Een icoon herleeft

De Renault 5 Turbo en Turbo 2 waren in de jaren ’80 ware sensaties: compacte krachtpatsers die zowel op het circuit als in de rallysport furore maakten. Deze modellen hebben een blijvende indruk achtergelaten en zijn nog steeds geliefd onder autoliefhebbers. Nu, ruim veertig jaar later, blaast Renault dit erfgoed nieuw leven in met de Renault 5 Turbo 3E: een volledig elektrische, compromisloze sportauto die zowel een eerbetoon is aan zijn voorgangers als een toonbeeld van moderne technologie.

Een nieuw segment: de mini-supercar

Met de Renault 5 Turbo 3E introduceert Renault een compleet nieuw segment: de mini-supercar. Waar traditionele supercars vaak breed, laag en compromisloos krachtig zijn, weet dit model de compacte afmetingen van een hot hatch te combineren met de uitstraling en prestaties van een exclusieve, krachtige sportwagen.

Met een lengte van slechts 4,08 meter en een breedte van 2,03 meter heeft de Turbo 3E een beetje kart-achtige verhoudingen. Dit zorgt niet alleen voor een krachtige, agressieve uitstraling, maar plaatst hem ook qua verhoudingen dichter bij high-performance sportauto’s dan bij traditionele compacte modellen. Renault heeft overigens een duidelijk recept voor zo’n mini-supercar:

  • Extreme prestaties verpakt in een compacte en wendbare auto.
  • Speelser en toegankelijker dan traditionele supercars.

En daar voegt de Turbo 3E nog het volgende aan toe:

  • Volledig elektrische aandrijving.
  • Een aansprekend motorsport-DNA.
  • Beperkte oplage van 1.980 exemplaren dus een gegarandeerde exclusiviteit.

Met de 5 Turbo 3E wil Renault bewijzen dat een supercar niet per se groot of onpraktisch hoeft te zijn. Een puur op prestaties gerichte auto kan ook in een compacte vorm bestaan. Uiteraard hoopt Renault dat deze elektrische mini-supercar, met zijn opvallende styling, extreme prestaties en rally-genen een nieuw tijdperk in zal luiden.

Meer dan 500 pk

Met een vermogen van 540 pk, een koppel van 4.800 Nm en een speciaal ontwikkeld koolstofvezel chassis zet de Renault 5 Turbo 3E is een van de krachtigste elektrische rallywagens. De enige andere elektrische rallywagen die in substantiële aantallen wordt gebouwd en rally’s rijdt is, de Opel Corsa Rally Electric. Die auto is totaal niet vergelijkbaar en heeft veel bescheidenere prestaties (en dito doelstelling).

Maar bij de Renault 5 Turbo 3E is er geen sprake van bescheidenheid, daar draait zo’n beetje alles om het woord ‘indrukwekkend’. Dankzij de lichte constructie blijft het gewicht beperkt tot 1.450 kg, en zorgt in combinatie met het riante vermogen voor explosieve prestaties.

Vanuit stilstand sprint hij in minder dan 3,5 seconden naar 100 km/u, en op het circuit bereikt hij een topsnelheid van 270 km/u. Dit model leunt niet alleen op zijn iconische design en nostalgie, maar bewijst met deze cijfers ook zijn serieuze sportieve capaciteiten.

Maximale rijbeleving, waar dan ook

De Renault 5 Turbo 3E is niet zomaar een elektrische sportauto, maar een compacte en wendbare rijmachine, ontwikkeld met één helder doel: maximale rijbeleving, of dat nu op asfalt of in het terrein is. Renault heeft hiervoor de expertise van Alpine, Renault Sport en andere divisies gebundeld om een puur rijdersgerichte auto te creëren.

Dit wordt bereikt door een combinatie van geavanceerde technologieën en slimme ontwerpkeuzes. De lichtgewicht koolstofvezelconstructie draagt bij aan optimale prestaties en wendbaarheid, terwijl de twee elektromotoren, elk gekoppeld aan een achterwiel, zorgen voor een unieke en directe rijervaring. Daarnaast beschikt de auto over achterwielaandrijving met een speciale driftmodus en een handrem zoals in echte rallywagens, waarmee de bestuurder volledige controle houdt in scherpe bochten en uitdagende omstandigheden.

Met deze eigenschappen lijkt de Renault 5 Turbo 3E klaar om zich te meten met iconische rallywagens uit het verleden. Of hij daadwerkelijk dezelfde legendarische status zal bereiken, dat zal de tijd natuurlijk moeten uitwijzen.

Twee motoren voor een pure rijdynamiek

We noemden ze al even: de twee motoren en de achterwielaandrijving. Waar veel elektrische sportauto’s vierwielaandrijving of een enkele motor op de achteras hebben, pakt Renault het bij de Turbo 3E anders aan. Dit model heeft twee volledig onafhankelijke elektromotoren, elk gekoppeld aan een achterwiel. Dit zorgt voor maximale controle en wendbaarheid, terwijl het vermogen per wiel nauwkeurig kan worden afgestemd op de rijomstandigheden.

Bij driften of rallyrijden reageert de auto daardoor nog scherper op input van de bestuurder, die bovendien de klassieke handrem kan gebruiken voor extra controle in de bochten. Dankzij de afwezigheid van een versnellingsbak en een mechanisch differentieel blijft het gewicht laag en de efficiëntie hoog. De accu’s zijn uiteraard tussen de voor- en achteras in de bodem geplaatst, wat voor een prettig laag zwaartepunt en een optimale gewichtsverdeling zorgt. Dat komt zowel de stabiliteit als de wendbaarheid ten goede.

