De populariteit van SUV’s blijft maar groeien, en dat zien we ook terug bij de elektrische modellen. Steeds meer mensen kiezen voor een stoere SUV met een hoge zitpositie en een ruim interieur. Maar ook in de stad zijn SUV’s inmiddels een gewoon verschijnsel. Het feit dat ze zwaarder en minder zuinig zijn, en vaak ook minder fijn rijden, dat nemen we maar al te graag voor lief.
Compacte SUV’s in het B-segment bieden een aantrekkelijke combinatie van ruimte, comfort en vlotte looks. Ze zijn ideaal voor mensen die regelmatig passagiers of bagage meenemen, maar toch makkelijk door de stad willen kunnen manoeuvreren en ook de langere ritten niet schuwen. Ze zijn dus zo’n beetje van alle markten thuis
In dit derde en laatste deel van onze serie “2025 wordt het jaar van de kleintjes” bekijken we de modellen die in 2025 de show gaan stelen, met de Kia EV3, Skoda Elroq en Opel Frontera als belangrijkste kanshebbers.
Kia EV3: De veelbelovende nieuwkomer
Kia gooit hoge ogen met de EV3, een compacte SUV met een enigszins futuristisch design en geavanceerde technologie. De EV3 is een echte blikvanger, met zijn scherpe lijnen, zijn opvallende lichtunits en zijn aerodynamische vormgeving.
Maar de EV3 is meer dan alleen een mooi gezicht. Hij biedt ook een ruim en comfortabel interieur, met voldoende plek voor het hele gezin. Ook de bagageruimte is met een inhoud van 460 liter prima bruikbaar.
De Kia EV3 is leverbaar met twee verschillende accupakketten. De standaard versie heeft een actieradius van 436 kilometer, terwijl de Long Range versie zelfs 545 kilometer haalt. Verder is de DC-laadsnelheid met 150 kW ook prima in orde.
Bijzonderheden Kia EV3:
- Modern, onderscheidend design
- Ruim en comfortabel interieur
- Lange actieradius (tot 605 km)
- Snellaadvermogen van 150 kW
- Vanafprijs rond de € 37.000,-
Skoda Elroq: De praktische alleskunner
Skoda staat bekend om zijn praktische en betaalbare auto’s, en de Elroq is daarop geen uitzondering. Deze compacte SUV biedt een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, met veel ruimte en comfort voor een scherpe prijs.
De Elroq is gebaseerd op hetzelfde platform als de Volkswagen ID.3 en de Cupra Born. Dit platform biedt niet alleen ruimte aan een grote accu, maar zorgt ook voor een uitstekende wegligging en een comfortabele rijervaring. In feite kun je de Elroq beschouwen als een compactere versie van de Enyaq. Het verschil zit hem vooral in de afmetingen achterin, op de achterbank en in de kofferbak.
Het interieur van de Elroq is typisch Skoda: functioneel, overzichtelijk en ruim. Er is voldoende plek voor vijf volwassenen en hun bagage. De bagageruimte heeft een respectabele inhoud van 470 liter.
De Skoda Elroq heeft een actieradius van maximaal 597 kilometer en een snellaadvermogen van 175 kW.
Bijzonderheden Skoda Elroq:
- Praktisch en betaalbaar
- Ruim interieur en grote bagageruimte
- Actieradius tot 579 kilometer
- Snellaadvermogen tot 175 kW
- Vanafprijs rond de € 35.000,-
Opel Frontera Electric: De comeback van een klassieker
De Opel Frontera is terug van weggeweest, dit keer in een volledig elektrische uitvoering. En ook een flink maatje kleiner. De Frontera was in de jaren ’90 een populaire, stoere middelgrote SUV, en Opel hoopt met deze elektrische variant zijn oude glorie te herleven.
De elektrische Frontera heeft een stoer en modern design, met een hoge zitpositie en een robuuste uitstraling. Het interieur is ruim en comfortabel, met voldoende plek voor vijf personen. Het is trouwens een zustervoertuig van de nieuwe Citroën ë-C3 Aircross.
