Zoals we in ons vorige artikel van deze reeks schreven, zou 2025 wel eens het jaar kunnen worden dat de kleine elektrische auto’s een flinke opmars maken. In dat artikel beschreven we een aantal kleine stadsautootjes met genoeg potentie voor succes. Nu is het tijd voor een maatje groter: de compacte hatchbacks in het B-segment. Deze auto’s bieden wat meer ruimte en comfort, voor soms slechts een iets hogere prijs. Ideaal dus voor wie regelmatig passagiers of bagage meeneemt, makkelijk door de stad wil kunnen manoeuvreren en de lat wat hoger heeft liggen. In dit tweede deel van onze serie “2025 wordt het jaar van de kleintjes” bekijken we drie modellen die de markt in 2025 wel eens aardig kunnen gaan opschudden: de Renault 5 E-Tech Electric, de Fiat Grande Panda en de Citroën ë-C3.

Renault 5 E-Tech Electric: Smaakmaker met retro-looks

De Renault 5 E-Tech Electric is een elektrische auto die de harten van velen sneller doet kloppen. Met zijn retro-design, geïnspireerd op de iconische Renault 5 uit de jaren 70, is het een echte blikvanger op de weg. De kenmerkende koplampen, de van het origineel afgeleide carrosserievorm en de opvallende achterlichten zorgen voor een nostalgisch gevoel, maar dan wel in een modern jasje.

Maar laat je niet misleiden door zijn nostalgische uiterlijk, want onderhuids is dit een hypermoderne elektrische auto. De Renault 5 E-Tech Electric maakt gebruik van een volledig nieuw platform, dat speciaal voor elektrische auto’s is ontwikkeld. Dit platform biedt niet alleen ruimte aan een krachtige elektromotor en een grote accu, maar zorgt er ook voor dat de auto relatief ruim is.

Renault 5 E-Tech Electric

Het compacte formaat maakt hem ideaal voor stadsgebruik, maar hij beschikt ook over een uitstekende wegligging zodat hij ook uitstekend tot zijn recht komt op langere afstanden. En ook daarvoor heeft hij de bestuurder en passagiers genoeg comfort te bieden. En natuurlijk beschikt de Renault 5 E-Tech Electric over geavanceerde technologie met daaronder diverse rijassistentiesystemen, zoals adaptieve cruisecontrol, lane assist en een automatisch noodremsysteem.

Het interieur van de Renault 5 E-Tech Electric is modern en minimalistisch, met een groot touchscreen in het midden van het dashboard. Via dit touchscreen bedien je alle functies van de auto, van navigatie en entertainment tot de klimaatregeling. Het interieur doet ook ontegenzeggelijk denken aan het interieur van de originele Renault 5. Een leuke, goed geslaagde combinatie,

De Renault 5 E-Tech Electric is verkrijgbaar met twee verschillende accupakketten: een 40 kWh accu met een actieradius van 240 km, en een 52 kWh accu met een actieradius van 320 km. Ook het snellaadvermogen is met 130 kW dik in orde.

Bijzonderheden Renault 5 E-Tech Electric:

  • Moderne techniek in een retro-jasje
  • Vlotte acceleratie en soepele rijervaring
  • Keuze uit twee accupakketten (240 km / 320 km)
  • Snellaadvermogen van 130 kW
  • Vanafprijs rond de € 27.990,-

Fiat Grande Panda: De Italiaanse verrassing

Fiat, dat zich de laatste jaren uitsluitend beperkt tot compacte en praktische stadsauto’s, komt met de Grande Panda, een elektrische én grotere variant van hun razend populaire Panda. De Grande Panda heeft nog maar weinig van de charmante uitstraling van dit gewilde model, omdat men met het hoekige ontwerp teruggrijpt naar de allereerste Panda, wat zo ongeveer een doos op wielen was. En zo heb je een auto met het formaat van de Punto, met een uiterlijk dat is afgeleid van dat kleine, hoekige “je blijft lachen” autootje.

Fiat Grande Panda Electric

De Fiat Grande Panda is prima geschikt als stadsauto, met redelijk compacte afmetingen en zijn praktische karakter. Hij is ontworpen om zich gemakkelijk door druk verkeer te bewegen en om te parkeren in krappe plekjes. Zijn moderne elektrische aandrijflijn is daar ook zonder meer ideaal voor. Maar hij staat ook zijn mannetje op de snelweg, zodat een ritje naar dat Zweedse woonwarenhuis ook geen enkel probleem is.

