Xiaomi, de Chinese techgigant die we hier vooral kennen van smartphones, heeft ook laptops en allerlei slimme huishoudelijke apparaten in het assortiment. Maar Xiaomi is zijn horizon al een tijdje aan het verbreden en maakt inmiddels ook fraaie elektrische auto’s. Met de SU7, een elektrische sedan die qua prijs en prestaties de concurrentie aangaat met de Tesla Model 3, heeft Xiaomi zijn serieuze ambities op de Chinese markt al bewezen. En nu lijkt het erop dat het bedrijf zich voorbereidt op een nieuwe uitdaging: de internationale markt betreden.
Ecosysteem als unieke troef
Maar hoe wil Xiaomi deze ambitieuze plannen waarmaken? Wat zijn de kansen en uitdagingen, en wat betekent dit voor de Nederlandse en Vlaamse consument?
In China zet Xiaomi in op iets waar het al jaren sterk in is: het bouwen van een geïntegreerd ecosysteem. De strategie, onder de noemer “Human, Vehicle, and Home”, draait om een naadloze samenwerking tussen auto’s en andere Xiaomi-producten zoals smartphones, smart home-apparaten en wearables. Het idee is simpel maar doeltreffend: je Xiaomi-auto moet een verlengstuk worden van je digitale leven.
Stel je voor dat je in je SU7 stapt en de verlichting en verwarming thuis worden automatisch uitgeschakeld. Je favoriete muziek speelt verder waar je gebleven was, maar nu in de auto, en de navigatie stelt een route voor op basis van je agenda. Dit soort gebruiksvriendelijke functies kunnen Xiaomi een unieke positie geven in de EV-markt, vergelijkbaar met hoe Apple een loyale klantenbasis opbouwde met zijn eigen ecosysteem.
De vraag is natuurlijk of Xiaomi’s strategie zich ook in de autosector laat vertalen. Het concept is innovatief, maar consumenten buiten China moeten nog overtuigd worden van Xiaomi als serieuze speler in deze branche.
SU7 en YU7: kanshebbers voor internationaal succes?
De Xiaomi SU7, een sportieve elektrische sedan, is de voornaamste kandidaat voor de internationale markt. Met een competitieve prijsstelling, een indrukwekkende actieradius en de nieuwste technologie heeft dit model de potentie om gevestigde namen zoals de Tesla Model 3 uit te dagen.
Maar laten we de nieuwe YU7, een SUV-variant van de SU7, niet vergeten. Dit belooft een sterke speler te worden die het vuur aan de schenen moet leggen van de Tesla Model Y. Met een ruim interieur, fraai design en dezelfde slimme functies als de SU7 is het een model dat niet alleen gezinnen aanspreekt, maar ook kopers die waarde hechten aan praktische luxe.
Ook obstakels op de weg
Hoewel Xiaomi indruk maakt met zijn ambitieuze plannen, zijn er ook de nodige uitdagingen. De wereldwijde EV-markt is enorm competitief. Xiaomi, hoe bekend ook, is nog een relatief nieuwe speler in deze sector. Daarnaast verschillen laadinfrastructuur, regelgeving en de wensen van de consumenten sterk per regio.
In Europa, bijvoorbeeld, zijn consumenten gewend aan gevestigde merken en verwachten ze hoogwaardige ondersteuning en service. Xiaomi zal daarom flink moeten investeren in merkbekendheid en een betrouwbaar distributienetwerk om succesvol te zijn.
Waar begint Xiaomi zijn wereldwijde expansie?
Het is nog niet duidelijk welke regio’s Xiaomi als eerste gaat betreden. Europa lijkt een logische keuze vanwege de groeiende vraag naar elektrische auto’s en de strenge emissienormen. Natuurlijk de onlangs door de EU ingestelde importheffingen zijn een beletsel, maar die zullen in de VS waarschijnlijk nog hoger zijn. Xiaomi heeft hier bovendien al een zekere voet aan de grond met zijn techproducten. Ook Zuidoost-Azië is een interessante markt, aangezien Xiaomi daar al sterk is vertegenwoordigd met zijn smartphones en andere technologie.
Het enige wat we weten, is wat het doorgaans goed ingevoerde Chinese nieuwsmagazine 36kr hierover te vertellen heeft. Om dat artikel kort samen te vatten: “Xiaomi Motors is accelerating its overseas expansion and will launch automotive sales business in multiple regions”.
Wanneer en of de EV’s van Xiaomi hier beschikbaar zijn, blijft voorlopig de vraag. Maar gezien de groeiende rol van elektrische mobiliteit en Xiaomi’s ambities, is het niet ondenkbaar dat de SU7 en YU7 binnenkort ook hier te koop zijn.
Wat voor impact geeft dat?
Als Xiaomi besluit om de Europese markt te betreden, dan kan dat de EV-markt serieus opschudden. De competitieve prijzen en geavanceerde technologie van de SU7 en YU7 kunnen voor extra druk zorgen bij bestaande spelers. En veel van die bestaande spelers hebben het hier al moeilijk genoeg, getuige de problematische situatie waarin Nissan en de Volkswagen Group verkeren, en ook Stellantis schijnt het niet makkelijk te hebben.
Waarschijnlijk zal Xiaomi met de SU7 en YU7 hier volstrekt niet bang hoeven te zijn om te concurreren met gevestigde namen. Sterker nog, als er een Chinees automerk is waarvoor de gevestigde orde bang zou moeten zijn, dan is het Xiaomi wel. En misschien is Xiaomi ook wel het enige merk dat daadwerkelijk met Tesla kan concurreren.
Laten we daarbij niet vergeten dat Xiaomi met zijn ecosysteem nog meer ijzers in het vuur heeft om de makt te veroveren. Xiaomi’s focus op slimme integratie past heel goed bij de technologische interesses van de Europese consument.
Zoals gezegd zal het eventuele succes van Xiaomi zal niet alleen bepaald worden door goede producten. Net zoals de eventuele fusie van Honda en Nissan geen soelaas biedt als er geen goed plan achter zit. Het vermogen om een sterke merkidentiteit te bouwen en in te spelen op lokale markten, zal ook van doorslaggevend belang zijn. En daarbij heeft Xiaomi, met het eigen ecosysteem, natuurlijk een heel interessante troef in handen. Mocht Xiaomi doorbreken, dan kan dit weleens het merk zijn dat niet alleen je telefoon en huis slimmer maakt, maar ook je rit naar werk.
Maar wanneer dan? Afwachten!
Maar voorlopig is het afwachten geblazen. Ten eerste of Xiaomi inderdaad hier op de markt komt, en ten tweede of het merk zijn bijna grenzeloze ambities inderdaad waar kan maken. Voor de zekerheid hebben we nog even gekeken of Xiaomi misschien tot de exposanten op de komende CES in Las Vegas behoort. Dat is niet het geval, dus die allesbepalende mededeling zal daar niet worden gedaan.
https://www.evupdate.nl/elektrische-auto/artikel/zijn-de-evs-van-xiaomi-klaar-voor-een-internationale-doorbraak
EV nieuws