De Mitsubishi Outlander PHEV werd begin dit jaar aan een vernieuwing onderworpen. Testredacteur Peter zocht uit of de update hem een stap voorwaarts heeft opgeleverd.
Robuust uiterlijk
Het uiterlijk van de Mitsubishi Outlander PHEV is het best als ‘robuust’ te omschrijven. De voorzijde is niet een alledaagse verschijning, en ook de two-tone 18 inch lichtmetalen velgen (standaard is op de Premium-uitvoering) zien we niet iedere dag. Net onder de A-stijl prijkt het welbekende ‘Plug-in Hybrid EV’-logo, om aan te geven dat het om een hybride Outlander gaat. Verder beschikt de door ons geteste Japanner over kop- en mistlampen met LED-techniek.
Verbrandingsmotor + twee elektromotoren
Mitsubishi voorziet de Outlander PHEV van een 2.0 liter benzinemotor met een vermogen van 121 pk. Dit motorblok wordt gekoppeld aan twee elektromotoren van beiden 82 pk. Het Twin Motor 4WD-systeem zorgt ervoor, dat beide elektrokrachtbronnen onafhankelijk van elkaar werken. Dus zowel de voor- als achterwielen worden apart aangestuurd. Het maximale koppel van de voorste elektrokrachtbron bedraagt 137 Nm, terwijl dat bij de achterste elektromotor 195 Nm is.
Qua prestaties zijn we erg te spreken. Zowel de benzinemotor als beide elektromotoren, hebben een positieve indruk bij ons achtergelaten. De benzinekrachtbron levert voldoende power, wat ook geldt voor de elektrische motoren. Dankzij de EV-knop schakel je moeiteloos over van de verbrandingsmotor naar de elektrokrachtbron, en andersom. Op- en terugschakelen gaat geheel automatisch, wat op een opvallend rustige manier wordt uitgevoerd. De Outlander PHEV laat zich gemakkelijk besturen, al had een tikkeltje meer stuurgevoel de rijbeleving goed gedaan.
Elektrisch rijden
In onze testperiode met deze auto, hebben wij veel kilometers volledig elektrisch afgelegd. Dit is ons goed bevallen. Je merkt meteen, dat het maximale koppel al bij 0 tpm beschikbaar is. In de praktijk is ruim 40 km elektrisch rijden goed mogelijk. Dit bereik is natuurlijk afhankelijk van verschillende factoren: snelheid, airconditioning, (weers)omstandigheden op de weg, terwijl ook de Eco-stand veel invloed heeft op de actieradius.
Het laden van de accu is kinderspel. Eenmaal een laadpunt gevonden, plaats je eenvoudig de stekker in de auto, terwijl je als laatste het laadsnoer koppelt aan de laadpaal. Het laden duurt overigens 3 tot 5 uur. Dit is afhankelijk van het soort laadkabel en stroomsterkte.
Ruimtelijk interieur
Dat het om de Premium-uitvoering van de Outlander PHEV gaat, is duidelijk terug te zien in het interieur. De hoge kwaliteit materialen die het merk gebruikt, komt terug op onder andere het dashboard, middenconsole en het instrumentarium. De stoelen, die voorzien zijn van Alcantara, bieden uitstekend steun in je rug, dus ideaal voor lange afstanden. Het stuurwiel is voorzien van de meestgebruikte knoppen, zoals cruise control, spraakbesturing activeren en het volume regelen. Achterop het stuur bevinden zich overigens twee flippers, die nodig zijn om de balans voor het opladen van de accu te regelen.
Als we kijken naar de ruimte in deze auto, dan kunnen we stellen dat passagiers niets tekort komen. Zowel voor- als achterin beschikken inzittenden over genoeg beenruimte. De binnenkant is voorzien van veel opbergmogelijkheden, en zelfs aan een brillenkoker is gedacht. Door het grote accupakket is er duidelijk ingeleverd op bagageruimte. De reguliere Outlander heeft een bagageruimte van 670 liter, terwijl deze hybride-variant het moet stellen met ‘slechts’ 535 liter. Iets wat natuurlijk vaker voorkomt bij (semi) elektrische auto’s.
Fijn infotainmentsysteem
Net zoals veel andere nieuwe auto’s, ontbreekt er geen infotainmentsysteem. Dit systeem doet goed zijn werk: de bediening werkt vlot en soepel. Mitsubishi’s infotainmentsysteem biedt ondersteuning aan Apple CarPlay, maar dat geldt niet voor Android-smartphones. Die worden momenteel niet ondersteund, al komt daar spoedig verandering in.
Tevens zijn wij te spreken over de geïntegreerde Rockford Fosgate audio-installatie met negen speakers, één subwoofer en een totaal muziekvermogen van 710 Watt. Mede dankzij de subwoofer komt de muziek goed tot zijn recht.
Specificaties
Motor: 2.0 liter benzinemotor (121 pk en 190 Nm)
Elektromotor vóór: 82 pk/137 Nm
Elektromotor achter: 82 pk/195 Nm
Versnellingsbak: Automatische versnellingsbak
0-100 km/h: 11,0 sec.
Topsnelheid: 170 km/h (elektrisch: 125 km/h)
Gecombineerd brandstofverbruik: 1,7 liter/100 km
CO2-uitstoot: 41 g/km
Lengte, breedte en hoogte: 4.695 mm/1.800 mm/1.710 mm
Bagageruimte: 535 liter
Vanafprijs: € 39.990,- (inclusief BTW en BPM)
Prijs (onze testauto): € 43.990,- (inclusief BTW en BPM)