
Sinds het debuut van de huidige Ford Ranger in 2011 zijn er een aantal smakelijke uitvoeringen van dit model verschenen. Hier zetten we een aantal van de vetste en meest exclusieve uitvoeringen op een rij.
Wildtrak EcoBlue 2.0
In de hiërarchie van de Ford Ranger line-up staat de Wildtrak eigenlijk pal onder de Raptor. Waar laatstgenoemde een high-performance off-roader wil zijn, is de Wildtrak een tikkeltje milder. Aan het uiterlijk is dat niet te merken, want de stoere pick-up heeft een ruige look die door middel van diverse grijze stijlelementen wordt gecreëerd.
Denk aan de grille, spiegelkappen, deurpanelen, luchtinlaten, enzovoort. Hoewel de Raptor wat verder doorslaat in zijn streven om een zinderende rijbeleving te verzorgen, heeft de Wildtrak dezelfde 213 pk sterke dieselmotor die in zijn blauwe broeder is te vinden.
Wildtrak 3.2 TDCi
De Wildtrak-uitvoering van de Ford Ranger maakt al lange tijd onderdeel uit van de modelreeks. In 2012 brengt Ford een nieuwe versie van deze uitvoering op de markt, die vervolgens in 2015 wordt bijgewerkt. Onder de motorkap is een krachtige 3,2-liter TDCi-diesel te vinden die goed is voor 200 pk. Niet slecht, maar het wordt nog beter.
Dankzij verschillende upgrades is deze Ford Ranger in staat om allerhande obstakels te trotseren. Hij kan diep het water in, onverharde wegen verteren en tot 3.500 kg trekken. Visuele extra’s maken dat de Wildtrak, net zoals zijn opvolger, stoer voor de dag komt.
Bekijk het aanbod tweedehands Ford Ranger
Raptor EcoBlue 2.0
De Ford Ranger Raptor verschijnt in 2020 voor het eerst in Nederland. Het vlaggenschip van de modelreeks is dan alleen verkrijgbaar als Super Cab (verlengde cabine) en wordt aangedreven door een 2,0-liter EcoBlue-turbodieselmotor, die goed is voor 213 pk. De gespierde Raptor-uitvoering onderscheidt zich op verschillende manieren; zo staat-ie hoger en breder op zijn poten en is er een extra lange veerweg. Het onderstel is aangepakt om ruig terrein te kunnen trotseren.
Visueel kun je de Raptor herkennen aan zijn kenmerkende blauwe kleur, de grote letters van Ford en dikke kunststof uitbouw rondom de auto. De Raptor profiteert van een zeer complete uitrusting en heeft bijzondere extra’s zoals de ‘Baja-modus’, waarmee je op hoge snelheid over onverhard terrein kunt rijden. Let wel dat exemplaren op grijs kenteken geen achterbank hebben. Vanaf 2023 is de Ranger Raptor op diesel er ook als Double Cab.
Raptor EcoBoost 3.0
Ford lanceert in 2023 een nieuwe generatie van de Ranger. Daarmee mogen we kennismaken met een wel heel populaire uitvoering van deze pick-up. De Raptor is er nu namelijk niet alleen als robuuste diesel, maar ook als high-performance benzine. De nieuwe Ranger Raptor wordt aangedreven door een 3,0-liter V6 EcoBoost-benzinemotor met twee turbo’s, die goed is voor 292 pk.
In tegenstelling tot zijn voorganger wordt deze Ranger Raptor niet geleverd als Super Cab, maar als Double Cab (dubbele cabine). Het nieuwe model is op veel vlakken een verbetering ten opzichte van het uitgaande model. Hij beschikt onder andere over een elektronisch differentieel, een tientrapsautomaat en zeven rijmodi om op iedere ondergrond uit de voeten te kunnen.