Het onderstel, ontwikkeld door Alpine, biedt volgens Renault een perfecte balans tussen sportiviteit en comfort. De afstemming van het onderstel is grotendeels gebaseerd op motorsportervaring van Renault en Alpine en kenmerkt zich door een directe stuurrespons en een meer dan indrukwekkende grip terwijl de achterwielaandrijving de liefhebbers van sportief rijden ongetwijfeld zal aanspreken.

Ultrasnel opladen en hoge vermogensafgifte met 800 volt

Naast zijn indrukwekkende prestaties blinkt de Renault 5 Turbo 3E ook uit op het gebied van laadsnelheid en efficiëntie. Dit model beschikt over een 800-volt architectuur, een technologie die tot nu toe vooral wordt toegepast in high-performance modellen zoals de Porsche Taycan en Audi e-tron GT.

Dankzij deze technologie kan de 70 kWh accu zijn energie optimaal aan de motoren afgeven, en kan de auto ook efficiënter met die energie omgaan.

Uiteraard maakt die 800 volt het ook mogelijk om de accu razendsnel op te laden. Aan een 350 kW DC-snellader kan de accu in slechts 15 minuten van 15% naar 80% worden opgeladen. Dat zal vooral tijdens rallyritten, waarvoor deze auto immers ontworpen is, van belang zijn. Voor het reguliere opladen aan normale AC-laadpalen of thuislader is er ook de bekende 11 kW omvormer aanwezig.

De theoretische WLTP-actieradius bedraagt overigens 400 kilometer, met de nadruk op dat ‘theoretisch’. In de praktijk zal deze, door een zo goed als onvermijdbaar sportief rijgedrag, merkbaar lager uitvallen.

Exclusief en gepersonaliseerd

Een auto als de Renault 5 Turbo 3E is geen standaardproduct. Renault biedt kopers dan ook de mogelijkheid om hun exemplaar volledig naar wens samen te stellen, zowel van binnen als van buiten. Hierdoor hoeft geen enkele Turbo 3E hetzelfde te zijn, wat de exclusiviteit van deze gelimiteerde oplage van 1.980 stuks alleen maar versterkt.

Exterieur

De Renault 5 Turbo 3E is verkrijgbaar in verschillende kleuren en afwerkingen, waaronder enkele speciale livery’s die verwijzen naar de originele Renault 5 Turbo en Turbo 2. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Rouge Grenade, een diepe rode lak die doet denken aan de klassieke productiemodellen.
  • Een geel-wit-zwarte Tour de Corse-uitvoering, geïnspireerd op de iconische rallyauto uit 1982.
  • Moderne, op maat gemaakte kleurstellingen, variërend van ingetogen metallic tinten tot felle, race-geïnspireerde kleuren.

Daarnaast kunnen kopers kiezen hoe bepaalde aerodynamische elementen worden afgewerkt, zoals de achtervleugel, diffuser en luchtinlaten. Dit geeft de auto een nog persoonlijkere uitstraling.

Interieur

Ook het interieur is volledig naar smaak aan te passen. Renault biedt keuze uit verschillende materialen en afwerkingen voor onder andere:

  • De stoelen, van sportieve kuipstoelen bekleed met Alcantara tot luxere varianten met leder of een combinatie van beide.
  • Het dashboard, dat kan worden afgewerkt met koolstofvezel, Alcantara of andere hoogwaardige materialen.
  • De deurpanelen en middenconsole, die in verschillende kleuren en structuren leverbaar zijn.

De rijervaring kan ook worden gepersonaliseerd door een keuze uit digitale interfaces en rijmodi, zodat de bestuurder de auto precies kan afstemmen op zijn of haar rijstijl.

Een onvervalste rijdersauto

Het mogelijk duidelijk zijn, Renault wil met de 5 Turbo 3E niet alleen een krachtige elektrische sportauto neerzetten, maar vooral een auto die uitnodigt om écht te rijden. Geen nuchtere, steriele EV, maar een machine die rijders uitdaagt en emoties oproept. De Turbo 3E is gebouwd om écht bestuurd te worden, om bochten aan te vallen, en om grenzen te verkennen. Liefst wel op een plaats waar dat ook daadwerkelijk kan.

En zo heeft de Renault 5 Turbo 3E alle ingrediënten in huis om een iconische elektrische sportwagen te worden. Het feit dat hij ook nog eens het erfgoed van de legendarische Renault 5 Turbo met de nieuwste technologieën combineert, zonder concessies te doen aan rijplezier, zal zeker helpen.

Maar de vraag of hij dezelfde legendarische status als zijn voorgangers zal bereiken, blijft voorlopig nog onbeantwoord. Zijn beperkte oplage van 1.980 exemplaren garandeert exclusiviteit, en dat zal ook wel voor de prijs gelden. Reken maar dat je minstens een ton voor deze auto neer moet tellen. 

Maar of hij ook een blijvende impact op de autosport en autoliefhebbers zal hebben, dat zal de tijd moeten uitwijzen. In ieder geval laat Renault met deze 5 Turbo 3E zien dat elektrisch rijden niet alleen over efficiëntie en bereik hoeft te gaan, maar ook over emotie en sensatie, en over een pure en ongefilterde rijbeleving. En dat mag best een beetje aanmoediging verdienen.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *