Ford Kuga ST-Line 2017

De Kuga ST-Line is een veelgehoorde auto tijdens de reclamezendtijd op de Nederlandse radio. Het betreft een nieuwe uitvoering, die Ford je maar al te graag aanbeveelt. Waarom? Dat onderzocht testredacteur Freek tijdens een weekendje sturen.

Direct als ST-Line

In november vorig jaar presenteerde Ford de vernieuwde Kuga voor Europa. De SUV kreeg een nieuwe grille en andere bumpers aangemeten, waardoor het model weer in de pas loopt met andere Ford-modellen. Maar daar bleef het niet bij…

Het merk greep de uitgebreide facelift aan voor de introductie van een nieuwe uitvoering: de ST-Line. Deze editie is te herkennen aan de speciale 18 inch lichtmetalen wielen, in ons geval met two-tone lak, en ietwat sportiever ogend bumperwerk. Uiteraard ontbreken meerdere ST-Line-badges niet, als bevestiging op de sportieve vormgeving.

Stuurgedrag is voelbaar speelser

Naast een sportief ogend exterieur, biedt de uitvoering ook meerwaarde qua rijgedrag. Oftewel: de ST-Line gaat verder dan enkel optische aanpassingen. Zo optimaliseerde Ford de wielophanging en stuurinrichting, ter vermindering van kans op overhellen. Dit moet resulteren in sportievere rij-eigenschappen, en dat kunnen wij dan ook bevestigen. De Kuga ST-Line biedt nog geen circuitkunsten, maar het stuurgedrag is voelbaar speelser. Tijdens het rijden maakt ‘ie een enigszins wendbare indruk, wat opmerkelijk is voor deze 1.579 kilo wegende SUV.

De door ons gereden Kuga ST-Line beschikt over een 150 pk sterke 1.5 liter EcoBoost. Deze benzinemotor doet opvallend relaxed zijn werk. Wij krijgen absoluut niet de indruk, dat het blok te weinig pk’s levert voor een auto als deze. De viercilinder turbokrachtbron produceert voldoende power, maar komt logischerwijs niet in de buurt van de échte ST-modellen.

Rustige sfeer

Ook binnenin is aan sportiviteit gedacht. Zodra we instappen, valt ons oog op de donkere hemelbekleding. Dit zorgt wat ons betreft voor een rustige sfeer in de auto. 

Rust wordt overigens ook gecreëerd door het herziene dashboard, dat nu netjes en opgeruimd oogt. Voorheen was het nog weleens zoeken naar de juiste bedieningsknop, maar dat is verleden tijd. De bediening werkt intuïtief, wat grotendeels is te danken aan het 8 inch touchscreen. Hiermee is vrijwel alles te bedienen, op de klimaatregeling na.

Andere zaken die ons opvallen, zijn de stevig zittende stoelen. Ze voelen wat hard aan, maar bieden uitstekende steun. Ook het duidelijke instrumentarium, met analoge meters en een digitaal display, bleef ons niet onopgemerkt.

Spraakbediening werkt eenvoudig

Centraal in het dashboard treffen we, zoals Ford het zelf noemt, een Touch & Swipe-screen. De bediening is ten opzichte van zijn voorganger vereenvoudigt, maar kan nog wat verder verbeterd worden. De ronde button zit ietwat in de weg, wanneer je het onderste deel van het scherm aanraakt.

Verder complimenteren wij Ford voor de heldere weergave van de navigatie. Een afslag missen is nagenoeg onmogelijk geworden. Ook bevalt ons de spraakbediening, dat gemakkelijk geactiveerd wordt d.m.v. een toets op het stuur. De stem van het systeem is duidelijk, en de bestemming instellen kan zonder ook maar één knop te gebruiken.

Als optie is ‘onze’ Kuga ST-Line voorzien van een geweldig klinkend Sony-audiosysteem. De geluidsinstallatie omvat tien luidsprekers (inclusief subwoofer) en digitale radio (DAB+). Het geluid naar smaak afstellen is kinderspel, dankzij de gebruiksvriendelijke interface van het SYNC 3-infotainmentsysteem. 

Specificaties

Motor: 1.5 liter EcoBoost (150 pk en 240 Nm)

Versnellingsbak: Handgeschakelde zesbak

0-100 km/h: 9,7 sec.

Topsnelheid: 195 km/h

Gecombineerd brandstofverbruik: 6,3 liter/100 km

CO2-uitstoot: 145 g/km

Lengte, breedte en hoogte: 4.541 mm/1.856 mm/1.703 mm

Bagageruimte: 456 liter

Vanafprijs: € 35.705,- (inclusief BTW en BPM)

Prijs (onze testauto): € 41.280,- (inclusief BTW en BPM) 

Categorieën