De Opel Frontera Electric heeft een actieradius tot 40 kilometer en een snellaadvermogen van 100 kW.
Bijzonderheden Opel Frontera Electric:
- Stoer en modern design
- Ruim en comfortabel interieur
- Actieradius tot 400 kilometer
- Snellaadvermogen van 100 kW
- Vanafprijs rond de € 31.000,-
Ford Puma Gen-E: De sportieve uitdager
Ford brengt met de Puma Gen-E een elektrische variant van hun populaire compacte SUV. De Puma Gen-E combineert een sportieve uitstraling met een praktische bruikbaarheid.
De Puma Gen-E heeft een dynamisch design, met een aflopende daklijn en een opvallende grille. Het interieur is modern en sportief, met comfortabele sportstoelen en een digitaal instrumentenpaneel.
De Ford Puma Gen-E heeft een actieradius van 376 kilometer en een snellaadvermogen van 100 kW. Daarmee onderscheidt hij zich zeker niet, maar Ford heeft een trouwe schare fans en qua uiterlijk scoort hij ook heel wat punten.
Bijzonderheden Ford Puma Gen-E:
- Sportief design
- Dynamische rijervaring
- Actieradius van 376 kilometer
- Snellaadvermogen van 100 kW
- Vanafprijs rond de € 36.000,-
Outsiders: Citroën ë-C3 Aircross en Lynk & Co 02
Naast de vier belangrijkste kanshebbers zijn er nog twee outsiders die we in de gaten moeten houden: de Citroën ë-C3 Aircross en de Lynk & Co 02.
De Citroën ë-C3 Aircross is een compacte SUV met een eigenzinnig design en een ruim interieur. Vooral zijn bijzonder scherpe prijs zal menigeen aanspreken. De Lynk & Co 02 is een Chinese SUV met een stoere uitstraling en een rijke uitrusting, met hetzelfde platform als de Volvo EX30, Smart #1 en Zeekr X.
Bijzonderheden Citroën ë-C3 Aircross:
- Eigenzinnig design
- Ruim interieur
- Actieradius van 300 kilometer
- Snellaadvermogen van 100 kW
- Zeer scherpe vanafprijs van circa € 27.000,-
Bijzonderheden Lynk & Co 02:
- Stoer design
- Rijke uitrusting
- Actieradius van 445 kilometer
- Snellaadvermogen van 150 kW
- Vanafprijs rond de € 36.000,-
De steeds hevigere strijd om de elektrische B-segment SUV
De concurrentie in het B-segment SUV is hevig, met veelbelovende modellen van verschillende merken. Waar voorheen auto’s als de MG ZS, Peugeot e-208 en Opel Mokka Electric het veld aanvoerden, zijn de verhoudingen in dit segment nu bijna compleet veranderd. Er zijn het afgelopen jaar diverse meer dan interessante kanshebbers bijgekomen.
De Kia EV3 scoort met zijn bijna futuristische design en flinke actieradius, de Skoda Elroq overtuigt met zijn praktische bruikbaarheid en scherpe prijs, de Opel Frontera maakt een comeback met een stoere uitstraling, en de Ford Puma Gen-E zet in op een sportieve rijervaring. En dan zijn er nog de zeer scherp geprijsde Lynk & Co en Citroën. Keuze te over dus, ook voor wie wat meer op de centjes moet letten.
Welke auto komt als winnaar uit de bus? Natuurlijk hangt dat nog altijd af van de individuele behoeften en voorkeuren van de koper. Maar één ding is zeker: de strijd in het B-segment SUV wordt dit jaar uitermate interessant!
https://www.evupdate.nl/elektrische-auto/artikel/welke-evs-gaan-het-in-2025-het-jaar-van-de-kleintjes-helemaal-maken-deel-3-b-segment-suvs
EV nieuws