Het interieur van de Grande Panda is volgens de fabrikant verrassend ruim voor een auto van dit formaat. Natuurlijk, hij is een maatje groter dan het originele model, en dat merk je natuurlijk ook meteen terug aan de ruimte. Er is voldoende ruimte voor vijf volwassenen en de bagageruimte is ook best bruikbaar. Fiat heeft gekozen voor een functioneel dashboard, met een minimum aan instrumenten en een eenvoudige bediening. En ook wat dat betreft is het dus een echte Panda.

Een ander aspect dat de Grande Panda aantrekkelijk maakt, dat is zijn scherpe prijs. Met een vanafprijs van € 25.990,- is het een van de meest betaalbare elektrische auto’s in het B-segment. Daarvoor krijg je een auto met een actieradius van 250 kilometer, meer dan voldoende voor dagelijks gebruik, ook al doen de sceptici je misschien anders geloven.

Bijzonderheden Fiat Grande Panda:

  • Betaalbare, eigenzinnig ogende elektrische stadsauto
  • Redelijk ruim interieur en praktische bruikbaarheid
  • Actieradius ongeveer 250 kilometer
  • Laadsnelheid waarschijnlijk maximaal 100 kW
  • Vanafprijs van € 25.990,-

Citroën ë-C3: Betaalbare alleskunner

Citroën zet met de ë-C3 in op betaalbaarheid en veelzijdigheid. Deze elektrische hatchback is ontworpen om aan de behoeften van een breed publiek te voldoen, van stadsbewoners tot gezinnen. De ë-C3 combineert een aantrekkelijk design met veel praktische gebruiksmogelijkheden én een bijzonder scherpe prijs.

De ë-C3 valt niet direct op door zijn eigenzinnige design, wat dat betreft is het niet direct een echte Citroën om te zien. En dat hij in technisch opzicht een zustermodel van de Fiat Grande Panda is, dat is helemaal niet te merken. Dat maakt de ë-C3 tot een niet al te opvallend maar best wel praktisch autootje, met een iets hogere zitpositie en een enigszins stoere uitstraling. Het interieur is redelijk ruim en comfortabel, en biedt voldoende plek voor vijf personen. De ë-C3 is ook leverbaar met een panoramadak, waardoor het interieur extra licht en ruim aanvoelt.

Citroën ë-C3

Citroën heeft bij de ë-C3 veel aandacht besteed aan comfort. De auto beschikt over een extra comfortabel onderstel – dat is dus wel typisch Citroën – en een goede geluidsisolatie. Ook de stoelen zijn comfortabel en bieden voldoende steun. De basisuitvoering ontbeert een infotainmentsysteem maar dat mag de pret niet drukken. Daarvoor kun je namelijk ook je telefoon gebruiken.

De ë-C3 is verkrijgbaar met twee verschillende accupakketten: een 30 kWh accu met een actieradius van 320 kilometer en een 51 kWh accu met een actieradius van 340 kilometer. Ook het snellaadvermogen is met 100 kW prima in orde.

Vorig jaar, toen de Citroën ë-C3 werd aangekondigd, hadden wij trouwens verwacht dat dit dé gamechanger van 2024 zou worden. Door softwareproblemen werd de lancering van de ë-C3 uitgesteld en dat werkt niet in zijn voordeel. Nu hij wél beschikbaar is, komt hij terecht in een veel sterker bezet segment. Niet alleen de hier genoemde Fiat Grande Panda en Renault 5 E-Tech Electric, maar ook drie interessante elektrische modellen in het A-segment zitten hem danig in het vaarwater.

Bijzonderheden Citroën ë-C3:

  • Praktisch design met iets hogere zitpositie
  • Behoorlijk ruim en comfortabel interieur
  • Keuze uit twee accupakketten (320 km / 340 km)
  • Snellaadvermogen van 100 kW
  • Vanafprijs rond de € 24.300,-

Is dit de toekomst van het B-segment?

Deze drie modellen laten zien dat het B-segment dit jaar een spannend strijdtoneel zou kunnen. De Renault 5 E-Tech Electric scoort met zijn aantrekkelijke retro looks en moderne technologie, de Fiat Grande Panda heeft ook een kenmerkend design en overtuigt ook met zijn betaalbaarheid en praktische bruikbaarheid, en de Citroën ë-C3 biedt niet alleen een comfortabele rijervaring maar is ook de goedkoopste van de drie. Welke auto past het beste bij jouw behoeften en wensen? Dat is een vraag die alleen jij zelf kunt beantwoorden. Een van deze drie, of een maatje kleiner, of juist groter, of toch maar een tweedehands elektrische auto? Er is keus genoeg!

https://www.evupdate.nl/elektrische-auto/artikel/welke-evs-gaan-het-in-2025-het-jaar-van-de-kleintjes-helemaal-maken-deel-2-b-segment-hatchbacks

EV nieuws

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *