Na uitgebreide tests in het ontwikkelingscentrum te Namyang (Zuid-Korea) en op de Nürburgring, is de Hyundai i30 N eindelijk productierijp. Wij ervaarden de nieuweling een midweek op de Nederlandse wegen, en delen onze bevindingen met jou.
Wat vooraf ging
Sinds 2007 maakt de i30 onderdeel uit van de Hyundai-familie. Vijf jaar later volgde de tweede generatie, die inmiddels is opgevolgd door een gloednieuw model. Deze debuteerde op de Autosalon van Parijs in 2016 en lichten wij in dit artikel verder toe. Van de nieuwste i30 is nu ook een sportieve N-versie beschikbaar, met naar wens 250 of 275 pk.
Exterieur
Hyundai heeft niet alleen werk gemaakt van de techniek. Ook het sportieve design mag er zijn. Vooral de two-tone 19 inch lichtmetalen velgen springen in het oog. Verder ontdekken we zwarte accenten, zoals de buitenspiegelkappen en dakspoiler. Net als de rode exterieurkleur Engine Red, zijn ook de honingraat grille en dubbele uitlaatpijp noemenswaardig.
Interieur
Het interieur oogt naar onze mening een tikkeltje te zakelijk. Wij hadden meer sportieve details verwacht, zoals opvallende stiksels, een afgevlakt stuurwiel en een kleurrijker dashboard. N-badges zijn daarentegen niet vergeten. Je vindt ze o.a. terug op het sportstuur en de versnellingspookknop.
Het materiaalgebruik is over het algemeen prima voor elkaar. Dit geldt overigens ook voor de sportstoelen. Ze bieden perfecte ondersteuning, ook tijdens sportieve momenten. De hoofdsteunen zijn van groot formaat, wat eveneens prettig is.
Het rijden
De i30 N moest volgens Hyundai een serieuze tegenhanger worden voor de gevestigde orde. Denk aan de Volkswagen Golf GTI en Peugeot 308 GTi. Om dit te realiseren heeft de performancedivisie o.a. Albert Biermann binnengehaald. Hij is was voormalig hoofd van BMW M, en weet als geen ander hoe je performancemodellen ontwikkeld. “Dat belooft veel goeds”, zo was onze gedachte toen wij instapten.
En die gedachte werd werkelijkheid. Onze i30 N is voorzien van een 275 pk sterke 2.0 liter T-GDI-benzinemotor. Deze levert 353 Nm trekkracht, al is 378 Nm mogelijk in overboost. Dankzij de verschillende rijmodussen, heeft de i30 N meerdere karakters. Opvallend is dat het onderstel altijd stevig is, in welke modus dan ook.
De Hyundai i30 N onderscheidt zich vooral qua geluidsbeleving. Zeker wanneer de N-modus wordt geactiveerd, klinkt hij werkelijk waar fantastisch. Het is een heel pure, brutale sound. Complimenten voor Hyundai!
Specificaties
Motor: 2.0 liter T-GDI-benzinemotor (275 pk en 353 Nm)
Versnellingsbak: Handgeschakelde zesbak
0-100 km/h: 6,1 sec.
Topsnelheid: 250 km/h
Gecombineerd brandstofverbruik (fabrikant): 7,1 liter/100 km
Gecombineerd brandstofverbruik (test): 8,3 liter/100 km
CO2-uitstoot: 163 g/km
Lengte, breedte en hoogte: 4.335 mm/1.795 mm/1.451 mm
Bagageruimte: 395 liter
Vanafprijs: € 42.995,- (inclusief BTW en BPM)
Prijs (getoond model): € 45.495,- (inclusief BTW en BPM)