Box. Tijdens een presentatie van de eerste Nederlandse dealer stond daar, te midden van grote SUV’s, de Box. Wat ons betreft is die naam is niet toevallig, want de Box kwam voor ons als een duveltje uit een doosje. Hij ontpopt zich tot een compact en praktisch vormgegeven autootje dat vooral in de stad goed tot zijn recht zal komen.
De Box is niet alleen praktisch, maar ook keurig afgewerkt, én aantrekkelijk geprijsd. Met een vanafprijs van rond de € 22.400,- is hij een geduchte concurrent voor de Dacia Spring. Voor dat geld krijg je een auto met een actieradius van zo’n 200 à 300 kilometer, meer dan genoeg voor de dagelijkse ritjes. En met een snellaadvermogen van 60 kW ben je ook aardig snel weer onderweg na een korte laadstop. Even een kop koffie halen en je accu is alweer voor een flink deel bijgeladen!
De Box is niet alleen uniek vanwege zijn scherpe prijs. Zijn design mag er ook wezen. Want de Dongfeng Box ziet er lekker modern en fris uit, met strakke lijnen en een eigenwijs karakter. Hij heeft misschien zelfs iets weg van een kleine SUV, met zijn behoorlijk stoere neus en eigenzinnige lichtunits. Het interieur is verrassend ruim en beschikt ook over de nodige moderne technologie, zoals een groot touchscreen en verschillende rijhulpsystemen.
Bijzonderheden Dongfeng Box
- Modern en fris design met SUV-achtige elementen
- Ruim interieur met moderne technologie
- Snellaadvermogen van 60 kW
- Actieradius tot circa 300 kilometer
- Scherpe prijs vanaf € 22.400,-
Leapmotor T03: Klein maar fijn
Ook Leapmotor, een andere Chinese autofabrikant, wil een graantje meepikken van de groeiende markt voor elektrische stadsauto’s. Met de T03 hebben ze een sterke troef in handen, en laten we niet vergeten dat Leapmotor samenwerkt met Stellantis zodat er in no-time een representatief dealer- en servicenetwerk kan worden opgezet. Deze compacte hatchback is misschien klein van stuk, maar best wel aardig ruim van binnen. Hij biedt voldoende plek voor vier volwassenen en heeft zelfs een aardige bagageruimte.
De T03 is verkrijgbaar vanaf € 19.950,- en biedt daarmee veel waar voor zijn geld. De actieradius bedraagt ongeveer 250 kilometer, voldoende voor de meeste stadsritten. En met een snellaadvermogen van 45 kW sta je ook niet al te lang aan de snellaadzuil. De Leapmotor T03 scoort volgens de eerste tests behoorlijk wat punten met zijn rijeigenschappen. Hij is wendbaar en comfortabel, en voelt zich thuis in de stad. Je manoeuvreert er gemakkelijk mee door druk verkeer en vindt altijd wel een plekje om te parkeren. Ook de uitrusting is keurig voor deze prijsklasse, met onder andere airconditioning, een touchscreen en diverse veiligheidssystemen.
Bijzonderheden Leapmotor T03
- Verrassend ruim interieur
- Wendbaar en behoorlijk comfortabel
- Zeer scherpe prijs – nog een 20 mille!
- Snellaadvermogen van 45 kW
- Actieradius van circa 250 kilometer
Hyundai Inster: Misschien wel de meeste potentie
Hyundai komt met de Inster, een kleine EV met een grote persoonlijkheid. De Inster combineert een aantrekkelijk design met praktische bruikbaarheid. Hij ziet er niet alleen leuk en herkenbaar uit, maar biedt ook voldoende ruimte en comfort voor dagelijks gebruik.
De Inster is iets duurder dan de Dongfeng Box en Leapmotor T03, maar met een vanafprijs van € 23.995,- is het verschil maar gering. Maar daar krijg je dan ook meer voor terug. De actieradius bedraagt bijvoorbeeld maximaal 370 kilometer, een uitstekende waarde voor een auto in dit segment. Ook het snellaadvermogen is met 50 kW prima in orde.
Wat de Inster onderscheidt van de concurrentie? Dat is zijn volwassen karakter. De Hyundai Inster rijdt comfortabel en stabiel, en biedt verrassend veel ruimte voor passagiers en bagage. Ook het interieur is netjes afgewerkt en voorzien van moderne technologie. Je merkt aan alles dat Hyundai veel ervaring heeft met het bouwen van kwalitatief goede auto’s.
Bijzonderheden Hyundai Inster:
- Volwassen rijgedrag en comfort
- Ruim interieur en bagageruimte
- Prima actieradius tot 370 kilometer
- Snellaadvermogen van 50 kW
- Kwalitatief hoogwaardige afwerking
De strijd om het A-segment barst los
De Dacia Spring krijgt dus serieuze concurrentie van deze drie nieuwkomers. Elke auto heeft zijn eigen sterke punten en aantrekkingskracht. De Dongfeng Box scoort met zijn scherpe prijs, afwerking en design, de Leapmotor T03 overtuigt met zijn rijeigenschappen en prijs-kwaliteitverhouding, en de Hyundai Inster biedt een redelijk volwassen rijervaring en een relatief grote actieradius.
Welke auto komt als winnaar uit de bus? Dat hangt af van de individuele behoeften en voorkeuren van de koper. Maar één ding is zeker: het A-segment van elektrische auto’s wordt steeds interessanter. Laat de kleintjes maar komen!
https://www.evupdate.nl/elektrische-auto/artikel/welke-evs-gaan-het-in-2025-het-jaar-van-de-kleintjes-helemaal-maken-deel-1-a-segment
EV nieuws