Een telefoon-app voor een auto wordt vaak als een leuke gimmick gezien. Je kunt erop zien waar je auto staat (dus waar je zoon naartoe gereden is…), de alarmlichten en toeter aanzetten (om  je auto makkelijk terug te vinden in een volle parkeergarage) of de auto op afstand openen of sluiten (de pakketbezorger zou dan je pakketje in de kofferbak kunnen plaatsen). Maar waar een app voor een brandstofauto een leuke gimmick is, zou een app voor een elektrische auto eigenlijk verplicht moeten zijn. Aan de hand van de Hyundai Bluelink app duiken we verder in het voordeel van een app voor je elektrische auto.

Zonder app voor je elektrische auto kun je namelijk niet ten volle genieten van een elektrische auto!

Het is nogal een statement, maar hij klopt wel. Voor velen is de range van een elektrische auto de belangrijkste informatie. Met het gebruik van een app kun je die range duidelijk beïnvloeden.

printscreen Hyundai Bluelink app kaart
bij wie is hij op bezoek in Arnhem???

Misverstand over het verbruik van een EV

Om optimaal gebruik te kunnen maken van een EV, moeten we opnieuw leren rijden. Nog lang niet iedereen is daar aan gewend. Autoverkopers horen dan ook regelmatig: “na 5 kilometer te hebben gereden met mijn elektrische auto heb ik ineens 25 tot 30 km minder range” Dit voorval heeft alles te maken met die gewenning. Je kunt namelijk een groot verschil maken door de auto te ‘preconditioneren’. Misschien hoor je dat woord voor het eerst, maar het houdt in dat je de auto voorverwarmt of koelt. Bij een brandstofauto dien je de optie: ‘standkachel’ aan te vinken. Bij een elektrische auto hoeft dat niet. Althans, niet bij de meeste elektrische auto’s.

Preconditioneren bespaart actieradius

Het voorverwarmen (of koelen) van je auto wordt ook wel preconditioneren genoemd. Je past letterlijk de conditie van de auto aan. In dit geval de temperatuur. Als je dit doet terwijl de auto nog aan de laadpaal gekoppeld is, dan gaat de energie vanuit de laadpaal rechtstreeks naar het proces van preconditioneren. Dat gaat dus niet ten koste van de actieradius.

printscreen Hyundai Bluelink app kaart Nederland
met de actieradius zit het in Nederland wel goed

Bluelink-app koppelen met de auto

Bij Hyundai zijn allerlei handige functies ondergebracht in de Bluelink app. Voor gebruik moet je de app koppelen aan de auto. Om de app te koppelen, moet je in de auto aanwezig zijn. Het koppelen doe je met het 17-nummerige VIN. Je Hyundai bevestigt de koppeling door middel van de code die je van de auto krijgt en in je app invult, en klaar!

Preconditioneren via de app

Via de Bluelink app kun je o.a. heel gemakkelijk de temperatuur bepalen met een swipe-balk. Het bijzondere aan deze app is dat je naast de gewone verwarming óók de stuurwielverwarming aan kunt zetten. Dat is me toch een partijtje lekker!

printscreen Hyundai Bluelink app auto temperatuur instellen
zelfs je stuur laten voorverwarmen

Afgelopen winter gebruikten wij de Bluelink app om de auto voor gebruik op de te warmen. Stond de auto aan de laadpaal? Dan kostte dat geen actieradius. De keren dat de KONA niet aan de laadpaal stond kostte het een klein percentage van de actieradius, wat overeen kwam met 10 – 15 km. Wij hadden het er graag voor over. Preconditioneren, terwijl je niet laadt, kost wat actieradius, maar minder dan wanneer je meteen wegstuift in een elektrische auto die niet gepreconditioneerd is.

Functies Hyundai Bluelink app

De Hyundai Bluelink app is ideaal voor elektrische auto’s. Hij heeft drie tabbladen, te weten: Remote, Status en Schedule. Hieronder lees je wat de functionaliteiten zijn, per tabblad.

Remote

Onder dit tabblad kun je de basisfunctie direct aan- of uitzetten. Bijvoorbeeld airconditioning aan of uit, het opladen aan- of uitzetten en de deuren ontgrendelen of vergrendelen. Vanaf dit tabblad kun je naar de airconditioning, die je dan de opdracht geeft om de auto te verwarmen of koelen als je bijvoorbeeld over 10 minuten vertrekt. Maar er zitten ook snelkoppelingen om de portieren te openen of het preconditioneringsschema aan te passen. Oh ja, je ziet bovenin ook het accupercentage, maar geen actieradius. Jammer.

printscreen Hyundai Bluelink app kaart
accupercentage en resterende laadtijd, geen actieradius vermelding

Status

Dit tabblad is zal je het vaakst gebruiken. Je ziet er namelijk in één oogopslag je actieradius. Ook zie je of de verwarming of airconditioning aanstaat, of de deuren gesloten zijn en wat de status is van de 12V batterij. Een andere handigheid van dit tabblad is dat je ziet hoe lang het nog duurt voordat je Hyundai opgeladen is via een normaal stopcontact (Normal Portable).  Of de resterende oplaadtijd met je laadpaal thuis of publieke laadpaal AC-laden (Normal Station) en de oplaadtijd via DC snelladen (Quick).

Als je elektrische auto helemaal opgeladen is, dan krijg je een melding op je telefoon. Dat is handig! Ook als je per ongeluk de deur vergeet te sluiten krijg je een notificatie. Zo voorkom je ongewenste gasten in jouw auto. Mocht er toch een inbraak plaatsvinden, dan ontvang je ook een notificatie van het alarm.

Schedule

Onder dit tabblad kun je het schema instellen wanneer je auto gepreconditioneerd moet worden. Je voert dan per dag je vertrektijd in, waardoor de KONA Electric op het juiste moment opgewarmd/ontdooid (of gekoeld) voor je klaarstaat. Dit is inclusief stuurwielverwarming; iets wat ik niet bij veel andere EV-apps gezien heb.

temperatuur en dag en tijd instellen
temperatuur én dag én tijd instellen

Elektrisch rijden is niet moeilijk, wel anders

Omgaan met een elektrische auto is niet moeilijk, wel anders. Weten wat je actieradius is, is bij een elektrische auto veel belangrijker dan bij een brandstofauto. Andere belangrijke informatie is de laadsnelheid. Oftewel, hoe lang het duurt voordat je auto opgeladen is. Via de Bluelink app krijg je een handige melding als je EV volledig opgeladen is. Hiermee voorkom je laadpaalkleven, zo hoef je een laadpaal niet onnodig bezet te houden. Bij sommige laadpalen betaal je zelfs extra kosten voor de periode dat je een laadpaal onnodig bezet. Dit wordt zo ingesteld om zo veel mogelijk elektrische rijders een laadplek te kunnen garanderen.

Opmerkelijke zaken

Naast de noodzakelijke gegevens om goed elektrisch te kunnen rijden, zijn er nog wat zaken in de app die mij positief verrasten. Zo voorziet de Bluelink app je bijvoorbeeld ook van andere belangrijke informatie, zoals: Live Parkeerinformatie, Last Mile Navigatie en My Trips informatie.

Om met die laatste te beginnen: met My Trips zie je heel overzichtelijk je… trips (de naam zegt het al). Zo zie ik dat ik op één dag drie keer met de KONA Electric weg ben geweest. Ik zie ook hoeveel km ik afgelegd heb en wat mijn gemiddelde en topsnelheid was. Die 139 km/u was vast niet van mij, haha.

die 139 km/u was niet van mij…

Augmented Reality is een belangrijk onderdeel voor Last Mile Navigatie. Stel, je navigeert naar een evenementenlocatie, maar je moet je auto 200 meter tot 2 kilometer vanaf de ingang parkeren. Dan kun je je navigatiebestemming overzetten naar je smartphone. Je loopt dan met fictieve pijlen op de weg naar je bestemming.

last mile navigatie

Bluelink service gaat verder dan alleen de App

De dienst voorziet ook het navigatiesysteem van extra informatie. Zoals live verkeer, weer- en flitsinformatie. Bijzonder is ook de koppeling naar parkeerinformatie. Met de Live Parkeerinformatie in het navigatiesysteem word je geholpen bij je zoektocht naar een vrije parkeerplek. Deze functionaliteit geeft parkeerinformatie van de belangrijke Europese steden, zowel op straat als in parkeergarages. Aangezien we niet naar de stad zijn geweest, hebben we dit niet kunnen testen. Een volgende keer zullen we testen of hij de vrije parkeergarages én parkeerplaatsen langs de weg goed aangeeft.

Een andere pre voor Elektrische voertuigen is Live-laadstation informatie. In het navigatiesysteem kan je zoeken naar publieke laadpunten of snellaadpunten in de buurt. In het navigatiesysteem kun je direct zien wie de operator is, of het laadpunt werkt en of deze bezet is.

In tegenstelling tot wat de Belastingdienst zegt “leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker”, geldt dat niet voor een EV app. Een app maakt elektrisch rijden zowel LEUKER als MAKKELIJKER! Heerlijk toch als je de Belastingdienst tegen kunt spreken.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *