Kia heeft een nieuw soort geluidstechnologie ontwikkeld, en eerlijk gezegd klinkt dat geniaal. Het is een bijzonder stukje techniek waar Kia als sinds 2014 aan werkt: Separated Sound Zone. Wij leggen je uit hoe het werkt.
Gescheiden geluidszone
Een jaar of tien geleden klonk het eerder als science fiction, maar binnenkort is het gewoon gereed voor serieproductie. Het nieuwe geluidssysteem maakt gebruik van Separated Sound Zone. Simpel gezegd creëert deze techniek een gescheiden ‘geluidszone’ voor iedere passagier. Dit betekent dat elke inzittende andere geluiden kan horen (bijvoorbeeld muziek), zonder dat anderen daar last van ondervinden. Een koptelefoon is dus niet aan de orde.
Hoe werkt Separated Sound Zone?
We weten nu dat de ontwikkelde technologie écht werkt. Maar hoe? Ook dat heeft Kia ons toegelicht. SSZ, de afkorting voor Separated Sound Zone, stuurt akoestische velden in de auto. De Koreanen bekennen dat hier veel luidsprekers voor nodig zijn, die in staat zijn de geluidsgolfsterkte te verhogen of te verminderen. Dit voorkomt dat de verschillende muziek van de passagiers elkaar overlappen. Naast muziek luisteren kun je dankzij SSZ ook een telefoongesprek voeren via Bluetooth, zonder dat andere inzittenden mee kunnen luisteren.
Binnen twee jaar
De verwachting van Kia is dat we over twee jaar de SSZ-technologie tegenkomen in hun modellen. Of het bijvoorbeeld ook voor betaalbare auto’s als de Picanto en Rio beschikbaar komt, is nog niet bekend. Waarschijnlijk vindt SSZ eerst zijn weg naar duurdere Kia’s, zoals de Stinger en Sorento.