Al mag de zomer ons de rug hebben toegekeerd, met de Mercedes-AMG SLC 43 in het vizier wordt het spontaan weer zomers. Wij gingen met deze roadster op pad en delen onze ervaringen.
Wat voorafging
In maart vorig jaar maakte Mercedes-Benz bekend, dat de SLK een opvolger krijgt. De SLK is sinds de introductie in 1996 maar liefst 670.000 keer verkocht. Na vele jaren werd het dus tijd voor een nieuw model in dit segment: de SLC. Deze compacte roadster is er als SLC 180, maar ook als SLC 43 die het Mercedes-AMG-label mag dragen.
Interieur & exterieur
De Mercedes-AMG SLC 43 mag dan wel het instapmodel zijn van de performancedivisie. Hij heeft duidelijk sportieve kenmerken, zoals de aangepaste voor- en achterbumper, verbrede wielkasten en twee dubbele uitlaatpijpen. De door ons gereden SLC 43 staat op 18 inch tienspaaks lichtmetalen AMG-velgen, terwijl het exterieur is gespoten in de metallic kleur Hyacinth Red. Verder kenmerkt hij zich door de optioneel verkrijgbare AMG-instaplijsten met verlichting. Dit is één van de vele opties die de klant voor dit model kan kiezen.
Ook het interieur is helemaal AMG. Het in nappaleder uitgevoerde multifunctionele sportstuur valt direct op, terwijl op de afgevlakte onderzijde het officiële AMG-logo prijkt. De stoelen met verwarmingsfunctie, zijn ook uitgevoerd in nappaleder en bieden tijdens het rijden veel comfort. De verchroomde ventilatieroosters, die we onlangs ook in de Mercedes-Benz GLA tegenkwamen, zijn ook in de SLC 43 aanwezig. Een fraai detail van het merk, wat wij erg waarderen. Precies in het midden van het dashboard ontdekken we een ‘ouderwets’ doch schitterend analoog IWC-klokje.
Het rijden
De Nederlandse importeur gaf ons de SLC 43 mee om de belevenis van deze tweezitter in kaart te brengen. Rijbeleving krijg je met dit AMG-model in een ogenblik. Dit is te danken aan de overheerlijke 3.0 liter V6-biturbomotor met een vermogen van 367 pk. Het maximale koppel ligt op liefst 520 Nm, dat tussen 5.500 en 6.000 tpm beschikbaar is. De acceleratie van 0-100 km/h duurt slechts 4,7 seconden, terwijl de topsnelheid elektronisch is begrensd op 250 km/h.
Waar wij helemaal wild van werden, is het motorgeluid dat de geblazen zescilinder genereert. Activeer simpelweg via Dynamic Select de Sport+-stand en het beest komt los. Naast dat het uitlaatsysteem volledig openstaat, reageert hij ook feller op het gaspedaal en wisselt de transmissie vlotter van verzet.
Specificaties
Motor: 3.0 liter V6-biturbo benzinemotor (367 pk en 520 Nm)
Versnellingsbak: 9G-Tronic-negentrapsautomaat
0-100 km/h: 4,7 sec.
Topsnelheid: 250 km/h
Gecombineerd brandstofverbruik: 7,8 liter/100 km
CO2-uitstoot: 178 g/km
Lengte, breedte en hoogte: 4.133 mm/1.810 mm/1.301 mm
Bagageruimte: 335 liter (gesloten dak), 225 liter (open dak)
Vanafprijs: € 79.683,- (inclusief BTW en BPM)
Prijs (getoond model): € 106.672,- (inclusief BTW en BPM)