Het segment van cross-overs is tamelijk populair, maar ook behoorlijk groot qua aanbod. Jarenlang had Hyundai zijn handen vol aan de ix35, die in 2015 is opgevolgd door de Tucson. Of hij meerwaarde biedt, ten opzichte van de concurrentie, zoeken wij uit in deze rijtest.
Onderscheidend vormgegeven
Hyundai verbetert zich qua design stap voor stap. Hoewel de ix35 nog een ietwat saaie vormgeving had, is dat bij de Tucson radicaal anders. Het ontwerp is op zijn zachtst gezegd ‘onderscheidend’. Dit is mede te danken aan de grote grille met chromen afwerking. Verder maakt de Tucson een stoere indruk door de kunststofbeschermingsranden, die je rondom de complete auto ziet.
Tucson staat voor comfortabel
Al vanaf het moment dat wij de Hyundai-importeur verlaten, valt ons het comfort van de Tucson op. Wanneer we meerdere verkeersdrempels naderen, wordt ons duidelijk dat de Koreaanse cross-over zacht geveerd is. Wellicht voor sommigen té zacht, maar voor de kilometervreters onder ons heeft ‘ie een prima afstelling. Ook de hoge wangen van de Continental-banden leveren een bijdrage aan het rijcomfort.
De Hyundai Tucson is een prettige reisauto. Hiermee bedoelen we niet per se de uitstekende vering, maar ook de motorisering. Wij testten de 116 pk sterke 1.7 CRDi-dieselmotor, die het voornamelijk van z’n trekkracht moet hebben. Hoewel het maximumkoppel 280 Nm bedraagt, duurt de acceleratie van 0 naar 100 km/h nog altijd 13,7 sec. Feitelijk gezien is deze motorversie de langzaamste van het aanbod, maar voor dagelijks gebruik doet deze krachtbron niet onder.
Evenaart het ruimteaanbod van een MPV
De Tucson is om meerdere redenen een prima vervanger van de traditionele MPV. Achterin zit je op de juiste hoogte en is er opvallend veel beenruimte. Voorin zit je eveneens prima: de stoelen bieden goede steun, al is de bijrijdersstoel niet in hoogte verstelbaar. Hierdoor zit je behoorlijk laag t.o.v. de zijruit en bestuurder, wat wij als onprettig ervaren.
Ook blijft ons de kofferruimte niet onopgemerkt. Hij overtuigt ons met zijn 629 liter aan bagageruimte, aangezien zijn belangrijkste concurrent (Nissan Qashqai) daar bijna 200 liter onder zit. Met een neergeklapte achterbank is er plaats voor 1.503 liter aan koffers, verhuisdozen etc.
Logisch ingedeeld dashboard
Niet alleen qua design zet Hyundai telkens een stap voorwaarts. Ook op het gebied van afwerking doen de Koreanen allang niet meer onder. Hoewel we her en der harder aanvoelend plastic tegenkomen, zit het dashboard verder logisch in elkaar. De bedieningsknoppen zijn overzichtelijk gegroepeerd en dat spreekt het koperspubliek aan.
Het infotainmentsysteem is te bedienen via het intuïtieve 8 inch touchscreen. De navigatie en het koppelen van je smartphone (via Bluetooth) werkt vanzelfsprekend, net als in de eerder geteste i30 1.0 TGDI First Edition.
Specificaties
Motor: 1.7 liter viercilinder dieselmotor (116 pk en 280 Nm)
Versnellingsbak: Handgeschakelde zesbak
0-100 km/h: 13,7 sec.
Topsnelheid: 176 km/h
Gecombineerd brandstofverbruik: 4,6 liter/100 km
CO2-uitstoot: 111 g/km
Lengte, breedte en hoogte: 4.475 mm/1.850 mm/1.650 mm
Bagageruimte: 629 liter
Vanafprijs: € 27.995,- (inclusief BTW en BPM)
Prijs (onze testauto): € 33.995,- (inclusief BTW en BPM)